direct naar inhoud van 5.1 Watertoets
Plan: Buurtschap Zwolle 2011
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1586.BPZWO1300-VG01

5.1 Watertoets

Het waterbeleid van Rijk en provincie is gericht op een veilig en goed bewoonbaar land met gezonde, duurzame watersystemen. In het Waterbeheerplan 2010-2015 van Waterschap Rijn en IJssel staat het beleid beschreven op een drietal hoofdthema's. Voor het thema Veiligheid is bescherming tegen hoog water op de rivieren het speerpunt. Het functioneren van de primaire en regionale waterkeringen staat hierbij centraal. Het thema Watersysteembeheer is gericht op het voorkomen van afwenteling door het hanteren van de drietrapsstrategie 'Vasthouden - Bergen - Afvoeren'. Voor de waterkwaliteit is het uitgangspunt 'stand still - step forward'. Watersysteembenadering en integraal waterbeheer dienen als handvatten voor het benutten van de natuurlijke veerkracht van een watersysteem. Het einddoel is een robuust en klimaatbestendig watersysteem voor de toekomst. Voor het thema Waterketenbeheer streeft Waterschap Rijn en IJssel naar een goed functionerende waterketen waarbij er een optimale samenwerking met de gemeenten wordt nagestreefd. Ruimtelijke ordening en water zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er is meer ruimte nodig voor het waterbeheer van de toekomst. Ook op andere terreinen, zoals recreatie, wonen en landbouw speelt water een centrale rol. Het waterschap wil in het watertoetsproces vroegtijdig meedenken over de rol van het water in de ruimtelijke ontwikkeling en wil samen met de gemeente op zoek naar de bijdrage die water kan leveren aan de verbetering van de leefomgeving.

Lycens Milieu & Ruimte B.V. heeft een watertoets opgesteld voor het plangebied. Zie bijlage 1 voor de watertoets.

Thema   Toetsvraag   Relevant   Intensiteit  
Veiligheid
 
1. Ligt in of binnen 20 meter vanaf het plangebied een waterkering? (primaire waterkering, regionale waterkering of kade)
2. Ligt het plangebied in een waterbergingsgebied of winterbed van een rivier?  
Nee


Nee  
2


2  
Riolering en Afvalwaterketen   1. Is de toename van het afvalwater (DWA) groter dan 1m3/uur?
2. Ligt in het plangebied een persleiding van WRIJ?
3. Ligt in of nabij het plangebied een RWZI van het waterschap?  
Nee

Nee
Nee  
2
1
1  
Wateroverlast (oppervlakte-water)
 
1. Is er sprake van toename van het verhard oppervlak met meer dan 2500 m2?
2. Is er sprake van toename van het verhard oppervlak met meer dan 500 m2?
3. Zijn er kansen voor het afkoppelen van bestaand verhard oppervlak?
4. In of nabij het plangebied bevinden zich natte en laag gelegen gebieden, beekdalen, overstromingsvlaktes?  
Nee

Ja

Ja


Nee  
1

1

1


1  
Oppervlakte-
waterkwaliteit  
1. Wordt vanuit het plangebied (hemel)water op oppervlaktewater geloosd?
 
Nee
 
1  
Grondwater-
overlast  
1. Is in het plangebied sprake van slecht doorlatende lagen in de ondergrond?
2 Is in het plangebied sprake van kwel?
3. Beoogt het plan dempen van perceelsloten of andere wateren?  
Nee

Nee
Nee  
1

1
1  
Grondwater-
kwaliteit  
1. Ligt het plangebied in de beschermingszone van een drinkwateronttrekking?   Nee   1  
Inrichting en beheer   1. Bevinden zich in of nabij het plangebied wateren die in eigendom of beheer zijn bij het waterschap?
2. Heeft het plan herinrichting van watergangen tot doel?  
Nee

Nee  
1

2  
Volksgezondheid
 
1. In of nabij het plangebied bevinden zich overstorten uit het gemengde stelsel?
2. Bevinden zich, of komen er functies, in of nabij het plangebied die milieuhygiënische of verdrinkingsrisico's met zich meebrengen (zwemmen, spelen, tuinen aan water)?  
Nee


Nee  
1


1  
Natte natuur   1. Bevindt het plangebied zich in of nabij een natte EVZ?
2. Ligt in of nabij het plangebied een HEN of SED water?
3. Bevindt het plangebied zich in beschermingszones voor natte natuur?
4. Bevindt het plangebied zich in een Natura 2000-gebied?  
Nee
Nee
Nee

Nee  
2
2
1
1  
Verdroging   1. Bevindt het plangebied zich in een TOP-gebied?   Nee   1  
Recreatie   1. Bevinden zich in het plangebied watergangen en/of gronden in beheer van het waterschap waar actief recreatief medegebruik mogelijk wordt?  
Nee  

2  
Cultuurhistorie   1. Zijn er cultuurhistorische waterobjecten in het plangebied aanwezig?   Nee   1  

Uitwerking waterhuishoudkundige doelen en maatstaven

Om te voldoen aan de relevante waterhuishoudkundige aspecten zal hiermee in de ruimtelijke planvorming rekening gehouden moeten worden. In dit hoofdstuk wordt getoetst in hoeverre het huidige ontwerp voldoet. Tevens wordt aangegeven op welke wijze met eventuele knelpunten in het ontwerp rekening gehouden kan worden.

Op de locatie zullen 13 woningen worden ontwikkeld. Waarvan zeven vrijstaande woningen, 2 halfvrijstaande woningen en 4 rijwoningen.

