Plan: | Bestemmingsplan Atolwijk - Zuiderzeewijk 2011 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0995.BP00022-VG01 |
De wijken Atolwijk en Zuiderzeewijk vormen samen Lelystad Noordoost, waarvoor een wijkontwikkelingsplan (WOP) is opgesteld. In het WOP staan alle projecten en activiteiten, zowel fysiek als sociaal, die plaatsvinden in Noordoost. Het WOP loopt van 2005 - 2009 en wordt daarom vanaf het najaar van 2009 geactualiseerd. Nieuwe ontwikkelingen en ervaringen uit het eerste WOP vormen de aanleiding voor de actualisatie.
De ontwikkelingen in het WOP is gericht op inbreiding, daarvoor zijn in de Atolwijk en Zuiderzeewijk verschillende projectlocaties aangewezen. Eén van deze locaties is de locatie Schor-Kwelder, deze locatie ligt tussen Geul, Atol, Klip en Kustendreef.
Masterplan Schor-Kwelder
Voor de locatie Schor-Kwelder is een Masterplan opgesteld. Het Masterplan bevat de ruimtelijke uitwerking van de inrichting van de locatie.
Voor de planontwikkeling op deze locatie zijn de volgende uitgangspunten en randvoorwaarden genoemd:
Op basis van het programma is een vlekkenplan opgesteld. Dit vlekkenplan is verder uitgewerkt in een masterplan (zie ook figuur 8).
Stedenbouwkundige structuur
Belangrijk in de stedenbouwkundige structuur van deze ontwikkelingslocatie is om de voorzieningen te clusteren. In ruimtelijke zin is daarbij gekozen voor het realiseren van een aantal “eilanden”, bestemd voor een specifieke functie of doelgroep. Daarnaast is de realisatie van een goede bereikbaarheid en voldoende parkeerruimte een belangrijk uitgangspunt voor de ontwikkeling.
figuur 9. Masterplan Schor-Kwelder
In het gebied wordt een tweedeling nagestreefd, enerzijds een intensief gebruikt deel (bebouwing), anderzijds een extensief gebruikt deel (park).
Infrastructuur
De locatie van het Masterplan is in principe autovrij, wel wordt rekening gehouden met de mogelijkheid van o.a. laden en lossen, toegang voor hulpdiensten, et cetera.
De toegang tot het gebied voor auto's is dus alleen mogelijk wanneer deze nodig zijn in verband met de in het gebied aanwezige functies. Voor parkeren is in het Masterplan de nodige ruimte gereserveerd, het gaat daarbij om ongeveer 200 parkeerplaatsen. De parkeerplaatsen worden zoveel mogelijk geconcentreerd op grote parkeerplaatsen, zodat overlast voor de omgeving uitgesloten kan worden.
In het masterplan Schol-Kwelder worden zowel utilitaire als recreatieve fiets- en voetpaden aangelegd. De utilitaire paden zijn dusdanig dat logische routes ontstaan. Bovendien worden ze voorzien van goede verlichting, waardoor het sociaal veilig is.
Groen- en waterstructuur
Het uitgangspunt voor de groenstructuur van het Masterplan is de tweedeling in het gebied. Het doel is de noordzijde een landschap van gras met bomen en hagen te maken, terwijl de zuidzijde meer een boslandschap is. Bestaande bomen in het zuidelijke deel worden zo veel mogelijk opgenomen in de nieuwe inrichting.
In het gebied wordt het bestaande water gehandhaafd, dit is nodig in verband met waterberging. Een eventuele toename aan verharding moet binnen het plangebied worden gecompenseerd, in het gebied van het masterplan is daarom rekening gehouden met een mogelijke uitbreiding van het oppervlaktewater.