direct naar inhoud van 2.1 Beleidskader
Plan: Sassenheim-Centrum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1525.BP2011SAS04003-0401

2.1 Beleidskader

Deze paragraaf geeft het relevante (toegepast op plangebied) actuele ruimtelijk beleidskader weer en conclusies met betrekking tot de betekenis van het beleidskader voor het plan. Het specifieke, sectorale beleid gericht op bepaalde (milieu) thema's komt bij de omgevingsaspecten aan bod. Dit heeft als voordeel dat op één plaats alle informatie over een onderwerp is verzameld.

2.1.1 Rijksbeleid

Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte

In maart 2012 is de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) vastgesteld. De structuurvisie vervangt de Nota ruimte, Nota mobiliteit (gedeeltelijk), de structuurvisie Randstad en nog een aantal kleine plannen. Deze nota's zijn derhalve niet meer opgenomen in dit bestemmingsplan. In de SVIR zijn, uitgaande van de verantwoordelijkheden van het Rijk, de ambities uitgewerkt in rijksdoelen tot 2028, waarbij is aangegeven welke nationale belangen aan de orde zijn.

Nederland moet concurreren en daarnaast bereikbaar, leefbaar en veilig zijn. Dat is het streven van het Rijk. Het Rijk voorziet dit met een krachtige aanpak die ruimte geeft aan regionaal maatwerk, de gebruiker voorop zet, investeringen scherp prioriteert en ruimtelijke ontwikkelingen en infrastructuur met elkaar verbindt. De ruimtelijke structuur van Nederland heeft zich ontwikkeld van steden in een landelijk gebied naar stedelijke regio's in interactie met landelijke en cultuurhistorische gebieden. Dit maakt Nederland sterk en onderscheidend in de wereld. Die samenhang van het internationale en regionale schaalniveau wil het Rijk behouden, laten groeien en versterken. Nederland heeft met zijn internationale oriëntatie en open economie een hoog welvaartsniveau opgebouwd. Een netwerk van hoogwaardige internationale verbindingen van weg, spoor, water en lucht, met daarbinnen de mainports als belangrijke knooppunten is de basis voor die internationale concurrentiepositie. De 3 hoofddoelen van de structuurvisie zijn:

  • Het vergroten van de concurrentiekracht van Nederland door het versterken van de ruimtelijk-economische structuur van Nederland;
  • Het waarborgen van een leefbare en veilige omgeving waarin unieke natuurlijke en cultuurhistorische waarden behouden zijn;
  • Het verbeteren, in stand houden en ruimtelijk zeker stellen van de bereikbaarheid waarbij de gebruiker voorop staat.

Toetsing en conclusie

De doelstellingen zijn vertaald in 13 Nationale belangen. Hiervan is 'Nationaal belang 1' van toepassing op het onderhavige plangebied, namelijk: "een excellente ruimtelijk-economische structuur van Nederland door een aantrekkelijk vestigingsklimaat in en goede internationale bereikbaarheid van de stedelijke regio’s met een concentratie van topsectoren". Het plangebied ligt in de stedelijke regio Den Haag. Omdat dit bestemmingsplan een conserverende insteek heeft, met enkele wijzigingsbevoegdheden, is dit plan niet in strijd met de doelstellingen die het rijk heeft verwoord in de SVIR.

Barro

Het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening, ook wel het Barro genoemd, is op 1 oktober 2012 volledig in werking getreden. Het Barro heeft als doel om vanuit een concreet nationaal belang een goede ruimtelijke ordening te bevorderen. Het Barro is het inhoudelijke beleidskader van de rijksoverheid waaraan bestemmingsplannen van gemeenten moeten voldoen. Dit betekent dat het Barro regels geeft over bestemmingen en het gebruik van gronden en zich daarbij primair richt tot de gemeenten. Daarnaast kan het Barro aan de gemeenten opdragen om in de toelichting bij een bestemmingsplan bepaalde zaken uitdrukkelijk te motiveren.

De volgende onderwerpen uit het Barro moeten worden vertaald in bestemmingsplannen: (1) Project Mainportontwikkeling Rotterdam, (2) Kustfundament, (3) Grote Rivieren, Waddenzee en Waddengebied, (4) Defensie, (5) Erfgoederen van uitzonderlijke universele waarde, (6) Rijksvaarwegen, (7) Hoofdwegen en spoorwegen, (8) Elektriciteitsvoorzieningen, (9) EHS, (10) Primaire waterkeringen buiten het kustfundament en de (11) uitbreidingsruimte van het IJsselmeer.

