Plan: | Hutten Zuid, deelplan 2 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1509.BP000002-VA01 |
De nog aanwezige bedrijven hadden op de onderhavige locatie aan de Bongersstraat onvoldoende toekomstperspectief. Het door de gemeente nagestreefde doel in het deel van het plangebied ten oosten van de Bongersstraat van een volledig vertrek van de bedrijvigheid is gerealiseerd. De gemeente wil met het project de Hutten de relatie tussen de kern en de Oude IJssel versterken door de rivier zichtbaar en bereikbaar te maken. De gemeente streeft naar een ruimtelijke en functionele integratie van de Oude IJssel en de bebouwde kom. De gemeente staat daarbij een intensief, duurzaam gebruik met meerdere, elkaar aanvullende en versterkende functies in het Oude IJsselgebied voor ogen. De gemeente wil verder ruimte bieden aan de plannen van het Waterschap Rijn en IJssel om de Ecologische Verbindingszone Oude IJssel te realiseren. Daarnaast wil de gemeente recreatie aan en op het water bevorderen.
Het dorpscentrum van Ulft vervult naast een centrumfunctie voor de kern Ulft ook een centrumfunctie voor de hele gemeente. In ruimtelijk opzicht wordt gestreefd naar concentratie van centrumfuncties binnen het huidige dorpscentrum. Daarbij wordt een betere verbinding tussen het centrum en de Oude IJssel wenselijk geacht.
De gemeente stelt onder andere de volgende randvoorwaarden aan de herinrichting van Hutten Zuid:
- gemengde dorpsbebouwing: wonen en wonen in combinatie met aan huis gebonden beroepen;
- horeca geconcentreerd in de F.B. Deurvorststraat en omgeving;
- optimale ruimtelijke en functionele integratie van deze locatie in de kern Ulft;
- optimale ervaring en integratie van de Oude IJssel in de kern Ulft;
- inpassing van de plannen van het Waterschap Rijn en IJssel om de oevers van de oude IJssel
natuurlijker in te richten;
- herinrichting van de Bongersstraat en Kortestraat en omgeving (reeds gerealiseerd).
"Structuurschets en beeldkwaliteitplan Ulft en Oude IJssel" (vastgesteld d.d. 26-10-2000).
In deze structuurschets is een visie gepresenteerd op de ruimtelijke ontwikkeling van Ulft in het begin van de 21ste eeuw. De structuurschets vormt het toetsingskader voor de ontwikkelingen in Ulft in relatie met de Oude IJssel. Het onderhavige bestemmingsplan is gebaseerd op de uitgangspunten en inrichtingsschetsen uit dit document. Deze uitgangspunten zijn verder ook neergelegd in de Welstandsnota Oude IJsselstreek (zie paragraaf 3.4.4.). In hoofdstuk 5 wordt een nadere toelichting gegeven op de uitgangspunten voor en inrichting van het projectgebied welke gebaseerd is op deze Structuurschets.
Deze ontwikkelingsvisie is in 2005 opgesteld als eerste ruimtelijke beleidsnotitie van de nieuwe gemeente Oude IJsselstreek. In deze beleidsvisie is herbevestigd dat het beleid uit de IRIS onverkort van kracht zou blijven en dat de voormalige bedrijventerreinen Hutten-Zuid en Hutten- Noord omgevormd zouden worden tot gemengde gebieden en woongebieden.
Het project de Hutten (bedoeld is Hutten Noord en Hutten Zuid) is daarin als een apart welstandsgebied aangegeven. Gegeven de hoge ambities die voor het project gelden, de ligging aan de rand van Ulft en aan de Oude IJssel is een welstandsniveau 1 aan het projectgebied toegekend.
