Plan: | Hoge en Lage Bergse Bos |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1621.BP0122-VAST |
Algemeen
In 2008 is het Mobiliteitsplan 2008-2020, 'Lansingerland beweegt', door de raad vastgesteld. Dit visiedocument beschrijft de visie op het verkeer en vervoer in en rond Lansingerland tot 2020 en vormt samen met een op te stellen maatregelenpakket het Mobiliteitsplan Lansingerland. Verder wordt momenteel een planvormingsproces doorlopen ten behoeve van de doortrekking van de A16, ook wel bekend als de A13/A16. Deze ontwikkeling is relevant voor het plangebied, maar volgt een eigen planvormingsproces en valt derhalve buiten de scope van dit bestemmingsplan. Niet de gemeente maar de rijksoverheid neemt hierover een besluit.
Ontsluiting autoverkeer
Alle wegen in het plangebied zijn aangemerkt als erftoegangswegen, waardoor binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur en buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur geldt. De Kooilaan, de Rottebandreef en de Hoeksekade zijn de belangrijkste erftoegangswegen binnen het plangebied. Via deze wegen wordt het gebied ontsloten naar de omliggende gebiedsontsluitingswegen, zoals de Grindweg/Bergweg-Zuid en de Zestienhovenseweg (N209). Deze wegen liggen buiten het plangebied en bieden ontsluiting naar Rotterdam, Bergschenhoek, Bleiswijk en Zoetermeer. Gezien de goede interne en externe ontsluiting van het plangebied is een goede ontsluiting voor autoverkeer gewaarborgd.
In het bestemmingsplan worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt, waardoor extra verkeer als gevolg hiervan niet verwacht wordt.
Ontsluiting fietsverkeer
De hoofdfietsstructuur wordt gevormd door de Hoeksekade, Rottebandreef, Anthony Lionweg en Bergsebosdreef (fietsroute door het Lage Bergse Bos). Conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig wordt fietsverkeer op erftoegangswegen gemengd met het gemotoriseerd verkeer afgewikkeld. De Hoeksekade en de Rottebandreef beschikken echter over vrijliggende fietspaden. Omdat binnen het plangebied veel recreatief fietsverkeer aanwezig is, past deze inrichting bij een verkeersveilige ontsluiting voor fietsverkeer. Verder zijn binnen het plangebied solitaire fietspaden aanwezig. Diverse fietsroutes binnen het gebied maken onderdeel uit van het kwaliteitsnetwerk binnen de Stadsregio Rotterdam op grond van het regionaal verkeers- en vervoersplan (RVVP). De ontsluiting voor fietsverkeer is goed.
Ontsluiting openbaar vervoer
Door het plangebied rijdt geen openbaar vervoer. De dichtstbijzijnde bushaltes bevinden zich langs de Grindweg/Bergweg-Zuid (lijndienst Rotterdam – Zoetermeer) en langs de Molenlaan in Rotterdam (stadsbus en tram). Deze haltes liggen in de nabijheid van de randen van het plangebied en kunnen als uitgangspunt dienen voor recreatief verkeer. De ontsluiting door middel van openbaar vervoer is matig.
Verkeersveiligheid
Voor langzaam verkeer zijn binnen het plangebied vrijliggende en solitaire fiets- en wandelpaden aanwezig. De verkeersstructuur voor langzaam verkeer binnen het plangebied is daarom goed. Verder zijn binnen het plangebied geen grote ongevalconcentraties (zogenaamde 'black spots') aanwezig. De verkeersveiligheid binnen het plangebied is derhalve goed.
Parkeren
Er worden in onderhavig bestemmingsplan geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Het bestemmingsplan voorziet niet in nieuwe ontwikkelingen die een negatieve invloed kunnen hebben op het parkeren in het plangebied. Voor recreatief verkeer zijn diverse openbare parkeerplaatsen aanwezig binnen het plangebied.
Conclusie
Ten aanzien van het aspect verkeer zijn er geen belemmeringen of knelpunten binnen het plangebied.