Met de inwerkingtreding van het Barro heeft er ook een wijziging plaatsgevonden van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro). In het Bro is opgenomen dat gemeenten en provincies verplicht zijn om in de toelichting van een ruimtelijk besluit de zogenaamde 'ladder voor duurzame verstedelijking' op te nemen, wanneer een zodanig ruimtelijk besluit een nieuwe stedelijke ontwikkeling mogelijk maakt. Er zijn geen directe bouwtitels in het bestemmingsplan opgenomen. Een ladder voor duurzame verstedelijking is derhalve niet van toepassing op dit bestemmingsplan.

Toetsing en conclusie

Door de kleinschaligheid van het bestemmingsplangebied zijn er geen raakvlakken met het Barro en het Barro vormt derhalve geen belemmering voor het bestemmingsplan. Voor wat betreft de wijzigingsgebieden die opgenomen zijn binnen het plangebied kan gesteld worden dat alle toekomstige ontwikkelingen zullen plaatsvinden binnen het bestaand stedelijk gebied. Per wijziging zal de 'ladder van duurzame verstedelijking' nog apart worden doorlopen.

2.1.2 Provinciaal beleid

Structuurvisie – Visie op Zuid-Holland (2010)

Provinciale Staten hebben op 2 juli 2010 de Provinciale Structuurvisie "Visie op Zuid-Holland", de Verordening Ruimte en de Uitvoeringsagenda vastgesteld. In de Visie op Zuid-Holland beschrijft de provincie haar doelstellingen en provinciale belangen. De Structuurvisie geeft de visie voor 2020 met bijbehorende uitvoeringsstrategie en geeft een doorkijk naar 2040. De kern van Visie op Zuid-Holland is het versterken van samenhang, herkenbaarheid en diversiteit binnen Zuid-Holland. Dit draagt bij aan een goede kwaliteit van leven en een sterke economische concurrentiepositie. Duurzame ontwikkeling en klimaatbestendigheid zijn belangrijke pijlers.

De functiekaart, zie figuur 2.1, geeft de gewenste ruimtelijke functies weer die in de structuurvisie zijn geordend, begrensd en vastgelegd als ruimtelijk beleid tot 2020. Op de functiekaart van Visie op Zuid-Holland is het plangebied aangeduid als 'stads- en dorpsgebied met hoogwaardig openbaar vervoer'. Binnen deze functie streeft de provincie naar differentiatie van gebruik om een prettig woon- en vestigingsklimaat te realiseren. De hoofdfunctie is wonen, maar ook functies als bedrijvigheid, kantoren en andere stedelijke voorzieningen vinden hierin plaats. Het huidige karakter van het bestaande gebied past hierbinnen.

afbeelding "i_NL.IMRO.1525.BP2011SAS04003-0401_0002.jpg"

Figuur 2.1 Uitsnede functiekaart Visie. Figuur 2.2 Uitsnede kwaliteitskaart Visie.

Naast het sturen op functies, 'wat en waar', wil de provincie ook sturen op kwaliteit, 'waar en welke'. Op de kwaliteitskaart, zie uitsnede in figuur 2.2, zijn zowel de bestaande als de gewenste kwaliteiten benoemd op een globale, regionale schaal. Op de kwaliteitskaart van Visie op Zuid-Holland is het plangebied aangeduid als 'Stedelijk netwerk'. Hiermee wordt het stads- en dorpsgebied, bestaande uit samenhangende stedelijke agglomeraties en kernen die gekoppeld zijn aan het Zuidvleugelnet, benoemd.

Beide kaarten duiden de bestaande situatie en hiermee is 'Sassenheim-Centrum' ook in de toekomst passend in de provinciale visie. Tot 2020 staan voor het stedelijk netwerk de volgende provinciale belangen centraal:

  • versterken van het stedelijk netwerk en versterken van vitaliteit en diversiteit van stedelijke centra;
  • optimaal benutten van bestaande ruimte voor economische clusters;
  • verbeteren interne en externe bereikbaarheid;
  • voldoende aanbod van verschillende woonmilieus;
  • voorzien in een gezonde leefomgeving.