Voor deelplan 2 is een beeldkwaliteitplan opgesteld (rapport nummer 61021 d.d. 21 juni 2011). Het boekwerk is gemaakt in relatie tot de ontwikkeling van het plangebied. Het beeldkwaliteitplan is besproken in de commissie ruimtelijke kwaliteit en behoudens een kleine opmerking kunnen zij instemmen met het beeldkwaliteitplan. Samen met dit bestemmingsplan zal het beeldkwaliteitplan worden vastgesteld en bij de evaluatie van de Welstandsnota worden meegenomen. Het beeldkwaliteitsplan is als bijlage aan dit bestemmingsplan toegevoegd.
De belangrijke ruimtelijke uitgangspunten die aan het ontwerp van de bouwprojecten in Hutten Zuid ten grondslag moeten liggen zijn in het Schetsboek Hutten Zuid van november 2001uitgewerkt. Alleen de meest relevante uitgangspunten worden hier vermeld.
Oude IJssel
- Versterken van de relatie tussen de bebouwde kom van Ulft en de Oude IJssel.
- Dit gebeurt ondermeer via de drie groene “scheggen”, dat wil zeggen de open ruimtes dwars op de
rivierloop.
- De Oude IJssel met haar oevers en de groene scheggen vormt de landschappelijke drager voor de
bebouwing van Hutten Zuid.
- Niveauverschillen in het terrein tussen Bongersstraat en Oude IJssel voelbaar maken. Dit gebeurt
ondermeer via zogenaamde kademuren.
- De hefbrug en de stuw zijn aanhechtingspunten voor dwarsstructuren.
- Realiseren van wonen aan het water.
Bongersstraat
- Deze straat is de hoofdas in het structuurbeeld en volgt in dit gebied de Oude IJssel.
- Respect voor de gevarieerde karakteristiek (lommerrijke laan, variatie in maat en karakter
van een lintbebouwing met karakteristieke villa's, fabrieken, maar ook meer eenvoudige
woongebouwen.
- De straat transformeren in een chique dorpenweg.
De nieuwe bouwblokken
- Compacte bouwblokken als contrast ten opzichte van het open landschap, gesitueerd op een plateau. - Het architectonische ontwerp moet de stedelijke bouwblokken inpasbaar maken binnen het meer
kleinschalige, dorpse beeld van de omgeving.
- Langs de Oude IJssel komen enkele hogere markante bebouwingsaccenten die qua silhouetwerking
vanaf een grotere afstand op elkaar zijn afgestemd, maar qua uitvoering zijn afgestemd op het
bouwblok waartoe zij behoren.
- Woningen zijn gericht naar buiten. Vanuit de woningen bestaat zoveel mogelijk uitzicht op het
rivierlandschap.
- Toepassing “natuurlijk”materialen als baksteen, houten kozijnen en keramische dakpannen (of pannen met een soortgelijke uitstraling).
Deze uitgangspunten zijn vertaald in het beeldkwaliteitplan Hutten Zuid Deelplan 2 (zie bijlagen) dat ten grondslag ligt aan de stedenbouwkundige en architectonische ontwerp van dat deel van Hutten Zuid waarop dit bestemmingsplan betrekking heeft.
(vastgesteld d.d. 18-3-2008)
De woonvisie van de gemeente Oude IJsselstreek speelt onder meer in op de Provinciale Woonvisie en de gemeentelijke ontwikkelingsvisie OWN 2020. De woonvisie biedt een integrale visie op het gebied van wonen. De visie biedt ook een goed kader voor de uitwerking van concrete projecten die meer omvatten dan uitsluitend woningbouw.
In de woonvisie worden doelstellingen geformuleerd op het gebied van wonen én aangrenzende beleidsterreinen zoals leefbaarheid, zorg en welzijn. De hoofdlijnen uit de woonvisie zijn:
. vertrek voorkomen en nieuwe vestigers vinden;
. werken aan aantrekkelijke en vitale kernen;
. met onderscheidende en gevarieerde nieuwbouw.
