direct naar inhoud van 5.1 MER
Plan: Verbreding A12
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1581.bpUHRa12-va01

5.1 MER

Op basis van de Tracéwet is een trajectnota/MER gemaakt voor het traject Utrecht-Veenendaal. Daarin zijn de milieueffecten van drie alternatieven onderzocht: het verbredingsalternatief, het benuttingsalternatief en het meest milieuvriendelijke alternatief. Het verbredingsalternatief gaat uit van een permanente verbreding naar 2x4 (tot Driebergen) en 2x3 rijstroken. Het benuttingsalternatief gaat uit van een spits- of plusstrook en een permanente extra rijstrook tot Driebergen. Ten opzichte van het benuttingsalternatief gaat het meest milieuvriendelijke alternatief uit van een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur op alle tijden.

Alle alternatieven gaan uit van een uitgebreid pakket aan inpassingmaatregelen, zoals nieuwe ecopassages en faunatunnels en het vervangen van verouderde viaducten en onderdoorgangen. Dit is de basiskwaliteit. Er is gekozen voor een toekomstvaste benuttingsoplossing. Dat betekent uitvoering van het benuttingsalternatief, waarbij de breedte van kunstwerken als viaducten en ecopassages zijn afgestemd op het verbredingsalternatief.