Plan: | Bergweg Zuid e.o. |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1621.BP0121-VAST |
In de algemene regels (Artikel 18 t/m 23) zijn de antidubbeltelregel, de algemene bouwregels, de algemene gebruiksregels, de algemene aanduidingsregels, de algemene afwijkingsregels en de algemene wijzigingsregels opgenomen.
De specifieke aanduidingsregels omvatten bouw- en gebruiksbeperkingen (als gevolg van externe veiligheid, radarzone, en/of geluidscontouren). Deze beperkingen gelden voor de op de verbeelding aangeduide gebieden (gebiedsaanduidingen) en kunnen in een aantal gevallen middels een afwijking door het bevoegd gezag worden doorbroken nadat deskundig advies is ingewonnen en/of onderzoek is verricht. Twee soorten gebiedsaanduidingen worden hieronder nog nader toegelicht.
Voor wat betreft de geluidscontour komen twee zones voor met een apart regime. De gebiedsaanduiding 'geluidszone - luchtvaart 35 Ke' heeft betrekking op het gebied tot de 40 Ke-zone. Binnen deze geluidszone zijn verschillende (bedrijfs)woningen aanwezig. Voor deze bestaande geluidsgevoelige objecten, gelegen tussen de 35 en 40 Ke-contouren, gelden geen specifieke beperkingen (artikel 7 Besluit geluidsbelasting grote luchtvaart). Op basis van de beschikbare informatie is vastgesteld dat het voormalig verpleeghuis De Rustenburg, ten tijde van de vaststelling van het aanwijzingsbesluit was gesloopt en derhalve niet als bestaand geluidsgevoelig object dient te worden aangemerkt.
Daarnaast komt in het plangebied de gebiedsaanduiding 'geluidszone - luchtvaart 40 Ke' voor. Deze gebiedsaanduiding komt voor in het zuidwestelijke deel van het plangebied en binnen deze geluidszone zijn geen (bedrijfs)woningen of andere geluidsgevoelige objecten aanwezig.
De planologische regeling is erop gericht nieuwe bedrijfswoningen en andere geluidsgevoelige gebouwen en objecten binnen deze zones niet toe te staan.
De gebiedsaanduiding 'Vrijwaringszone - radar' is opgebouwd uit drie cirkelvormige toetsingsvlakken: -4,7 m tot 0 m boven NAP, 0 m tot 10 m boven NAP en 10 m tot 20 m boven NAP. De toetsingsvlakken liggen derhalve niet horizontaal, maar lopen op naarmate de afstand tot het radarbaken toeneemt. Voor toepassing van het artikel kan lineaire interpolatie worden toegepast. Voor het bepalen van de werkelijke hoogteligging in het toetsingsvlak, dient een lijn te worden getrokken tussen de laagste en de hoogste grens van het betreffende toetsingsvlak. Dit geeft de exacte hoogtebeperking ten opzichte van NAP ter plaatse van een bouwplan.
Er geldt in beginsel een bouwverbod voor bouwwerken die deze toetsingsvlakken doorsnijden. Dat kan worden doorbroken middels een omgevingsvergunning waarbij eerst de Luchtverkeersleiding Nederland (of diens rechtsopvolger) om advies dient te worden gevraagd.
De algemene afwijkings- en wijzigingsregels bieden, net als enkele bestemmingsgerelateerde afwijkingsmogelijkheden, flexibiliteit binnen de planperiode. De opgenomen mogelijkheden betreffen geen recht, maar vragen in alle gevallen om een nadere afweging. In het plan zijn daarvoor de randvoorwaarden opgenomen. Deze dienen naast de beleidsafweging te worden afgewogen bij de besluitvorming omtrent een afwijking- of wijzigingsverzoek.