Plan: | Hutten Zuid, deelplan 2 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1509.BP000002-VA01 |
De nu volgende beschrijving van de ruimtelijke kenmerken van de nieuwe bebouwing en het omliggende terrein is ontleend aan het beeldkwaliteitplan (zie bijlage) dat bij de verdere planuitwerking zal worden gehanteerd om ervoor te zorgen dat de gewenste architectonische en stedenbouwkundige kwaliteit wordt gewaarborgd.
Het plangebied biedt plaats aan 34 geschakelde woningen en rijenwoningen en 53 appartementen. De bebouwing vormt een nagenoeg gesloten bouwblok rondom een binnenhof. De wanden van het bouwblok worden gevormd door de geschakelde en de rijenwoningen. De vijf appartementcomplexen dienen als stedenbouwkundige accenten. Vanuit de leefruimten van de woningen is een goed uitzicht mogelijk op de groene “scheggen” en op de Oude IJssel. De woningen aan de westzijde, de zijde van de Bongersstraat zijn gericht op deze straat.
Het terrein loopt af vanaf de Bongersstraat tot aan de Oude IJssel. Ter plaatse van de scheggen is dit goed herkenbaar. In het bouwblok loopt het terrein echter niet af. Om het verschil met aflopende terrein te markeren wordt het bouwblok aan de noordzijde, de oostzijde en de zuidzijde omgeven door een keermuur. Tussen de woningen en deze keermuur ligt een strook van circa 5 meter die bestemd is voor de tuinen en/of terrassen behorende bij de woningen en het centrale appartementengebouw. De meeste tuinen en terrassen zijn voorzien van een trap langs de keermuur naar beneden waardoor ze verbonden zijn met de oever van de Oude IJssel, de groene omgeving en het pad dat aan de voet van de keermuur wordt aangelegd. Ook het binnenterrein is via een aantal trappen verbonden met de groene omgeving.
De toegangen van de woningen aan de noord, oost en zuid zijde van het bouwblok liggen grotendeels aan de kant van het binnenhof. De toegangen van de woningen aan westzijde liggen aan de Bongersstraat.
De entrees van de woningen bepalen doorgaans de voorzijde van de woningen. Ten behoeve van een duidelijk onderscheid van de voorzijde en achterzijde van de woningen in het bouwblok is dit in het bestemmingsplan nader aangeduid. De voorzijde is de zijde van de woningen aan de buitenkant van het bouwblok gelegen aan Bongersstraat, de scheggen of de Oude IJssel.
De achterzijde van de woningen is voor dit bestemmingsplan bepaald als de zijde gelegen aan het binnenhof van het bouwblok, zoals dit ook in afbeelding 6 is aangeduid.
Dit onderscheid van voorzijde en achterzijde, dat ook gemaakt wordt in de Woningwet, werkt in de planregeling door. In dat kader zijn de voorgevels van de woningen op de plankaart aangegeven met de aanduiding “Gevellijn”. Om de ruimtelijke kwaliteit te bewaren mogen aan de buitenzijde van het bouwblok vóór de gevellijn in de voortuinen van de woningen en appartementgebouwen alleen andere bouwwerken “geen gebouwen zijnde”, waaronder perceelsafscheidingen, worden gebouwd met een maximale hoogte van 1 meter.
Aan de achterzijde, aan de kant van de binnenhof, bestaan op basis van de regeling voor het vergunningsvrije bouwen (ex Woningwet) meer bouwmogelijkheden. Verder laat het bestemmingsplan hier perceelsafscheidingen en andere bouwwerken, geen gebouwen zijnde, toe tot een maximale hoogte van 2 meter en zijn de woningen aan de noord-, west- en zuidzijde van het bouwblok voorzien van ruime achtererven waarop bijgebouwen en carports mogen worden gebouwd.
L E T O P A F B E E L D I N G I N V O E G E N
Afb. 6: Voor- en achterzijde van de woningen conform Woningwet
Het grootste en hoogste appartementengebouw (7 bouwlagen) markeert het centrum van de oostelijke bebouwingswand. Het bestaat uit twee bouwvolumes met daartussen een transparant deel waarin de entree, de trappen en de liften zijn ondergebracht. De 13 appartementen in dit gebouw zijn bestemd voor het duurdere marktsegment. Het gebouw is voorzien van een parkeerkelder waarin ruimte is voor minimaal 1 parkeerplaats per appartement.
Recht daartegenover aan de Bongersstraat is de centrale ingang van het bouwblok gesitueerd. Deze ingang ligt tegenover de aansluiting van de Kortestraat op de Bongersstraat en is alleen bestemd voor het langzame verkeer. Aan weerszijden van deze ingang worden twee appartementencomplexen gebouwd, bestaande uit 3 bouwlagen waarin plaats is voor 12 appartementen (6 per gebouw) in het goedkopere marktsegment. Deze gebouwen zijn georiënteerd op de Bongersstraat. Ze zijn voorzien van platte daken. Voor de appartementen zijn enkele parkeerplaatsen op eigen erf aan het binnenhof voorzien. De overige parkeerplaatsen liggen in het binnenhof.
