direct naar inhoud van 4.2 Ruimtelijke en functionele uitgangspunten
Plan: Anholtseweg Gendringen 2011
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1509.BP000080-DE01

4.2 Ruimtelijke en functionele uitgangspunten

Hieronder wordt ingezoomd op de belangrijkste ruimtelijke en functionele uitgangspunten van dit bestemmingsplan.

4.2.1 Handboek bestemmingsplannen

De gemeente Oude IJsselstreek heeft voor het actualiseren van haar bestemmingsplannen een Handboek bestemmingsplannen opgesteld. In dit handboek wordt een handleiding gegeven voor het standaardiseren van bestemmingsplannen. Er zijn normen vastgesteld waaraan bestemmingsplannen van de gemeente moeten voldoen, zodat de herkenbaarheid, kwaliteit en uniformiteit (inhoudelijk en technisch) gewaarborgd is. Het beschikbaar hebben van uniforme plannen heeft voordelen op het gebied van bruikbaarheid, raadpleegbaarheid, klantvriendelijkheid, rechtszekerheid en efficiency.

In het handboek is een standaard opgenomen voor het leggen van bouwvlakken voor de hoofdgebouwen en het plaatsen van de bijbehorende bouwwerken. Dit heeft tot gevolg dat in heel de gemeente dezelfde regels gaan gelden. In principe wordt hierbij uitgegaan van een maximale bouwvlakdiepte van 10, 12 en 15 meter bij respectievelijk rijwoningen, twee-onder-een-kapwoningen en vrijstaande woningen. Hierbij wordt uiteraard wel rekening gehouden met de bestaande bouwrechten en de karakteristiek van de wijken, zoals beschreven in paragraaf 2.2.1. Daar waar woningen nu beduidend minder diep zijn dan wat in lijn met het handboek in principe kan worden goedgevonden, wordt voor rij- en twee-onder-een-kapwoningen een maximale bouwvlakdiepte toegestaan van de diepte van de huidige woning plus twee meter, waarbij de totale maximum bouwvlakdiepte ook de 10 respectievelijk 12 meter niet mag overschrijden. De reden dat deze verscherping alleen voor rij- en twee-onder-een-kapwoningen geldt, ligt in het feit dat woninguitbreidingen niet mogen bijdragen in een verslechtering van het woonconfort bij de bewoners van aansluitende woningen.

Bij het actualiseren van bestemmingsplannen worden kleine uitbreidingen van woningen waar mogelijk direct toegestaan. Uitgangspunt hierbij is dat de inrichting van het gebied achter de woning zoveel mogelijk wordt overgelaten aan de bewoners.

4.2.2 Wonen en tuin

Gendringen is bij uitstek een woonkern, waar het goed vertoeven is. Bewoners krijgen meer flexibiliteit om hun perceel in te richten (woninguitbreiding, aan- en bijgebouwen), zoals zij dit graag zien. Bijbehorende bouwwerken mogen buiten het bouwvlak worden gebouwd. De goot- en bouwhoogte van de woningen zijn in principe gesteld op 7 en 10 meter.

Voortuinen worden bestemd als tuin; in tuinen mogen namelijk geen bijbehorende bouwwerken worden gebouwd (behalve een erker). Naar de weg gekeerde zijtuinen zijn tevens als "tuin" bestemd. Uitzonderingen hierop zijn zijtuinen van percelen die grenzen aan de bestemming "groen" of zijtuinen waarvan de ruimtelijke impact van eventuele bebouwing, vanwege de ruimtelijke situatie ter plaatse, zeer gering is.

De in het vigerende bestemmingsplan als 'Gaarde' bestemde gronden (de achterliggende gronden, welke in geburik zijn als tuin, moestuin, paarden- en schapenweide, en vergelijkbaar niet beroepsmatig gebruikt worden, worden in onderhavig bestemmingsplan bestemd tot 'tuin-gaarde'. Hiermee regelt het bestemmingsplan het gebruik en daarmee het open blijven van deze terreinen (karakteristiek van het plangebied blijft zo in stand).

Het bestemmingsplan "Anholtseweg Gendringen 2011" voorziet in een planologische regeling voor het plangebied. In het plangebied liggen geen locaties waar nieuwe woningen gebouwd kunnen worden. Het bestemmingsplan bevat dus geen nieuwe bouwmogelijkheden voor woningen, maar maakt alleen de uitbreiding van bestaande woningen en de bouw van bijbehorende gebouwen mogelijk. Er wordt daarbij een onderscheid gemaakt tussen de grootte van de percelen. Op grotere percelen (meer dan 600 m2) is meer bebouwing toegestaan.

