direct naar inhoud van 5.4 Geluid
Plan: Verbreding A12
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1581.bpUHRa12-va01

5.4 Geluid

Door de toename van het verkeer wordt de geluidsbelasting in de omgeving van de A12 hoger. De Wet geluidhinder geeft normen in hoeverre een eventuele toename acceptabel is. Nagegaan is in hoeverre met maatregelen de geluidsbelasting is terug te dringen.

Wettelijk kader

De Wet geluidhinder geeft de ten hoogste toelaatbare waarden voor de, door het wegverkeer veroorzaakte, geluidsbelasting op de gevel van de woningen langs de weg en andere geluidsgevoelige bestemmingen (zoals scholen en ziekenhuizen) binnen de zogenaamde geluidzone. Voor de A12 bedraagt die zone 600 meter vanaf de weg. Er wordt onderscheid gemaakt in twee situaties:

  • een geluidsgevoelige bestemming waar in 1986 al sprake was van een te hoge geluidsbelasting (sanering);
  • een geluidsgevoelige bestemming waar in 1986 de geluidsbelasting nog niet te hoog was of die op dat tijdstip nog niet aanwezig was (aanpassing).

Voor alle geluidsgevoelige bestemmingen in de tweede situatie en voor saneringsgevallen waar al eerder een hogere waarde is vastgesteld, dient onderzocht te worden of ten gevolge van de reconstructie van de weg de geluidsbelasting toeneemt met maximaal 2 dB. Indien de geluidsbelasting toeneemt met 2 dB of meer, dan worden maatregelen ter beperking van de geluidsbelasting onderzocht. Dat moet ook voor de saneringsgevallen. Deze geluidreducerende maatregelen worden vervolgens beoordeeld op doeltreffendheid en er wordt gekeken of de maatregelen overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, landschappelijke of financiƫle aard. Indien dit het geval is, dan worden voor de geluidsgevoelige bestemmingen in de geluidzone hogere waarden dan de voorkeurswaarde vastgesteld.

Situatie project

Uit het onderzoek voor het traject Utrecht-Maarsbergen kwam naar voren dat er 609 woningen zijn met een nog niet afgehandelde saneringssituatie. Bij 1.938 woningen is er sprake van een aanpassing van de weg zoals bedoeld in de Wet geluidhinder. Bij het traject Maarsbergen-Veenendaal betreft dit respectievelijk 12 en 125 woningen. Er wordt een pakket aan geluidreducerende maatregelen toegepast. Dit bestaat voornamelijk uit het toepassen van dubbellaags ZOAB en diverse geluidschermen en -wallen langs het traject. Van de saneringswoningen blijven er in totaal 370 woningen over waarvoor hogere waarden zijn vastgesteld. Van de andere categorie blijven er 170 woningen over. Ook voor deze woningen zijn hogere waarden vastgesteld.