Verordening Ruimte (2010)

De Ruimtelijke Provinciale Verordening is vastgesteld door de Provinciale Staten op 2 juli 2010. De Verordening is een beleidsmatige vertaling van de structuurvisie naar een verordening waarin onder andere is vastgelegd dat in principe geen verstedelijking buiten de bebouwingscontouren (geen nieuwe vestiging of uitbreiding van stedelijke functies, intensieve recreatieve functies of bebouwing voor extensieve recreatieve functies) mag plaatsvinden. Alleen onder bepaalde voorwaarden kunnen bebouwingscontouren worden aangepast. Tevens mag er geen nieuwe detailhandel en niet meer dan 10% uitbreiding van bestaande detailhandel buiten winkelcentra gerealiseerd worden.

In 2011 en in 2012 heeft de Provincie een herziening/actualisatie van de Verordening ruimte vastgesteld. In deze herzieningen komen onderwerpen als lintbebouwing, glastuinbouw en kantoorlocaties aan de orde. Er zijn geen onderwerpen opgenomen in de actualisatie/herziening die doorwerken in dit bestemmingsplan.

Actualisaties Verordening en structuurvisie

Na de in werking treding van de Structuurvisie en Verordening Ruimte in 2010 heeft de Provincie besloten om ieder jaar een herziening of actualisatie op beide documenten vast te stellen. Inmiddels zijn de eerste herziening, de actualisatie 2011 en de tweede herziening, de actualisatie 2012, vastgesteld. In de actualisaties staan onderwerpen als herijking EHS, nieuwe glastuinbouwlocaties en bebouwing in het buitengebied. Er zijn geen onderwerpen opgenomen in de actualisaties die van invloed zijn op het onderhavige bestemmingsplan.

Toetsing en conclusie

Door de met hoofdzaak conserverende insteek heeft het bestemmingsplan geen directie raakvlakken met de ambities uit de Structuurvisie of bepalingen uit de Verordeningen of de herzieningen daarvan. Bij ontwikkelingen in het plangebied worden de ambities uit de structuurvisie in acht genomen en zal de verordening vertaald worden in het bestemmingsplan.

2.1.3 Regionaal beleid

Regionale Structuurvisie Holland Rijnland 2020

Op 24 juni 2009 is de Regionale Structuurvisie Holland Rijnland vastgesteld door het Algemeen Bestuur van Holland Rijnland, zie figuur 2.3. Deze bestaat uit de gemeenten Alkemade, Hillegom, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Teylingen, Voorschoten en Zoeterwoude. Op 1 april 2010 hebben de gemeenten Alphen aan den Rijn, Nieuwkoop en Rijnwoude zich aangesloten bij Holland Rijnland. Om deze reden is de eerste partiële herziening vastgesteld.

Met de Regionale Structuurvisie kiezen de Holland Rijnland-gemeenten koers voor de ruimtelijke inrichting van de gelijknamige regio. In de visie is een aantal keuzes gemaakt die de samenhang tussen de grote deelgebieden van de regio verbeteren. De deelgebieden zijn de Bollenstreek, de kustzone, het stedelijk gebied en Veenweide en Plassen.

In de Regionale Structuurvisie van Holland Rijnland wordt inzicht gegeven in de ruimtelijke ontwikkelingen tot 2020 (met doorkijk naar 2030). Op basis van deze visie worden de volgende zeven kernbeslissingen geformuleerd. Deze kernbeslissingen geven de belangrijkste keuzes weer.

  • Holland Rijnland is een top woonregio;
  • Leiden vervult een regionale centrumfunctie;
  • Concentratie van stedelijke ontwikkeling;
  • Groenblauwe kwaliteit staat centraal;
  • De Bollenstreek en Veenweide en Plassen blijven open;
  • Twee speerpunten voor economische ontwikkeling: Kennis en Greenport;
  • De verbetering van de regionale bereikbaarheid.

afbeelding "i_NL.IMRO.1525.BP2011SAS04003-0401_0003.png"

Figuur 2.3 Uitsnede RSV 2020.

Toetsing en conclusie

Door de conserverende insteek van het bestemmingsplan is het plan niet in strijd met de regionale structuurvisie. De ontwikkelingen die in het plangebied plaatsvinden zijn niet in strijd met de regionale structuurvisie, omdat die zich met name richt op buitengebieden.