Wonen in Oude IJsselstreek
De gemeente wil het inwoneraantal verhogen. Een verhoging van de nieuwbouwproductie zal nieuwe inwoners aan moeten trekken. Wijzigingen in de bevolkingsopbouw hebben gevolgen voor de woningvraag. In de komende jaren zal de vergrijzing toenemen. De vergrijzing laat de groep mensen toenemen die liever niet verhuizen maar, als dat moet, behoefte hebben aan voorzieningen in de woonomgeving. De groep tussen 30 en 45 is nu nog de grootste maar zal worden opgevolgd door de huishoudens in de leeftijd 45-64. Dit zijn zeer kritische woonconsumenten, die niet snel verhuizen en veel belang hechten aan een karakteristiek woonmilieu.
Aantrekkelijke en vitale kernen
De gemeente heeft kernen voor ogen die kwaliteit bieden aan oude én nieuwe inwoners.
Kwaliteit heeft onder meer te maken met een gevarieerd woonaanbod, met moderne voorzieningen en een aantrekkelijke omgeving. Samen met corporaties en andere partijen wil de gemeente investeren in aantrekkelijke en vitale kernen. De gemeente zal zichtbaar investeren in de kwaliteit van de openbare ruimte en de groenvoorzieningen.
Meer onderscheid in de nieuwbouw
De gemeente Oude IJsselstreek voert de regie over een ambitieus nieuwbouwprogramma. Daarin wordt onderscheid gemaakt tussen de nieuwbouw die nodig is om aan de reguliere woningvraag te voldoen en nieuwbouw die bedoeld is om nieuwe inwoners naar de gemeente te trekken. Speciaal voor dat laatste doel worden vernieuwende woonconcepten benoemd. Kwantitatief kan hier invulling aan worden gegeven door jaarlijks 50 à 75 woningen extra te bouwen boven de productie om te voorzien in de reguliere vraag.
In het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP, vastgesteld d.d. 28-9-2006) is het gemeentelijk beleid met betrekking tot verkeer en vervoer voor de periode 2006-2010 uiteengezet. De belangrijkste beleidsdoelstelling met betrekking tot het wegverkeer blijft een inrichting van het wegennet op zodanige wijze dat het doorgaande autoverkeer zo direct en zoveel mogelijk naar de wegen van een hogere orde wordt geleid. De Bongersstraat is aangewezen als “gebiedstoegangsstraat”, hetgeen betekent dat deze straat in hoofdzaak bestemd en ingericht moet worden voor het doorgaande autoverkeer. Er mag 50 km/h worden gereden en het straatprofiel wordt bij voorkeur vormgegeven met een verhoogde middenberm, rotondes en vrij liggende fietspaden.
Het binnenplein in het projectgebied valt in de categorie “erftoegangsstraat”. Erftoegangsstraten hebben hoofdzakelijk een verblijfsfunctie, hier mag maximaal 30 km/h worden gereden. De vormgeving van het wegprofiel dient de gewenste snelheid af te dwingen. Overgangen van en naar verblijfsgebieden dienen duidelijk te worden vormgegeven.
Verder streeft de gemeente naar een netwerk van primaire fietsroutes. Het netwerk is onder andere van belang voor bereikbaarheid van scholen, winkels, werk en OV-haltes. De Bongersstraat maakt onderdeel uit van dit netwerk. Ter plaatse van kruisingen met primaire fietsroutes zijn maatregelen gewenst om de snelheid van autoverkeer terug te brengen.
Een goede ruimtelijke ordening houdt rekening met de kwaliteit van de omgeving; ook milieuaspecten zijn hierin wezenlijk van belang. Duurzaam bouwen is een van de aspecten die ruimtelijke relevantie heeft en ook van belang blijft in het kader van het beheer van de reeds bestaande woningvoorraad. Duurzaamheidcriteria zijn geen standaardcriteria, maatwerk is belangrijk. Belangrijk is dat er gekeken wordt naar de verschillende aspecten en dat er een afweging plaatsvindt.
