direct naar inhoud van 6.2 Plansystematiek
Plan: Verbreding A12
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1581.bpUHRa12-va01

6.2 Plansystematiek

Twee zaken zijn met name van belang bij het bepalen van de plansystematiek:

  • de aanpassing van de A12 op grond van het Wegaanpassingsbesluit en het Tracébesluit moet mogelijk zijn binnen de regels van het bestemmingsplan;
  • de belangrijkste uitgangspunten die zijn gehanteerd bij het bepalen van de effecten van de wegaanpassing, moeten in het bestemmingsplan worden vastgelegd.

Om het eerste punt te waarborgen is het van belang niet te veel details op te nemen in het bestemmingsplan. Dat wil zeggen dat de specifieke ligging van de nieuwe wegvakken, kunstwerken als viaducten en tunnels, geluidschermen, taluds en bermen niet in het bestemmingsplan terugkomt. Al deze werken en bouwwerken maken onderdeel uit van de autosnelweg en worden als zodanig toegelaten op het stuk grond dat is bestemd voor de verkeersfunctie. Ten aanzien van het tweede punt is met name het aantal rijstroken van belang. Dit is dan ook opgenomen in de bestemmingsomschrijvingen. Het basisprofiel van de A12 is in die zin vastgelegd in het bestemmingsplan. Dit betekent dat een snelweg met meer rijstroken dan gepland niet mogelijk is.

Als onderdeel van het project wegverbreding A12 worden ook enkele bijbehorende werkzaamheden uitgevoerd, zoals de aanpassing van toeleidende wegen, de aanleg van het ecoduct Mollebos, de aanpassing van het Valleikanaal en de aanleg van een fietserstunnel. Daarom behoren ook enkele gronden naast de A12 tot het plangebied. Deze gronden worden uiteraard niet bestemd voor de snelweg, maar krijgen een passende bestemming overeenkomstig het beoogde gebruik.