Intergemeentelijk Structuurvisie Greenport (ISG)

De raden van de zes greenportgemeenten hebben op 10 december (Hillegom) en op 17 december 2009 (Katwijk, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout en Teylingen) de Intergemeentelijke structuurvisie Greenport vastgesteld. De structuurvisie vervangt het 'Pact van Teylingen' en het 'Offensief van Teylingen'.

De ISG is voor de greenportgemeenten van de Duin- en Bollenstreek een wettelijk zelfbindend kader voor gewenste ruimtelijke ontwikkeling in het buitengebied tot 2030 en geldt als toetsingskader voor toekomstige bestemmingsplannen. De onlangs opgerichte Greenport Ontwikkelingsmaatschappij (GOM) B.V. zal samen met de aandeelhoudende greenportgemeenten verder vormgeven aan de inhoud en uitvoering van het meerjarenprogramma, dat voortvloeit uit de ISG.

De ISG is gericht op het creëren van een vitale Greenport met een vitaal landschap. Hiervoor zijn de volgende ambities en uitgangspunten opgesteld:

  • de economische herstructurering van de Greenport staat centraal;
  • de gemeenten zullen de herstructureringsopgave combineren met landschapsverbetering;
  • de gemeenten gaan verdergaande verrommeling van het landschap tegen;
  • met het uitvoeren van de woningbouwopgave, zoals in de Gebiedsuitwerking Haarlemmermeer-Bollenstreek overeen is gekomen, is de maximale woningbouwbijdrage van de Duin- en Bollenstreek bereikt;
  • de gemeenten moeten het areaal aan 1e klas bollengrond van 2.625 ha duurzaam handhaven, hoewel zij met het herstructureringsproces tijdelijke krimp onder nader te bepalen voorwaarden (waaronder harde tijdgebonden compensatiegaranties) toestaan;
  • primaire greenportfuncties, zoals bollencluster, vaste planten, bloemencluster en toerisme (inclusief greenportgerelateerde handel en dienstverlening), krijgen bij conflicterende ruimteclaims prioriteit boven niet primaire greenportfuncties, zoals overige landbouw en veeteelt.

Toetsing en conclusie

De ISG is met name gericht op het buitengebied van de gemeente Teylingen. De opgestelde ambities en uitgangspunten hebben derhalve geen directe invloed op onderhavig bestemmingsplan.

2.1.4 Gemeentelijk beleid

Toekomstvisie (2008)

Op 13 maart 2008 is de Toekomstvisie Vitaal en Vernieuwend voor de gemeente Teylingen door de gemeenteraad vastgesteld. Om de vitaliteit van Teylingen ook op lange termijn te behouden en zo mogelijk te versterken zijn de volgende beleiduitgangspunten van belang:

  • streven naar zoveel mogelijk behoud van de identiteit van de kernen;
  • stimuleren van de leefbaarheid met een accent op sociale cohesie in de drie kernen, hieronder valt ook het versterken van het aanwezige winkelbestand;
  • het afstemmen van de onderwijs voorzieningen binnen de gemeente aan de behoefte;
  • het bevorderen van de totstandkoming van ontmoetingsruimten voor alle inwoners van de gemeente met een accent op ouderen en mensen met een lichamelijke en of psychische beperking;
  • benutting van woningbouw mogelijkheden in de kernen, met name met het oog op de instandhouding van voorzieningen;
  • ter bevordering van de zelfstandigheid van ouderen moeten er betaalbare levensloopbestendige woningen worden gebouwd, zo mogelijk in woonzorgzones en dichtbij voorzieningen;
  • stimuleren van een goede samenwerkingsstructuur in de zorg, waarbij onder meer op maat gesneden arrangementen van wonen, welzijn en zorg worden aangeboden;
  • zorg dragen voor voldoende beschikbare en betaalbare woonruimte voor jongeren.

Specifiek voor het plangebied worden de volgende beleidsuitgangspunten en kenmerken vermeld:

  • "herstructurering en kwaliteitsverbetering wonen en woonomgeving + gefaseerde uitbreiding binnen de contour tot 2030 met bijzondere aandacht voor starters, ouderen, zorg en groen. Binnen de gemeente Teylingen is de verwachting dat er binnenstedelijk ruimte kan worden gevonden voor circa 1.200 woningen".
  • Over het kernwinkelgebied wordt het volgende vermeld: het winkelbestand in Sassenheim is behoorlijk op niveau, ten opzichte van de andere kernen. Het winkelcentrum van Sassenheim maakt funshoppen mogelijk en de centrum branches zijn op orde. Het aanbod op grootschalige detailhandelsvestigingen blijft echter achter.

afbeelding "i_NL.IMRO.1525.BP2011SAS04003-0401_0004.jpg"

Figuur 2.4 Kaart Toekomstvisie Vitaal & Vernieuwend.