De gemeente Oude IJsselstreek (Klimaatbeleid, Energiekansenkaart 2006), de provincie Gelderland (Kwalitatief Woon Programma), de Regio Achterhoek en het ministerie van VROM hechten allen belang aan Duurzaam Bouwen. Bouwende partijen worden gestimuleerd hier aandacht aan te geven en nu al te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen op dit gebied. De gemeentelijke website biedt informatie over duurzaam bouwen en de verschillende maatregelendie genomen kunnen worden om het duurzaamheidsgehalte van een woning te meten.
Hieronder volgen een aantal aandachtspunten.
· Energie
Bij de bouw van woningen kunnen verschillende maatregelen worden genomen om het energieverbruik te verminderen en om duurzame energie op te wekken. De gemeente Oude IJsselstreek streeft naar een verscherpte Energieprestatiecoëfficiënt (EPC) van minimaal 10%. Op de gemeentelijke Energiekansen kaart worden de economisch meest gunstige opties uitgewerkt.
· Materiaalgebruik
Duurzaam materiaalgebruik houdt het volgende in: beperking van de hoeveelheid afvalstoffen in de bouw en het gebruik van duurzame bouwmaterialen, zoals hout met het FSC-keurmerk.
· Water
Duurzaam watergebruik houdt het volgende in: waterbesparende maatregelen, maar ook maatregelen om het warme water zo efficiënt mogelijk te benutten.
· Binnenmilieu
Duurzaam Bouwen is niet alleen goed voor het milieu maar ook voor het binnenmilieu. Een ademende woning geeft een prettig binnenklimaat en door het gebruik van natuurlijke materialen (verantwoord materiaalgebruik) worden de gezondheidsrisico`s beperkt. Het levert voor de bewoner een gezonde en comfortabele woning op.
· Toekomstgericht bouwen
Tot slot dient er naast duurzaam bouwen ook gekeken te worden naar de levensduur. Hoe kan de levensduur van een woning verlengd worden? Door een woning te ontwerpen die niet alleen aan de huidige, maar ook aan de toekomstige behoeftes van een bewoner voldoet: toekomstgericht en/of flexibel bouwen. Door slimme en innovatieve combinaties van intensief ruimtegebruik met ecologie, gezond en schoon leefklimaat, bodemsanering, watermanagement, warmte- en koudeopslag en hergebruik van industrieel erfgoed zijn Het Gietelinck en Hutten-Zuid meermalen als voorbeeldproject duurzame stedenbouw bekroond en opgenomen in publicaties van het Ministerie van VROM, waaronder het boek “Duurzame stedenbouw, perspectieven en voorbeelden”.
De Oude IJssel is aangewezen als natte ecologische verbindingszone (EVZ) en maakt onderdeel uit van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS). Een EVZ heeft ten doel het onderling verbinden van natuurgebieden om de uitwisseling te bevorderen tussen populaties van planten en dieren. De Oude IJssel is in de Intergemeentelijke Ruimtelijke Inrichtingsschets (IRIS) aangeduid als een ontwikkelingsas, met aanknopingspunten voor het versterken en ontwikkelen van functies,waaronder de ecologie.
De “Structuurschets de Hutten” beziet de realisatie van het project De Hutten in relatie tot de aanleg van de EVZ Oude IJssel. Voor Hutten Zuid wordt ingezet op een samenhang tussen Oude IJssel en het wonen en recreëren aan de rivier. De volgende ingrepen in het kader van de EVZ zijn van belang: a) het inrichten van natuurvriendelijke oevers met paden en groene scheggen en b) maatregelen om en aan de stuw, zoals de aanleg van een vispassage en de inrichting van de stuw als overgang voor voetgangers en fietsers.
