Plan: | Kom Varsseveld 2010 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1509.BP000030-DE01 |
De toekomstplannen van de gemeente Oude IJsselstreek zijn vastgelegd in het ontwikkelingsprogramma “Op weg naar 2020” (OWN 2020). Belangrijke thema's hierin zijn leefbaarheid, ruimtelijke ontwikkeling, economische ontwikkeling, recreatie en toerisme en plattelandsontwikkeling. Binnen dit programma zijn acties ingezet om Oude IJsselstreek als een vitale plattelandsgemeente op de kaart te zetten, waarin het prettig wonen, werken en recreëren is.
In de visie zijn de volgende uitgangspunten voor de gemeente opgesteld:
In de Strategische ruimtelijke en maatschappelijke visie Oude IJsselstreek, op weg naar 2020 is het motto “kansen benutten en ontwikkelingen stimuleren, een kansrijke en leefbare samenleving voor iedereen”. Daarbij is de insteek gekozen om niet langer uit te gaan van een gemeente als optelsom van woonkernen met een eigen identiteit, maar in te steken op één sterke plattelandsgemeente van 40.000 inwoners die wil groeien in kwaliteit en in kwantiteit naar 47.000 inwoners en meer. In het plan wordt ingezet op het huisvesten van de inwoners in de huidige woonkernen. Deze kernen worden vernieuwd. Door een toename van het inwonersaantal worden de voorzieningen (onder andere voor cultuur, welzijn en onderwijs) beter benut en nieuwe inwoners, deels starters op de woningmarkt, gaan vergrijzing tegen.
In termen van ruimtelijke ontwikkeling wordt de gemeente geclusterd naar woongebieden die ieder hun eigen ontwikkelingsmogelijkheden kennen. Zo wordt het cluster Gendringen-Ulft-Silvolde-Terborg-Etten gezien als het wooncentrum van de gemeente, maar ook in Varsseveld vindt een extra economische ontwikkeling met bijbehorende woningbouw plaats.
Een deelscenario van de visie is het Centrumplan Varsseveld, waarin wordt getracht een leefbaar, vitaal en economisch sterk centrum te ontwikkelen.
In het bestemmingsplan "Kom Varsseveld 2010" wordt invulling gegeven aan de visie OWN 2020 door het opnemen van flexibele bestemmingen. Hierdoor wordt ruimte gegeven aan bestaande en nieuwe functies, zodat ingespeeld kan worden op demografische en maatschappelijke ontwikkelingen. Ook wordt een extra impuls aan het centrum van Varsseveld gegeven door de uitvoering van het Centrumplan, dat zal zorgen voor een leefbaar en vitaal Varsseveld. Een dorp waar het goed wonen, werken en vertoeven is.
Het Masterplan is in december 2006 door de gemeenteraad vastgesteld. Het (winkel)centrum van Varsseveld is de laatste jaren zichtbaar op zijn retour. Op veel plaatsen staan winkels leeg en niet uit te sluiten is dat er in de toekomst nog meer winkels hun deuren gaan sluiten. Het gemeentebestuur is van mening dat het tij gekeerd moet worden. Het centrum moet weer aantrekkelijk worden, niet alleen als winkelgebied, maar ook als woon- en verblijfsgebied.
In het Masterplan is een winkelconcentratiegebied afgebakend. Het uitgangspunt is dat bestaande en nieuwe centrumvoorzieningen in dit gebied worden geconcentreerd, zodat een compact winkelcentrum ontstaat zonder lege plekken. De Spoorstraat valt binnen dit winkelconcentratiegebied.
Op kwalitatief gebied dient er een behoorlijke slag gemaakt te worden. Naast de slechte uitstraling van veel planden in de Spoorstraat en het onaantrekkelijke verblijfsklimaat, sluit de aanwezige grootte en de gebruiksmogelijkheden van de leegstaande panden niet aan bij de vraag. Herontwikkeling van een aantal locaties is daarom aan te bevelen. Wonen kan een bijdrage leveren aan de levendigheid van het centrum en het vergroten van het draagvlak van voorzieningen.