Toetsing en conclusie

In het bestemmingsplan Sassenheim-Centrum wordt de bestaande situatie vastgelegd, maar waar er mogelijkheden tot kwaliteitsverbetering zijn, worden deze kansen benut. Binnen het plangebied is sprake van enkele locaties waar ruimtelijke initiatieven voor zijn. Vijf daarvan zijn in een stadium dat die opgenomen kunnen worden in het bestemmingsplan met een wijzigingsbevoegdheid. De beoogde ontwikkelingen zijn passend met de richtlijnen en ambities uit de toekomstvisie Vitaal & Vernieuwend.

Woonvisie Teylingen 2008-2020

Parallel aan de Toekomstvisie is een Woonvisie (begin 2008 vastgesteld) opgesteld als een belangrijke uitwerking om de doelen uit de Toekomstvisie te concretiseren en te realiseren. Gemeente Teylingen wil een gemeente zijn waarin het goed wonen is, in een dorpse sfeer, met voldoende voorzieningen voor verschillende leeftijdsgroepen. Daarbij is bereikbaarheid voor huishoudens met een verschillende inkomensniveau van belang en dienen identiteiten van de drie kernen behouden en versterkt te worden, waarbij ook ruimte op eigen grondgebied beschikbaar blijft voor recreatie, natuur en bedrijvigheid (waaronder de bollenteelt).

Voor de bestaande woningvoorraad moet de kwaliteit op peil blijven en waar mogelijk verbeteren. In de nieuwbouw stroom wil de gemeente zo gericht mogelijk woningen toevoegen, met als doel meer balans in de totale woningvoorraad aan te brengen. Daarbij is flexibiliteit een belangrijk begrip: woningen die gebouwd worden moeten voldoen aan de huidige woningbehoefte, maar ook aan die op de middellange en lange termijn. Dit vraagt om een lange termijnvisie bij de commerciële en maatschappelijke ontwikkelaars.

De Woonvisie schetst de gemeentelijke kijk op het wonen voor de periode tot 2020. Voor de toekomstige ontwikkeling staan de volgende beleidsdoelstellingen centraal:

  • het inzetten van instrumenten om de ruimte tussen huur en koop te verkleinen;
  • het bouwen voor jonge starters, gehandicapten en senioren op de woningmarkt;
  • het bouwen van sociale en middeldure huurwoningen en goedkope en middeldure koopwoningen;
  • het faciliteren van de vraag naar dure huur- en meergezinswoningen (senioren) en ruimere eengezinswoningen;
  • het verbeteren van de kwaliteit van de woonomgeving in de bestaande woningvoorraad;
  • bij woningbouw het maximaal en kwalitatief goed benutten van de mogelijkheden die de uitbreidingslocaties binnen de rode contouren bieden. Bovendien het transformeren en mogelijk daarbij verdichten binnen de bestaande bebouwde gebieden.

De woonvisie van de gemeente Teylingen richt zich op drie kernen, Sassenheim, Warmond en Voorhout. Sassenheim en Voorhout zijn de twee grootste kernen. De kern Sassenheim, met als woonmilieu Centrum-dorpswonen, heeft net als Warmond, in verhouding minder koopwoningen dan Voorhout. De verdeling tussen koop- en huurwoningen in Sassenheim-Centrum is vergelijkbaar met geheel Sassenheim, waar 58 % van de woningen koopwoningen zijn.

Toetsing en conclusie

Door de conserverende aard van het bestemmingsplan is het bestemmingsplan niet in strijd met de woonvisie, die met name op ontwikkelingen gericht is. De ontwikkelingen die middels dit bestemmingsplan mogelijk worden gemaakt dienen bij de uitwerking aan de woonvisie getoetst te worden.

Economisch Beleidsplan Teylingen (2012)

Het Economisch Beleidsplan van de gemeente Teylingen is het economisch en integraal beleid dat als leidraad dient voor nieuwe ontwikkelingen in de gemeente. De horizon van het beleidsplan is 2020. De gemeente streeft naar een duurzame economische ontwikkeling met oog voor de karakteristieke kenmerken van de kernen en het gebied en het welzijn van de inwoners, een luisterend oor voor ondernemers en waar mogelijk een ondersteunende hand voor de sectoren wanneer dat nodig is.

