direct naar inhoud van 4.10 Verkeer
Plan: Bedrijventerreinen Teylingen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1525.BP2010TEY02003-0401

4.10 Verkeer

Ten aanzien van de verkeerssituatie blijft de huidge situatie grotendeels gehandhaafd. De ontwikkelingen die er zijn worden hieronder behandeld en beschouwd op hun verkeerkskundige impact:

Bypass Akzo-terrein

afbeelding "i_NL.IMRO.1525.BP2010TEY02003-0401_0020.png"

Afbeelding 4.7 Technisch ontwerp aanpassing Bypass

Enkelstrooksrotonde

De nieuwe enkelstrooksrotonde maakt deel uit van de N444 en zorgt ervoor dat het verkeer van de bypass een aansluiting heeft op de N444. Dat zorgt ervoor dat de Rijksstraatweg niet meer ontsloten hoeft te worden op de VRI-kruising direct ten noorden van de A44.

Bypass

Het verkeer van de Rijksstraatweg wordt via een bypass met de N444 verbonden. De bypass heeft een wegprofiel met 2x1 rijstroken. De bypass zorgt ervoor dat het verkeer afkomstig van de A44 niet eerst hoeft samen te voegen met het verkeer van de Rijksstraatweg voordat het verkeer op de het VRI-kruispunt (Leidsevaart – Verlengde Vinkenweg) uitkomt. Tevens wordt de entree van Akzo Nobel verplaatst voor gemotoriseerd verkeer van de Rijksstraatweg naar de bypass. Voor het langzaam verkeer blijft de entree van Akzo Nobel aan de Rijksstraatweg beschikbaar.

Afrit A44

De afrit van de A44 wordt ter hoogte van de afrit naar de N-444 verbreed met een extra rijstrook. Daardoor kunnen er meer voertuigen worden opgesteld voor het VRI-kruispunt (grotere capaciteit), zodat het verkeer op de A44 minder snel zal worden gehinderd door opstoppingen van het uitvoegende verkeer.

afbeelding "i_NL.IMRO.1525.BP2010TEY02003-0401_0021.png"

Afbeelding 4.8: schematische aanpassing kruising A-44 en N444

Akzo

Ten aanzien van de parkeerbalans verdwijnen er op het parkeerterrein van Akzo zo'n 80 parkeervakken (van 680 naar 600). Mocht blijken dat dit aantal te weinig is dan kunnen aan de noordkant van de parkeerplaats op eenvoudige wijze extra parkeervakken worden aangelegd, omdat de voetbalvelden die hier gelegen zijn, zullen verdwijnen. De maximale uitbreidingsmogelijkheid bedraagt op deze wijze 68 parkeervakken. De opstelplaats voor vrachtwagens zal een capaciteit van 10 hebben. In de huidige situatie zijn geen afzonderlijke opstelplaatsen voorzien.

De bereikbaarheid van het terrein is voor hulpdiensten op drie toegangspunten geborgd. In de toekomstige situatie blijven deze punten bestaan. Bovendien geeft de aansluiting op de bypass een extra toegangspunt voor hulpdiensten.

afbeelding "i_NL.IMRO.1525.BP2010TEY02003-0401_0022.png"

Afbeelding 4.9: Toegangspunten Akzoterrein

Voor meer informatie wordt verwezen naar de separate rapportage VO N444 plantoelichting, Iv-infra b.v., 2010.

Horecalocatie nabij station Sassenheim

Verkeersontsluiting

Op basis van de beschikbare gegevens van Witteveen en Bos heeft Grontmij de verkeersafwikkeling (Grontmij, januari 2011) bekeken. Op basis hiervan kan worden geconcludeerd dat het voorziene verkeer op een goede wijze kan worden afgewikkeld.

Voor de relevante deelafwikkelingen kan het volgende worden opgemerkt:

  • 1. Kruispunt Warmonderweg – toerit A44 (Verbindingsweg) – afrit RWA44,

Naast het 'reguliere' autoverkeer maakt ook het autoverkeer met bestemming NS-station/ horecagelegenheid gebruik van dit kruispunt. Uit capaciteitsberekeningen komt naar voren dat het verkeer op het kruispunt moet worden afgewikkeld met behulp van verkeerslichten. Voor het creëren van acceptabele cyclustijden is het noodzakelijk dat de aansluiting van de afrit A44 op het kruispunt wordt uitgevoerd in de vorm van aparte opstelstroken voor het autoverkeer (linksaf/rechtdoor-rechtsaf). Het aanleggen van een rotonde is qua capaciteit ook mogelijk echter de beschikbare ruimte hiervoor ontbreekt als gevolg van het naastgelegen viaduct A44 en de aanwezige /taluds.