Toetsing waterhuishoudkundige aspecten met bouwplan

In onderstaande tekst wordt gekeken welke effecten de relevante waterhuishoudkundige aspecten (wateroverlast, oppervlaktewaterkwaliteit, grondwateroverlast) hebben op het te realiseren bouwplan. Tevens worden eventuele knelpunten genoemd met een bijbehorende oplossingsrichting.

Toelichting riolering en vuilwater

Ten gevolge van de ontwikkeling zal er sprake zijn van een toename van huishoudelijk afvalwater. Het huishoudelijk afvalwater kan onder vrij verval aangesloten worden op het bestaande stelsel in de Meddoseweg. Het bestaande stelsel dient nog wel getoetst te worden op de extra aanvoer van het huishoudelijk vuilwater. Verder dient in het noorden van het bouwplan het bestaande gemengde stelsel aangepast te worden ten behoeve van het bouwplan. De te realiseren gescheiden stelsel van het bouwplan mag worden aangesloten op het gescheiden stelsel van de Meddoseweg.

(Grond) wateroverlast

Door de ontwikkelingen in het plangebied zal het totale verhard oppervlak ca. 13.219 m2 zijn. Om wateroverlast, kwantitatief en kwalitatief, nu en in de toekomst te voorkomen wordt het regenwater niet afgevoerd naar het rioolstelsel maar volgens de trits vasthouden, bergen en afvoeren behandeld. Het vasthouden en bergen van opgevangen hemelwater dient in eerste instantie binnen de planlocatie ingepast te worden. Aangezien het gebied onderhavig een slechte doorlatendheid is gekozen voor een hemelwaterriool in plaats van een infiltratieriool. Middels een overstortput, kan het systeem overstorten op de twee bergingssloten aan weerszijden van de Meddoseweg ter plekke van het evenemententerrein. De overstortput is voorzien van een geknepen afvoer. Hiermee wordt gebruik gemaakt van de berging in het stelsel en wordt de stroomsnelheid verlaagd, voordat het water overstort op de bergingssloten. Deze sloten kunnen vervolgens overstorten op de watergang van het waterschap. Bergingsvoorzieningen dienen binnen 24 uur leeg te zijn. De dimensioneringsberekeningen van de diverse voorzieningen zijn opgenomen in het waterhuishoudkundigplan (Memoverslag WHP Meddoseweg, Civicon 2008), dat is goedgekeurd door het waterschap. Op deze wijze kan regenbui T=10+10% (40mm) worden opgevangen in het plangebied en vertraagd worden afgevoerd.

Oppervlaktewaterkwaliteit

Vanuit het plangebied wordt hemelwater via bergingssloten met overstort geloosd op het oppervlaktewatersysteem. Het plan maakt geen functies mogelijk die tot verslechtering van de waterkwaliteit leiden. Er zijn geen functies in/nabij het plangebied die een negatieve invloed op de waterkwaliteit kunnen hebben. De bergingssloten kunnen worden beschouwd als bodempassage, waardoor de kwaliteit van het oppervlaktewater niet achteruit gaat als gevolg van het lozen van hemelwater.

Benodigde berging

Op basis van de uitgangspunten van het waterschap en gemeente is afgesproken dat rekening dient te worden gehouden een bergingseis van T=10. Op basis van een bergingseis betekent dit voor het gehele verhard oppervlak 74 m3. Voor de volgende hoeveelheden water moet tijdelijk geborgen kunnen worden:

afbeelding "i_NL.IMRO.1586.BPZWO1300-VG01_0003.png"

Er is berekend hoeveel m3 water bij de maatgevende neerslag en frequentie er van het dak en verharding komt en in de bergingssloten geborgen moet worden. Er is vanuit gegaan dat de neerslag die op de groenoppervlakken valt, direct in de bodem infiltreert. Het hemelwater van het openbaar verhard oppervlak kan vervolgens afgevoerd worden via twee bergingssloten die zijn voorzien van een geknepen afvoer en kunnen vervolgens via een overstort afgevoerd worden op de watergang van het waterschap.

De gemeente Oost Gelre is beheerder van de watergangen in het plangebied en verantwoordelijk voor de huidige toevoer het huishoudelijk afvalwater naar het rioleringstelsel. Gezien de slechte doorlatendheid wordt gekozen voor dichte buizen (ondergronds); op perceelsniveau dient het hemelwater bovengronds te worden aangeboden.

Het bouwplan mag middels een gescheiden stelsel aangesloten worden op het gescheiden stelsel van de Meddoseweg en zal vanuit het plangebied via twee bergingssloten met een overstort geloosd worden op het oppervlaktewatersysteem. De voorzijde van de woningen kan middels goten afstromen op het openbaar verhard oppervlak, de achterzijde middels verzamelleidingen lozen via een straatkolk/infiltratiekolk ter plekke van de perceelsgrens. Het plan maakt geen functies mogelijk die tot verslechtering van de waterkwaliteit leiden.

Gangbare normen voor ontwatersdiepte, waarbij uitgangspunt is om grondwaterneutraal te kunnen bouwen.

• Wegen: 0,70 m beneden wegpeil

• Groen: 0,50 m beneden maaiveld

• Woningen zonder kruipruimte: 1,00 m (bouwpeil t.ov. GHG)

• Woningen met kruipruimte: 0,60 m (bouwpeul t.o.v. GHG)

Op basis van de verzamelde gegevens kan de GHG vastgesteld worden op 26.15 m +NAP.

Bouwpeilen van de uitbreiding dienen minimaal gelijk te zijn aan 27.14 m +NAP.

• Wegpeil mimimaal 26.84 m +NAP

• Gemeente Oost Gelre past het beplantingsplan aan de maatgevende grondwaterstanden.