direct naar inhoud van 5.2 Verkeer
Plan: Verbreding A12
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1581.bpUHRa12-va01

5.2 Verkeer

De effecten van aanpassing van de A12 zijn berekend met het verkeersmodel NRM Randstad. Dit model maakt inzichtelijk hoe het verkeersnet in de regio functioneert en waar knelpunten optreden, in 2000 (basisjaar) en in 2020 (prognosejaar).

IC-verhouding

De verhouding tussen de intensiteit van het verkeer en de capaciteit van de weg is een maat voor de doorstroming van het verkeer. Bij een I/C-verhouding kleiner dan 0,8 is geen sprake van filevorming, een I/C tussen 0,8 en 0,9 betekent een matige verkeersafwikkeling, en boven de 0,9 is sprake van een slechte verkeersafwikkeling. Zonder wegaanpassingen is in 2020 zowel tijdens de ochtendspits als tijdens de avondspits bijna altijd sprake van I/C-verhoudingen boven de 0,8. Met de wegaanpassingen is de I/C-verhouding vrijwel altijd beneden de 0,8 en komt niet boven de 0,9 uit.

Reistijd

In de Nota Mobiliteit is een streefwaarde opgenomen voor de reistijd. Tijdens de spits mag de gemiddelde reistijd maximaal 1,5 keer zo lang zijn als daarbuiten bij een snelheid van 100 kilometer per uur. Op het traject van Utrecht tot knooppunt Maanderbroek is deze verhouding na uitvoering van de wegaanpassing in 2020 1,1 richting het oosten en 1,2 richting het westen. In 2020 zullen de gemiddelde reistijden in de spitsen voldoen aan de streefwaarde van de Nota Mobiliteit.

Onderliggend wegennet

Als gevolg van de aanpassingen aan de A12 zullen de verkeersintensiteiten op de N226 naar de A12 waarschijnlijk licht toenemen. Op de parallel gelegen wegen (N224, N225) wordt nagenoeg geen toename verwacht of zelfs een daling, als gevolg van het verdwijnen van sluipverkeer. Door de betere doorstroming kiest het verkeer de route via de A12.