  • 2. Kruispunt verbindingsweg – toerit RW A44.

De toerit RW A44 blijft gehandhaafd en wordt direct aangesloten op de.verbindingsweg. Capaciteitsberekeningen geven aan dat een verkeersregeling op het kruispunt niet noodzakelijk is en dat het verkeer 'ongeregeld' kan worden afgewikkeld. Autoverkeer met bestemming RW A44 wordt op het kruispunt afgewikkeld via een linksafstrook.

  • 3. Kruispunt verbindingsweg – NS-station/horecagelegenheid.

Zowel het NS-station als de horecagelegenheid worden via de verbindingsweg op dit kruispunt ontsloten. Capaciteitsberekeningen geven aan dat een verkeersregeling op het kruispunt niet noodzakelijk is en dat het verkeer 'ongeregeld' kan worden afgewikkeld. Om te voorkomen dat het linksafslaande autoverkeer het rechtdoorgaande autoverkeer blokkeert wordt op de verbindingsweg voorzien in de aanleg van een linksafstrook.

Parkeren

De ontwerptekening van de gemeente Teylingen 'Voorlopig Ontwerp variant 2' teknr. SSH1412709 voorziet in de aanleg van totaal 60 parkeerplaatsen voor een horecavoorziening nabij station Sassenheim. Deze tekening ging nog uit van een bvo van 500 m2. Het oppervlakte aan BVO is inmiddels aangepast naar 800 m2 bvo

De berekeningen (Grontmij, 12 januari 2011) geven aan dat op basis van BrutoVloerOppervlak, locatie en functie 'restaurant' er minimaal 80 ppl. en maximaal 120 ppl. benodigd zijn.

In het bestemmingsplan is binnen de horecabestemming en de aansluitende verkeersbestemming voldoende ruimte voor een dergelijk aantal parkeerplaatsen.

Hoek Rijksstraatweg en Warmonderweg (locatie Stol)

Voor deze locatie volgt uit het onderzoek dat is gedaan door Grontmij (12 januari 2011) in opdracht van de huidige eigenaar dat:

  • 1. een enkelstrooksrotonde op het kruispunt Rijksstraatweg-Warmonderweg voldoende capaciteit biedt om een goede verkeersafwikkeling zonder lange wachttijden en –rijen te garanderen;
  • 2. de gemiddelde wachtrij vóór de rotonde op de Warmonderweg niet voorbij de ontsluiting van de kantoren komt te staan. Dit betekent dat het linksafslaand verkeer vanaf de kantoren zonder problemen de Warmonderweg kan oprijden.
  • 3. de ontsluiting van de kantoren op de Warmonderweg bij een minimale vormgeving van het kruispunt goed zal functioneren;
  • 4. het de voorkeur heeft om – uit oogpunt van verkeersveiligheid en om eventuele stagnatie in de doorstroming op de Warmonderweg - het linksafslaand verkeer richting de kantoren de mogelijkheid te geven om zich op het kruisingsvlak op te stellen.

Voor het toetsen van het aantal parkeerplaatsen in het plangebied zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd (bron: CROW 182, Parkeerkencijfers):

  • 1. zonder balie-functie 1,5-2,0 parkeerplaats per 100 m2 BVO (rest bebouwde kom, matig stedelijk);
  • 2. met balie-functie 2,8-3,3 parkeerplaats per 100 m2 BVO (rest bebouwde kom, matig stedelijk).

Uitgaande van deze parkeerkencijfers is in het bestemmingsplan ruimte beschikbaar gemaakt voor het volgende aantal parkeerplaatsen:

  • zonder balie-functie: 45-60 parkeerplaatsen;
  • met balie-functie: 84-99 parkeerplaatsen.

In het plan zijn vooralsnog 83 parkeerplaatsen opgenomen. Dit aantal is bij kantoren zonder baliefunctie meer dan voldoende. Op dit moment is niet duidelijk of sprake zal zijn van kantoren met een balie-functie. Indien sprake is van een gemengde invulling, is het aantal parkeerplaatsen naar verwachting voldoende.

Conclusie

Vanuit het verkeerskundig aspect zijn er geen knelpunten voor dit bestemmingsplan.