Detailhandel

De winkelvoorzieningen van de drie kernen in Teylingen hebben de afgelopen jaren een flinke kwaliteitsimpuls gekregen in termen van straatbeeld, verblijfskwaliteit en winkelassortiment. De uitbreidingsruimte voor winkels in Teylingen in de toekomst is relatief beperkt. De belangrijkste reden hiervoor is afvloeiing van winkelend publiek naar de nabijgelegen grote steden. Sassenheim kan, onder andere door de opening van het Voorhavenkwartier, haar rol als centrale lokale winkelkern waarmaken. Het aanbod voor niet-dagelijkse producten in Sassenheim kan verder worden versterkt in de komende jaren. In het algemeen moet het detailhandelsbeleid erop gericht zijn om branches die echt ondervertegenwoordigd zijn in de gemeente, met name in niet-dagelijkse goederen, vestigingsruimte te bieden, bij voorkeur in het centrum van Sassenheim – het lokale hart voor winkelen.

Toetsing en conclusie

Grote delen van het centrum zijn ook zodanig bestemd dat de winkelfunctie duidelijk naar voren komt. Daarnaast wordt er met het opnemen van een wijzigingsbevoegdheid ter plaatse van het Hortusplein een beperkte uitbreiding van detailhandel mogelijk gemaakt. Verdere invulling aan het detailhandelsbeleid kan er niet gegeven worden in dit bestemmingsplan.

Distributie Planologisch Onderzoek (DPO) 2012

Het DPO is in 2012 tegelijk met het Economisch Beleidsplan Teylingen vastgesteld. Het DPO was reeds opgesteld in 2009. Hierin is aangegeven dat het functioneren van het dagelijkse winkelaanbod in Sassenheim in 2009 ten tijde van het uitvoeren van het onderzoek, goed in balans lijkt te zijn. Daarnaast heeft Sassenheim in de categorie niet-dagelijkse winkels veruit de beste binding van de kernen in Teylingen. Dat aanbod is zelfs relatief fors in volume, waardoor er momenteel geen aanvullende ruimte is voor uitbreiding. Door het geconcentreerde volume en, naar verwachting, een goede kwaliteitsbewaking en vernieuwing in de winkelsamenstelling zouden koopkrachtbinding en toevloeiing nog iets kunnen verbeteren. In de categorie dagelijkse goederen zal op termijn marktruimte ontstaan om te groeien.

In de onderstaande tabel staat het economisch functioneren en marktruimte detailhandel van Sassenheim in 2007 (bovenste helft), met een doorkijk naar 2017 (onderste helft) weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.1525.BP2011SAS04003-0401_0005.jpg"

Figuur 2.5 Tabel economische functioneren Sassenheim.

Op het gebied van het economisch functioneren en het detailhandelaanbod moet Sassenheim in de gemeente een centrumfunctie gaan vervullen. Er is een centrumplan ontwikkeld met daarin het winkelcentrum (Voorhavenkwartier). De laatste ontwikkelingen zijn nog gaande. Het DPO geeft inzicht in de uitbreidings- en groeimogelijkheden voor de detailhandel van de gemeente. Hiermee vormt het min of meer de basis voor het nieuwe winkelbestand in Sassenheim.

De detailhandelsstructuur is de laatste paar jaar flink verbeterd. Het nieuwe winkelgebied Voorhavenkwartier vormt hier de basis voor. Het Voorhavenkwartier heeft de winkelkern van Sassenheim een flinke kwaliteitsimpuls gegeven in termen van straatbeeld, verblijfskwaliteit en winkelassortiment. Als aandachtspunt voor het winkelaanbod voor Sassenheim staat de oude Albert Heijn locatie aangeduid. Deze locatie biedt kansen voor herontwikkeling en uitbreiding van het winkelaanbod. Ten aanzien van de te verwachten marktruimte voor detailhandel in dagelijkse goederen in Sassenheim in 2017 is de volgende conclusie getrokken:

  • in Sassenheim zal er in 2017 in totaal ruimte voor 7.879 m² wvo detailhandel in dagelijkse goederen zijn: ten opzichte van de huidige omvang van het winkelaanbod 7.045 m² wvo (Locatus, november 2010) betekent dit dat er 834 m² wvo ruimte, voor ontwikkeling is.

