direct naar inhoud van 4.5 Geluidshinder weg-, lucht- en railverkeerslawaai
Plan: Sassenheim-Noord en Buurtschap Teijlingen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1525.BP2011SAS06002-0501

4.5 Geluidshinder weg-, lucht- en railverkeerslawaai

4.5.1 Toetsingskader wegverkeerlawaai

De Wet geluidhinder (Wgh) vormt het juridische kader van het Nederlandse geluidsbeleid. De Wgh stelt eisen aan de maximaal toegestane geluidsbelasting ten gevolge van de aaneleg van een nieuwe weg en de realisatie van geluidsgevoelige bestemmingen. De Wgh bevat een uitgebreid stelsel van bepalingen ter voorkoming en bestrijding van geluidhinder door onder meer industrie, wegverkeer en spoorwegverkeer. De wet richt zich vooral op de bescherming van de burger in zijn woonomgeving en bevat bijvoorbeeld normen voor de maximale geluidsbelasting op de gevel van een huis.

Op 1 januari 2007 is de gewijzigde Wet geluidhinder in werking getreden. Hierin is de bevoegdheid voor het verlenen van een hogere waarde gedecentraliseerd naar Burgemeester en Wethouders in overleg met de Milieudienst West-Holland. Dat betekent dat het 'hogere-waardebesluit' niet langer ter goedkeuring aan Gedeputeerde Staten hoeft te worden voorgelegd. Voor wegverkeerslawaai en spoorweglawaai stapt de wetgever nu over op de Europese dosismaat Lden (staat voor day- evening- night). In de wet wordt Lden aangegeven in decibel (dB).

Voor geluidgevoelige functies zoals woningen geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB voor wegverkeer en 55 dB voor spoorwegverkeer. In Teylingen is een lagere, te verlenen, maximale ontheffingswaarde het uitgangspunt. De maximale ontheffingswaarde voor wegverkeer is in Teylingen 58 dB (5 dB lager dan hel wettelijk maximum) en 63 dB voor spoorwegverkeer (eveneens 5 dB lager dan het wettelijk maximum).

Bij de bouw van de woning dient de gevelisolatie van de betrokken woning zodanig te worden ontworpen, dat voor de binnenwaarde kan worden voldaan aan de eisen uit het bouwbesluit. Hierin staat geregeld dat de binnenwaarde maximaal 33 dB mag bedragen.

Beleid voor geluidscontour Schiphol

Binnen de 20 Ke geluidscontour van Schiphol mag buiten bebouwd gebied alleen nog worden bijgebouwd als het saldo van sloop en nieuwbouw niet positief is. De Nota ruimte geeft aan dat er geen grootschalige uitleglocaties mogen bijkomen binnen de 20Ke zone, behalve drie in de Nota Ruimte aangewezen uitleglocaties (Hoofddorp-West, Noordwijkerhout en de Legmeerpolders). Binnen het bebouwd gebied mag het aantal woningen wel toenemen binnen de 20Ke-contour.

Railverkeerlawaai

De zones langs spoorwegen zijn in tegenstelling tot die langs wegen centraal vastgelegd. In het Besluit geluidhinder spoorwegen is een kaart opgenomen waarin de betreffende spoorwegen zijn weergegeven. Het traject 501 Amsterdam – Leiden heeft een zone van 700 m. Dit is voor dit plangebied de dichtstbijzijnde spoorlijn. Dit traject ligt op een afstand van circa 800 m ten opzichte van het meest nabijgelegen hoek van het plangebied. Met railverkeerlawaai hoeft derhalve geen rekening gehouden te worden.

4.5.2 Onderzoek

Het bestemmingsplan is grotendeels consoliderend. Voor één locatie is een bouwplan ingediend, wat niet past binnen de bestaande bebouwingsregelingen. Dit betreft de woning aan de Teylingerlaan 92. In het vigerende plan is hier al woningbouw toegestaan. Het betreft hier een andere vorm van de woning. De woning is gelegen in de geluidszone van de N443, Carolus Clusiuslaan. Omdat hierdoor de gevel van de woning dichter op de weg komt te liggen, dan nu het geval is, moet er een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd. De onderzoekslocatie is gelegen binnen een binnenstedelijk gebied.

Dit onderzoek is uitgevoerd door het onderzoeksbureau Peutz, d.d. 10 oktober 2011. Het onderzoek is opgenomen in bijlage 1 behorende bij deze toelichting. De berekeningen zijn uitgevoerd aan de hand van Standaard Rekenmethode II van het Reken- en Meetvoorschrift geluidhinder 2006.

Uit de geluidsberekening blijkt (bijlage 4 van het akoestisch onderzoek) dat op diverse posities de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden. De hoogst optredende geluidsbelasting bedraagt 52 dB (inclusief 5 dB aftrek) zodat de maximale grenswaarde van 63 dB niet wordt overschreden. De zuidoostgevel en de zuidwestgevel ondervinden een geluidbelasting lager dan de voorkeursgrenswaarde en kunnen zodoende als geluidluw worden beschouwd.

Vanwege de genoemde overschrijding van de voorkeursgrenswaarde van 48 dB dient voor de N443 Carolus Clusiuslaan een 'hogere grenswaarde' aangevraagd te worden. Deze hogere grenswaarde is nodig omdat verdergaande maatregelen ter beperking van de geluidbelasting niet mogelijk of aanvaardbaar zijn.

Het realiseren van een geluidscherm van circa 70 m lang en 2 m hoog langs de N443 zal de geluidbelasting op de onderhavige gevels verlagen, echter niet dusdanig dat geen sprake meer is van overschrijding van de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Daarnaast zal een dergelijke voorziening vanuit financieel en stedenbouwkundig oogpunt niet aanvaardbaar zijn. Bij een marktconforme prijs van circa € 400,- per m2 bedragen de kosten voor een dergelijk geluidscherm circa € 56.000,-. Het toepassen van een 'stiller' wegdektype op de N443, bijvoorbeeld SMA 0/6 over een lengte van circa 150 m zal de geluidbelasting verlagen, maar niet dusdanig dat er geen sprake meer is van overschrijding van de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Echter, een dergelijke maatregel is vanuit financieel oogpunt niet aanvaardbaar.

4.5.3 Conclusie

Op slechts één locatie is sprake van nieuwe ontwikkeling waarvoor een geluidsonderzoek is uitgevoerd. Het betreft de herbouw van een bestaande woning, waarbij de gevel van de woning dichter op de weg komt te liggen. Het onderzoek is opgenomen in bijlage 1. Uit het onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden. De geluidsbelasting bedraagt namelijk 52 dB. Maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied zijn niet mogelijk, waardoor hogere grenswaarden moeten worden aangevraagd voor deze woning.

Het Ontwerpbesluit Hogere waarde is tegelijk met het ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegd. Het Besluit Hogere Waarde is op 28 februari 2012 vastgesteld door de Omgevingsdienst West-Holland, namens het college van B&W.”