direct naar inhoud van 3.3 Ontwikkeling infrastructuur
Plan: Rottezoom
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1621.BP0094-VAST

3.3 Ontwikkeling infrastructuur

Ondanks de beperkte ontwikkeling van Kruisweg zelf is de infrastructuur rondom de kern door de jaren heen wel ingrijpend veranderd. Met de aanleg van het spoor Den Haag- Arnhem werd in 1870 tevens het station Bleiswijk-Kruisweg geopend. Dit station werd echter al in 1938 gesloten. Direct na de sluiting van het station werd de eerste rijksweg van Nederland , de A-12, in gebruik genomen. Vervolgens werd de provincieweg N209 aangelegd als een van de belangrijkste noord-zuidlopende routes door de provincie Zuid-Holland. Omdat het vele verkeer op de N209 niet afgewikkeld kon worden via de kleinschalige Kruisweg kwam de N209 direct ten westen van het lint te liggen. Het doorlopende lint tussen Kruisweg en Bleiswijk werd door deze ingreep onderbroken. Via een afslag van de N209 stond de Kruisweg in verbinding met de A-12 en kernen Bleiswijk en Bergschenhoek. Deze verkeerssituatie is ondertussen aangepast. Met de reconstructie van de N209 en de aansluiting op de A-12 is de oude afslag richting Kruisweg komen te vervallen. De Kruisweg is nu te bereiken via het bedrijventerrein Prisma en de tunnel onder de N209. Deze weg komt uit op de route naar Moerkapelle.