Op het noordelijke en zuidelijke hoekpunt van het bouwblok aan de Bongersstraat worden twee appartementencomplexen gebouwd, bestaande uit 4 bouwlagen waarin plaats is voor 28 appartementen in het middendure marktsegment. Ook deze gebouwen worden voorzien van een plat dak. De gebouwen worden voorzien van een parkeerkelder met ruimte voor minimaal 1 parkeerplaats per appartement.
De oostelijke wand van het bouwblok ten noorden en ten zuiden van het centrale appartementengebouw bestaat uit 12 woningen waarvan de begane grondverdiepingen geschakeld zijn. Deze woningen bestaan uit twee verdiepingen met kap. De kappen bestaan uit pannendaken waarvan de nokken dwars op de lengterichting van de bouwstrook staan. De woningen op de noordelijke en de zuidelijke hoek van deze bouwstrook zijn voorzien van platte daken. De woningen zijn voorzien van een inpandige bergruimte. De tuinen van deze woningen aan het binnenterrein bieden plaats aan 1 parkeerplaats per woning. De woningen zijn bestemd voor het duurdere marktsegment.
De noordwand en de zuidwand van het bouwblok worden gevormd door 12 geschakelde woningen. Zij bestaan uit twee bouwlagen met kap. De nokrichting van de kap ligt in de lengterichting van het bouwblok. Deze woningen verspringen per paar in de bouwwand. De erven aan het binnenterrein bieden ruimte aan 1 parkeerplaats per woning en een vrijstaand bijgebouw. De woningen zijn bestemd voor het middendure marktsegment.
Langs de Bongersstraat liggen verder 10 rijenwoningen, bestaande uit twee bouwlagen met kap. De nokrichting van de kap ligt in de lengterichting van het bouwblok. De woningen zijn georiënteerd op de Bongersstraat en zijn voorzien van een voortuin van circa 5 meter diepte. De erven aan het binnenterrein bieden ruimte aan 1 parkeerplaats per woning en een vrijstaand bijgebouw. De woningen zijn bestemd voor het middendure marktsegment.
Het plangebied is voor de automobilist op twee punten toegankelijk vanaf de Bongersstraat. Het binnenhof heeft naast een verkeersfunctie voor het autoverkeer, de wandelaar en de fietser ook een verblijfsfunctie. Verder zal het een functie krijgen als speelgelegenheid voor kinderen.
Het groene middendeel wordt enigszins verhoogd en voorzien van een lage keermuur waardoor de auto's die rondom het middendeel worden geparkeerd deels buiten het zicht kunnen blijven. De parkeerruimte op het binnenterrein biedt met name plaats aan de auto's van bezoekers en de auto's van bewoners waarvoor op de erven aan het binnenterrein of de parkeerkelders geen ruimte is.
De onderstaande tabel geeft een overzicht van de berekende parkeerbehoefte van elk woningtype dat in dit plan wordt onderscheiden. Daarbij wordt aangegeven hoeveel parkeerruimte op de privéerven, de tuinen en in de parkeerkelders van de woningen en appartementgebouwen aanwezig is en hoeveel parkeerplaatsen ingericht dienen te worden op het binnenterrein of elders in het openbare gebied. De parkeerbehoefte is berekend op basis van de gemeentelijke parkeernormen.
Woningtype |
Aantal woningen |
Parkeernorm |
Parkeer- behoefte in aantal parkeer- plaatsen |
Eigen terrein of parkeer- kelder | Binnenhof |
Bongers- straat |
Appartementengoedkoop | 12 | 1,5 | 18 | 4 | 6 | 8 |
Appartementen middenduur | 28 | 1,6 | 45 | 28 | 17 | |
Appartementen duur | 13 | 1,7 | 22 | 13 | 9 | |
Woningen aan Oude IJssel duur | 12 | 1,7 | 21 | 20 | 1 | |
Woningen aan de scheg middenduur | 12 | 1,6 | 19 | 12 | 7 | |
Rijenwoningen aan de Bongersstraat middenduur | 10 | 1,6 | 16 | 10 | 6 | |
Totaal | 87 | 141 | 87 | 46 | 8 |
De ontsluiting van het projectgebied met het openbaar vervoer is beperkt. Binnen de gemeente lopen een paar interlokale, waaronder buslijnen richting Doetinchem en Arnhem. Geen van deze lijnen loopt over de Bongersstraat. De dichtstbijzijnde bushaltes zijn gelegen aan de Debbeshoek.
Naast het reguliere openbaar vervoer kan gebruik gemaakt worden van Regiotax. Dit is een collectief vraagafhankelijk vervoerssysteem. Met Regiotax kan men zich laten vervoeren van deur tot deur, zeven dagen per week.
Ten behoeve van de afvalverwerking zullen centraal in het plangebied, 4 ondergrondse containers worden geplaatst. Twee voor het verzamelen van restafval, één voor kunststof en één voor papier.