Toetsing en conclusie

In dit bestemmingsplan is een nieuw wijzigingsgebied opgenomen om de uitbreiding van een bestaande supermarkt mogelijk te maken. Dit betreft de locatie aan het Hortusplein. Daarnaast wordt hier additionele detailhandel toegestaan. De detailhandel zal bestaan uit de categorie dagelijkse detailhandel. Hier is volgens het toekomstbeeld nog ruimte voor.

Scan planologische mogelijkheden uitbreiding supermarkten Sassenheim

In het centrumgebied van Sassenheim speelt een aantal ontwikkelingen. Een daarvan is de herontwikkeling van het Hortusplein met onder andere een uitbreiding van de Hoogvliet supermarkt. Deze supermarkt heeft een omvang van 850 m² brutovloeroppervlak) (bvo) en deze wenst uit te breiden naar 1.500 m² bvo. Niet alleen de Hoogvliet supermarkt, maar ook de Digros supermarkt heeft uitbreidingsplannen. Deze is op dit moment 1.225 m² bvo en wenst uit te breiden tot 1.950 m² bvo (inclusief magazijn en inpandige expeditieruimte). Hiermee zouden de supermarkten in Sassenheim allen een vergelijkbare en hedendaagse maatvoering voor fullservice supermarkten hebben van circa 1.500-2.000 m² bvo. De bestaande Albert Heijn en de Vomar supermarkt in het centrum van Sassenheim zijn reeds van deze omvang.

Toetsing en conclusie

Uit de planologische scan wordt geconcludeerd dat medewerking aan de uitbreidingsplannen van de supermarkten planologisch verantwoord is in het kader van een goede ruimtelijke ordening, mits er sprake is van een zorgvuldige ruimtelijke inpassing van de supermarkten. Bovendien is de conclusie dat de vier gelijkwaardige supermarkten prima passen binnen de detailhandelsstructuur van Sassenheim en van de gemeente Teylingen en dat de uitbreiding van de Digros en de Hoogvliet niet leidt tot ontwrichting van de voorzieningenstructuur. Ter voorbereiding op deze ontwikkeling is ter plaatse van het Hortusplein een wijzigingsbevoegdheid opgenomen.

Voorzieningennota

Deze nota, vastgesteld in mei 2009, is een vertaling van de gemeentelijke beleidsambities op maatschappelijk terrein in de behoefte aan voorzieningen in de komende jaren. Hierbij gaat het niet alleen om voorzieningen, maar ook om een planning van de functies die maatschappelijke voorzieningen vervullen in Teylingen. Het beleid voor maatschappelijke ondersteuning en onderwijs is leidend; de voorzieningen zijn volgend. Voor het voorzieningenbeleid is in de nota een zestal beleidsuitgangspunten opgesteld:

  • 1. Het bevorderen van de leefbaarheid in Teylingen(hiertoe behoren de ontmoetingsprogramma’s van het jongerenwerk, het kunst- en cultuurwerk, het bibliotheekwerk en de recreatieve activiteiten van het ouderenwerk).
  • 2. Het bevorderen van actieve participatie en sociale cohesie (hiertoe behoren de informatieve activiteiten van het ouderenwerk en het jongerenwerk, het algemeen maatschappelijk werk en vluchtelingenwerk).
  • 3. Het bevorderen van de gezondheid (tot dit programma behoort het bevorderen van de deelname aan sportactiviteiten maar ook het terugdringen van allerlei verslavingen).
  • 4. Het bieden van ondersteuning, diensten en voorzieningen (hieronder vallen de mantelzorgondersteuning, het ouderenwerk en de ondersteuning van het vrijwilligerswerk).
  • 5. Het regisseren van een preventief jeugdbeleid (tot dit programma behoren het peuterspeelzaalwerk, het Opvoed Advies Punt, en het JPP project van het amw).
  • 6. Het (regionaal) zorgen voor maatschappelijke opvang (hieronder vallen hulp bij huiselijk geweld en daklozenopvang).

De gemeente ondersteunt, naast de onderwijsvoorzieningen, alleen voorzieningen die een bijdrage leveren aan minimaal één van deze zes beleidsprogramma's.