Binnen de bestemming wonen is een bed& breakfast bij rechte toegestaan. Wel gelden hier een aantal voorwaarden, omdat de woonfunctie niet in het geding mag komen en de ruimtelijke impact gering moet blijven.

Een aan huis verbonden beroep is onder voorwaarden bij rechte mogelijk. Door van de regels af te wijken is een aan huis verbonden bedrijf (onder voorwaarden) mogelijk. Bij beiden geldt dat de woonfunctie niet in het geding mag komen, en daarom moet de kleinschaligheid gewaarborgd worden. Detailhandel is niet toegestaan. Grote reclameborden zijn uiteraard ook niet toegestaan.

Steeds vaker ontstaat er vraag om zorgbehoevenden in de gewone woonomgeving te laten wonen. Meestal past dit binnen de bestemming wonen (zorghulp verlenen is in principe niet in strijd met het bestemmingsplan). Ook wanneer een aantal hulpbehoevenden gezamenlijk één huishouden runnen (al dan niet met 24-uurs-hulp vanuit een instelling) past dit binnen de functie wonen. Dit wordt echter anders wanneer de verschillende zorgbehoevenden allen een zelfstandige huishouding voeren (al dan niet met begeleiding via een zorginstelling en al dan niet met een gezamelijke woonkamer). Er mag immers maar één huishouden per woning bestaan. Derhalve biedt dit bestemmingsplan de mogelijkheid om bij rechte deze 'bijzondere woonvormen' (bestaande uit meerdere huishoudens) toe te staan.

4.2.3 Bedrijvigheid en voorzieningen in de woonkern

Losse bedrijven in de woonomgeving krijgen de bestemming 'Bedrijf'. De bedrijven die hier worden toegelaten zijn opgenomen in de Staat van Bedrijfsactiviteiten - functiemenging. Deze lijst bevat categorieën die aangeven onder welke omstandigheden activiteiten inpasbaar zijn. De toelaatbaarheid van milieubelastende functies in de woonomgeving wordt beoordeeld aan de hand van de volgende drie ruimtelijk relevante milieucategorieën:

  • categorie A: Activiteiten die zodanig weinig milieubelastend zijn dat deze aanpandig aan woningen kunnen worden uitgevoerd;
  • categorie B: Activiteiten met een zodanige milieubelasting dat zij bouwkundig afgescheiden van woningen en andere gevoelige functies moeten plaatsvinden;
  • categorie C: De activiteiten uit categorie B waarbij vanwege de relatief grote verkeersaantrekkende werking een ontsluiting op de hoofdinfrastructuur is aangewezen.

Bij de bestaande bedrijven aan de Anholtseweg 41 en 49 is in dit bestemmingsplan alleen categorie A en B bij rechte toegestaan.

Alle andere voorzieningen in het plangebied (verzekeren/beleggen, orthomoleculair kenniscentrum en de galerie) zijn bestemd tot 'Gemengd'. Dit heeft tot gevolg dat op deze locaties zowel kantoren, dienstverlening, maatschappelijke dienstverlening, cultuur en ontspanning, bedrijven in categorie A, en bestaande (bedrijfs)woningen zijn toegestaan.

Voor al deze bedrijven en voorzieningen geldt dat deze op de verbeelding worden aangegeven door middel van een bouwvlak. Ook wordt aangegeven hoeveel procent van dit bouwvlak bebouwd mag worden. Tevens wordt de toegestane goot- en nokhoogte aangegeven.

4.2.4 Groen, verkeer en water

De bestemming 'Verkeer' is bestemd voor de wegen met een functie voor doorgaan verkeer, in dit geval dus ook voor de Anholtseweg. De bestemming 'Verkeer - Verblijfsgebied' heeft betrekking op openbare gebieden met een verblijfsfunctie (de overige wegen in het plangebied). Het is een flexibele bestemming, zodat het openbaar gebied flexibel kan worden ingericht met groen, parkeerplaatsen, speeltuintjes en andere binnen deze bestemming passende functies.

De bestemming 'Groen' is aangegeven aan die delen van het openbaar groen die worden aangemerkt als beeldbepalend, structureel groen. Binnen de bestemming 'Groen', 'Verkeer' en 'Verkeer - Verblijfsgebied' zijn ook waterpartijen (zoals sloten, vijvers en watergangen)toegestaan.