direct naar inhoud van 7.9 Rotterdam The Hague Airport
Plan: Bergweg Zuid e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1621.BP0121-VAST

7.9 Rotterdam The Hague Airport

In het plangebied zijn beperkingen als gevolg van de luchthaven Rotterdam The Hague Airport aanwezig.

Een invliegfunnel is bedoeld om de aanvlieg- en vertrekroute vrij te houden van (hoge) obstakels, zodat vliegtuigen de landingsbaan veilig kunnen naderen c.q. kunnen vertrekken. De vrijwaringszone radar is voor de onbelemmerde werking van de radar. Beide zones liggen over het plangebied en er gelden toetsingsvlakken met diverse hoogtebeperkingen. Deze hoogtebeperkingen kunnen middels aan afwijking worden doorbroken nadat advies is gevraagd aan de deskundige instantie (Luchtverkeersleiding Nederland) Deze toetst of een doorsnijding van hoogtevlakken de werking van navigatieaparatuur negatief beïnvloed.

De hoogtebeperkingen zijn ten opzichte van NAP en worden minder naarmate de afstand tot de luchthaven groter wordt. De maaiveldhoogte in het plangebied ligt tussen circa NAP -4,8 m en -7,1 m beneden maaiveld.

De hoogtebeperkingen van de radar en invliegfunnel zijn in het bestemmingsplan niet allebei opgenomen. De toetsingsvlakken van het DVOR/DME-baken (radar), direct ten zuidoosten van het plangebied, hebben de laagste hoogte en zijn derhalve maatgevend voor de bouwhoogtebeperkingen in het gebied. Bij doorsnijding hiervan dient overleg te worden gevoerd met de luchtverkeersleiding. De toestingsvlakken zijn overgenomen door middel van de aanduidingen Vrijwaringszone - radar (1 t/m 3).

De gevolgen van de aanwezigheid van de luchthaven Rotterdam The Hague Airport voor geluid en externe veiligheid zijn in paragraaf 7.2.2 en 7.6 opgenomen.

Het vliegveld Rotterdam The Hague Airport staat daarom de vaststelling van het bestemmingsplan niet in de weg.