Om nadere vorm te geven aan de inrichting van de EVZ Oude IJssel zijn de volgende relevante visies ontwikkeld en inrichtingsvoorstellen gedaan:
- de visie "Ecologische verbindingszone Oude IJssel" (1998) van het Waterschap Rijn en IJssel;
- de "Inrichtingsvisie deeltraject gemeente Gendringen, ecologische verbindingszone Oude IJssel"
(2000) van het Waterschap Rijn en IJssel en de voormalige gemeente Gendringen;
- de “Nadere uitwerking evz de Oude IJssel, traject de Hutten” (2001) door de werkgroep EVZ;
- een hoofdrapport “Samenwerking Ecologische Verbindingszone Oude IJssel” (2003) door het
Waterschap Rijn en IJssel.
In de visie “Ecologische verbindingszone Oude IJssel” staat het herstel van de Oude IJssel als leefgebied en verbindingsroute voor rivier- en landgebonden organismen voorop. De doelstellingen die in de visie genoemd worden, zijn:
- het ontwikkelen van een meer natuurlijk riviersysteem en de daarvoor kenmerkende componenten;
- het ontwikkelen van een verbindingsfunctie;
- gebruik maken van de potenties van het projectgebied;
- het inpassen en verweven van andere functies (retentie en natuurontwikkeling, recreatie, sportvisserij).
De provincie Gelderland heeft de inrichting van de EVZ's vertaald in diverse inrichtingsmodellen. Voor het deel van de Oude IJssel bij Hutten Zuid is het model Winde van toepassing. Dit model heeft als doel het bevorderen van verspreiding en leefmogelijkheden van aquatische en oeverfauna. Het model bestaat uit een corridor met stapstenen. Herstel van stromend water staat centraal, waarbij de Oude IJssel de corridor vormt. Het model Winde behelst onder meer:
- de aanleg van plas-drasbermen en begeleidend (moeras)bos met brede rietoevers van minimaal 5 m;
- het opheffen van barrières, zoals sluizen en stuwen;
- het aanleggen van stapstenen (ofwel tijdelijke of permanente leefgebieden) in de vorm van
overstromingsvlaktes, moerasbossen, het aansluiten van geulen en afgesneden oude meanders van de rivier.
In de “Inrichtingsvisie deeltraject gemeente Gendringen, ecologische verbindingszone Oude IJssel”
is per deelgebied op hoofdlijnen aangegeven waar de ontwikkeling van natuur en andere functies
(wonen, werken, recreatie, retentie, landbouw) gewenst is. Ter hoogte van Hutten Zuid is het versterken van de corridor en het opheffen van de migratiebarrière bij de stuw van belang. Hiertoe is de aanleg van flauwe oevers, de inrichting van drie groene scheggen en de aanleg van een vispassage bij de stuw benodigd. De “Nadere uitwerking evz de Oude IJssel, traject de Hutten” werkt het inrichtingsmodel Winde voor de Hutten nader uit.
In het hoofdrapport “Samenwerking Ecologische Verbindingszone Oude IJssel” is tenslotte een uitvoeringsprogramma opgenomen, met de gewenste ontwikkelingen en uit te voeren activiteiten om de EVZ Oude IJssel te verwezenlijken.
In samenhang met de ontwikkeling van de EVZ, is het beleid, zoals vermeld, gericht op een versterking van de recreatieve waarde van de rivier. In het “Waterbeheerplan van het Waterschap Rijn en IJssel 2010-2015” wordt de mogelijkheid om de Oude IJssel ook voor recreatieve doeleinden te gebruiken nog eens bevestigd. Gemotoriseerde vaart is mogelijk van Doesburg tot de stuw bij Ulft. Voor een gedeelte van de Oude IJssel en de Aa-strang is een kanoroute uitgezet (ter hoogte van de Cappettilaan voegt de Aa-strang zich bij de Oude IJssel). Het beleid van het Waterschap gaat uit van recreatief medegebruik als dit past binnen de gestelde functies van het water en als bij actief medegebruik draagvlak bestaat bij aanliggendeeigenaren en andere betrokkenen.
Inmiddels zijn de meeste van de bovenbeschreven plannen en voorstellen gerealiseerd.