In het bestemmingsplan "Kom Varsseveld 2010" wordt invulling gegeven aan het masterplan doordat het de reeds doorlopen artikel 19.2 WRO procedures (ten behoeve van het centrumplan) juridisch-planologisch vastlegt. Ook wordt het winkelconcentratiegebied zeer flexibel bestemd (bestemming centrum waar mogelijk), zodat er een compact winkelcentrum ontstaat met voldoende flexibiliteit om in te springen op de vragen uit de markt. Verschillende commerciële functies worden hiermee mogelijk gemaakt. Het centrumplan heeft ook voor een 'sneeuwbal-effect' gezorgd, doordat in en rond het centrum vele particuliere initiatieven zijn ontstaan. Hiervoor zijn in het verleden gedeeltelijk ook vrijstellingsprocedures doorlopen.
De woonvisie van de gemeente Oude IJsselstreek speelt onder meer in op de Provinciale Woonvisie en de gemeentelijke ontwikkelingsvisie OWN 2020. De woonvisie biedt een integrale visie op het gebied van wonen. De visie biedt ook een goed kader voor de uitwerking van concrete projecten die meer omvatten dan uitsluitend woningbouw.
In de woonvisie worden doelstellingen geformuleerd op het gebied van wonen én aangrenzende beleidsterreinen zoals leefbaarheid, zorg en welzijn. De hoofdlijnen uit de woonvisie zijn:
Wonen in Oude IJsselstreek
De gemeente wil het inwoneraantal verhogen. Een verhoging van de nieuwbouwproductie zal nieuwe inwoners aan moeten trekken. Wijzigingen in de bevolkingsopbouw hebben gevolgen voor de woningvraag. In de komende jaren zal de vergrijzing toenemen. De vergrijzing laat de groep mensen toenemen die liever niet verhuizen maar, als dat moet, behoefte hebben aan voorzieningen in de woonomgeving. De groep tussen 30 en 45 is nu nog de grootste maar zal worden opgevolgd door de huishoudens in de leeftijd 45-64. Dit zijn zeer kritische woonconsumenten, die niet snel verhuizen en veel belang hechten aan een karakteristiek woonmilieu.
Aantrekkelijke en vitale kernen
De gemeente heeft kernen voor ogen die kwaliteit bieden aan oude én nieuwe inwoners. Kwaliteit heeft onder meer te maken met een gevarieerd woonaanbod, met moderne voorzieningen en een aantrekkelijke omgeving. Samen met corporaties en andere partijen wil de gemeente investeren in aantrekkelijke en vitale kernen. De gemeente zal zichtbaar investeren in de kwaliteit van de openbare ruimte en de groenvoorzieningen.
Meer onderscheid in de nieuwbouw
De gemeente Oude IJsselstreek voert de regie over een ambitieus nieuwbouwprogramma. Daarin wordt onderscheid gemaakt tussen de nieuwbouw die nodig is om aan de reguliere woningvraag te voldoen en nieuwbouw die bedoeld is om nieuwe inwoners naar de gemeente te trekken. Speciaal voor dat laatste doel worden vernieuwende woonconcepten benoemd. Kwantitatief kan hier invulling aan worden gegeven door jaarlijks 50 à 75 woningen extra te bouwen boven de productie om te voorzien in de reguliere vraag.
In het bestemmingsplan "Kom Varsseveld 2010" worden planologisch gezien geen nieuwe woningen bij rechte toegevoegd aan de woningvoorraad. Bij nieuwe ontwikkelingen wordt gestreefd naar woningen voor verschillende doelgroepen, waardoor wordt tegemoet gekomen aan de Woonvisie Oude IJsselstreek.