In de voorzieningennota wordt er kort per kern beschreven wat de behoeften en trends voor de voorzieningen zijn. Over Sassenheim wordt vermeld dat de kern dicht bebouwd is en dat er weinig ruimte is voor het realiseren van nieuwe voorzieningen. Specifiek voor de voorzieningen binnen het plangebied worden de volgende punten beschreven:

  • P.C. Hooftcollege op de Jacoba van Beierenlaan 6 kan worden uitgeplaatst naar het Kastanjehof en de huidige locatie kan worden ontwikkeld voor andere doeleinden;
  • Op de nieuwbouwlocatie het Kastanjehof worden meerdere voorzieningen voorzien. Zoals vermeld het P.C. Hooftcollege, maar ook de oude Ankerplaats en eventueel Ades Musica.

Toetsing en conclusie

Het P.C. Hooftcollege is tijdelijk verplaatst naar Leiderdorp. Op dit moment is een plan in voorbereiding voor hervestiging van deze school in Voorhout, naast het Teylingen College aan de Leidsevaart. Om alvast op de aankomende herontwikkeling van de oude locatie van het P.C. Hooftcollege in te spelen, is in dit bestemmingsplan op deze locatie aan de Jacoba van Beierenlaan 6 een wijzigingsbevoegdheid opgenomen.

Strategische Visie Teylingen 2040

Deze Strategische Visie is uitgewerkt in vijf strategische gebieden waarop de gemeente Teylingen de komende jaren wil inzetten. Niet per definitie met geld, maar ook met energie, aandacht en vooral ook samen met onze partners binnen en buiten de gemeente. Deze vijf strategische gebieden vormen duidelijk te herkennen en te onderscheiden thema's. De per thema voorgestelde maatregelen overlappen en versterken elkaar onderling. Dit maakt ook duidelijk dat deze vijf thema's elkaar onderling versterken. Het zijn achtereenvolgens:

  • 1. ideale en onderscheidende woongemeente;
  • 2. drie heel eigen dorpen;
  • 3. toekomstgerichte, duurzame voorbeeldgemeente;
  • 4. gemeente dicht bij de inwoners;
  • 5. samenwerkende gemeente.

Toetsing en conclusie

In het bestemmingsplan zijn diverse wijzigingsgebieden opgenomen om een kwalitatieve verbetering te maken van het centrumgebied.

Visie op recreatie en toerisme Teylingen

Teylingen wil uitgroeien tot een veelzijdig aantrekkelijk gebied voor dagrecreatie vooral voor onze eigen inwoners, maar ook voor bezoekers vanuit de kust, Randstad, de rest van Nederland en vanuit het buitenland. De recreatie visie werkt vanuit 3 hoofdlijnen:

  • het Kagerplassengebied;
  • het Bollengebied en veenweidelandschap;
  • kernen in Teylingen.

Tot de derde hoofdlijn, kernen in Teylingen, behoort (het centrum van) Sassenheim. Specifiek voor Sassenheim en het plangebied worden enkele doelen beschreven:

  • aantrekkelijker maken van de winkelgebieden;
  • het houden van een straatfestival in het centrum van Sassenheim;
  • uitbreiden van de voorzieningen voor de jeugd.

Toetsing en conclusie

Voor het centrumgebied is een centrumvisie opgesteld. Hierin is een analyse gemaakt van het bestaande centrum en is er benoemd waar de mogelijkheden liggen om het winkelgebied aantrekkelijker te maken. De centrumvisie vormt een onderdeel van dit bestemmingsplan. 

Duurzaamheidsagenda 2011-2014

Het algemene kader voor het milieubeleid van de gemeente Teylingen is vastgelegd in de Duurzaamheidsagenda "Samenwerken en Verbinden". Dit beleid kent een directe relatie met de ruimtelijke ordening, bijvoorbeeld met betrekking tot de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling, voor duurzame (steden)bouw, alsook voor het klimaat en energiebesparing.

Toetsing en conclusie

Dit bestemmingsplan is grotendeels conserverend van aard. In het plangebied zijn 7 wijzigingsgebieden opgenomen waar in de toekomst eventuele ontwikkelingen mogelijk gemaakt kunnen worden. Hiervan is al bepaald dat de invloed op de luchtkwaliteit niet in betekenende mate bijdraagt. Bij de ontwikkeling van de gebieden zal gekeken worden naar duurzaamheid en zal aan de eisen die de gemeente hieromtrent oplegt worden voldaan