Plan: | Kom Bleiswijk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1621.BP0107-VAST |
Bleiswijk kent vier belangrijke verbindingsassen. Op regionaal schaalniveau zorgt de N209, gelegen aan de westzijde van Bleiswijk, voor een directe verbinding naar Bergschenhoek en Rotterdam en ook richting Gouda, Zoetermeer en Den Haag via de A12. De N209 zorgt ervoor dat het centrum van Bleiswijk wordt ontzien van doorgaand verkeer.
Het historische lint van Bleiswijk, de Dorpsstraat, is aan de noord- en zuidzijde verbonden met de N209. De N209 kent doorstromingsproblemen voor zowel personenverkeer (forensen, zakelijke rijders) als goederenvervoer (logistiek, glastuinbouw). De problemen worden veroorzaakt door de relatief krappe dimensionering van de kruisingen, zoals de aansluiting met de A12 of door relatief veel gelijkvloers overstekend (fiets)verkeer.
De achterliggende wijken zijn verbonden met de Dorpsstraat door verschillende zijwegen die haaks op de Hoofdstraat staan. Aangrenzende wijken zijn met het centrumgebied verbonden door de Kerkstraat en Plaats, beide haaks op het dorpslint.
Figuur 2.3 Ontsluitingsstructuur en parkeren Bleiswijk
De verder van het centrum gelegen woonwijken zijn met het centrum en de N209 verbonden door een weg die aan de rand van de westelijke uitbreidingswijk loopt. Deze weg begint bij het meest zuidelijk deel van het dorpslint en eindigt aan de noordzijde van Bleiswijk. Bij de Heulslootweg aan de noordzijde kan men de N209 oprijden of afslaan richting de Hoefweg en het Dorpslint van Bleiswijk. Verschillende buslijnen zorgen voor een snelle verbinding met Bergschenhoek en Zoetermeer.
De vierde verbindingsas loopt aan de zuidzijde van Bleiswijk. Vanaf de afslag van de N209 loopt de Merenweg direct naar recreatiegebied Rottermeren. Een aantal woonbuurten in Bleiswijk zijn goed verbonden met dit recreatiegebied door een aantal verbindingswegen die haaks op deze weg lopen. Vanaf de Kooilaan loopt er een directe verbindingsweg naar de overige recreatiegebieden zoals het Lage Bergsche Bos en de Zevenhuizerplas.
Het parkeren binnen het plangebied gebeurt hoofdzakelijk met langsparkeren en parkeren op eigen terrein. Wat betreft het parkeren zijn er op dit moment binnen Lansingerland voor zover bekend vooral structurele problemen in de wijken uit de jaren '70 en '80, als gevolg van de combinatie van een aanvankelijk lage parkeernorm en beperkte uitbreidingsruimte.
De kern Bleiswijk is redelijk met het openbaar vervoer te bereiken. Er zijn verschillende buslijnen die de kern aandoen en ook door het plangebied gaan, maar het openbaar vervoer is nog onvoldoende concurrerend door trage buslijnen zonder eigen infrastructuur. Daarnaast verbindt het openbaar vervoer de kernen van Lansingerland onderling onvoldoende. Vooral Bleiswijk heeft geen rechtstreekse aansluiting op hoogwaardige OV-verbindingen als Randstadrail richting Rotterdam en treinverbinding Gouda-Utrecht (station Zoetermeer).
Het fietsverkeer kan binnen de kern gebruikmaken van dezelfde erftoegangswegen als het gemotoriseerd verkeer. Langs enkele gebiedsontsluitingswegen en de N209 zijn vrijliggende fietspaden aanwezig. Het aanbod aan paden en stallingen voor de fiets biedt op sommige plaatsen echter te weinig kwaliteit. Daarnaast is het oversteken van de N209 lastig en gevaarlijk. Richting 2020 zijn er wensen om ontbrekende schakels aan te pakken in het fietsnetwerk, zoals een doorgaande fietsroute langs de Randstadrail tussen Rotterdam (Hofplein) en Den Haag (Hofvijver). Ter vermindering van de barrièrewerking, verkeersonveiligheid en wachttijden, is het voornemen enkele fietstunnels te realiseren onder de N209.
Conclusie
Kom Bleiswijk is goed bereikbaar voor het autoverkeer en is redelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Het aanbod aan paden en stallingen voor de fiets biedt op sommige plaatsen echter te weinig kwaliteit. Daarnaast is het oversteken van de N209 lastig en gevaarlijk. Binnen sommigen delen is sprake van enige parkeerdruk.