De gemeente Oude IJsselstreek en het Waterschap Rijn en IJssel hebben een gemeentelijk waterplan opgesteld. In dit waterplan wordt een integrale visie gegeven op water in Oude IJsselstreek. Deze visie geeft een doorkijk naar de middellange termijn (circa 10 jaar) en de lange termijn (2030). Aan de visie is een uitvoeringsprogramma gekoppeld voor de korte termijn (5 jaar). Het waterplan biedt handvatten voor het opstellen van ruimtelijke plannen, voor de afstemming met rioolbeheer en geeft zo inzicht in de mogelijkheden om te komen tot een duurzaam watersysteem binnen de gemeente.
Er wordt gestreefd naar een gezond, veerkrachtig, kwalitatief goed, aantrekkelijk en op de toekomst berekend watersysteem en waterketen. De toekomstvisie is gericht op vier aspecten:
De volgende maatschappelijke streefeffecten verwoorden de waterambitie van de gemeente:
In het bestemmingsplan "Kom Varsseveld 2010" speelt water geen doorslaggevende rol. In hoofdstuk 6 van deze toelichting wordt uiteengezet op welke wijze rekening is gehouden met de in het plan voorkomende waterbelangen.
In 2010 heeft de gemeente Oude IJsselstreek het Gemeentelijke Verkeer- en Vervoerplan 2010 - 2020 vastgesteld. In het GVVP worden keuzes gemaakt die aan de ene kant de (lokale) verkeersproblemen oplossen en aan de andere kant de ongewenste (neven)effecten beperken. Het GVVP geeft beleidskaders waarbinnen probleemaanpak kan plaatsvinden. Daarnaast is in het GVVP een concreet voorstel opgenomen voor een generieke aanpak om wijken en buurten leefbaar te houden. Tenslotte zijn in een bijlage van het GVVP de parkeernormen opgenomen waaraan bouwplannen moeten voldoen.
Het bestemmingsplan "Kom Varsseveld 2010" is in overeenstemming gebracht met het GVVP doordat aansluiting is gezocht bij de wegencategorisering in dit beleidsplan. Daarnaast zijn flexibele bestemmingen opgenomen met ruime mogelijkheden, zodat de indeling van wegen en het verblijfsgebied waar nodig kan worden aangepast.
De cultuurnota “Met vuur voor cultuur” schets de uitgangspunten en keuzen voor het kunst- en cultuurbeleid van de gemeente Oude IJsselstreek. De gemeente wil de eigen culturele identiteit van haar kernen bevestigen en nieuwe kansen geven. Hiervoor zijn 7 speerpunten benoemd:
Naast deze speerpunten wordt het bestaande beleid voortgezet, waarin onder andere ruimte wordt geboden voor bibliotheken en kleinkunstverenigingen.
In het bestemmingsplan "Kom Varsseveld 2010" zijn de doelstellingen uit de Cultuurnota niet direct vertaald. Er zijn flexibele bestemmingen opgenomen zodat ingespeeld kan worden op toekomstige cultureel- maatschappelijke ontwikkelingen.
In de Welstandsnota van de gemeente Oude IJsselstreek zijn de welstandsnota's van de voormalige gemeenten Wisch en Gendringen samengebracht en geactualiseerd. Toekomstige bouwplannen moeten wat betreft het uiterlijk en de plaatsing van het bouwwerk getoetst worden aan het welstandsbeleid. In de nota worden algemene criteria gegeven waar bouwwerken aan moeten voldoen. Per gebied is specifiek welstandsbeleid opgesteld.
De historische kern en de bebouwingslinten vormen de hoofdstructuur van Varsseveld. Hier is welstandsniveau 1 van toepassing. De kern en de linten stralen nameljk een hoge ruimtelijke kwaliteit uit, er komen relatief veel oude/ historische gebouwen voor en er wordt een hoog ambitieniveau nagestreefd.
Het merendeel van de woongebieden in de gemeente en de bedrijventerreinen vallen onder welstandsniveau 3: soepel. Zo ook in Varsseveld. Het welstandsbeleid is hier gericht op het handhaven van de basiskwaliteit van het gebied. De basiskwaliteiten worden per type gebied benoemd en vertaald in welstandscriteria. Bij de welstandstoets wordt voornamelijk gekeken of het bouwplan zijn omgeving niet verstoort.