direct naar inhoud van 4.4 De bouw
Plan: Verbreding A12
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1581.bpUHRa12-va01

4.4 De bouw

De verbreding van de A12 tussen Utrecht en Veenendaal heeft hinder tot gevolg voor zowel omwonenden als weggebruikers. Rijkswaterstaat start eind 2010 met de werkzaamheden voor de wegaanpassing van de A12. Het traject Utrecht-Maarsbergen is naar verwachting gereed in 2013 en het traject Maarsbergen-Veenendaal is naar verwachting gereed in 2014.

Langs het hele traject zijn onder andere de volgende werkzaamheden noodzakelijk:

  • uitvoeren van grond- en archeologisch bodemonderzoek;
  • verwijderen van bebouwing en beplanting;
  • aanpassen van sloten en watergangen;
  • slopen en bouwen van kunstwerken;
  • bouwen van geluidsschermen;
  • slopen en aanleggen van verhardingen van de A12 en aansluitende/kruisende wegen;
  • aanpassen van weglichaam en aansluitingen;
  • verleggen van kabels en leidingen;
  • plaatsen en aanbrengen van benodigde wegmarkering en wegmeubilair.

Verder is er veel transport van bouwmateriaal en overig materieel. Het werk kan niet overal langs de A12 gelijktijdig worden uitgevoerd. Daarom is gekozen voor een gefaseerde uitvoering, die zo min mogelijk hinder voor verkeer en de omgeving oplevert. Wanneer de werkzaamheden worden uitgevoerd is hinder – bijvoorbeeld door geluid of trilling – niet altijd te vermijden.

De afwegingen met betrekking tot aanvaardbare hinder komen mede in de besluitvorming rondom bouw- en APV-vergunningen aan de orde. Niet uit te sluiten is dat soms stukken weg tijdelijk zullen moeten worden afgesloten. De gebruikelijke media, waaronder enkele dagbladen en huis-aan-huis bladen, informeren de weggebruiker en de belanghebbenden over deze afsluitingen en/of omleidingen.