direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: De Groene Velden
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0995.BP00019-VG01

3.4 Gemeentelijk beleid

3.4.1 Structuurplan Lelystad 2015 (2005)

In het voorjaar van 2005 heeft de gemeenteraad het Structuurplan Lelystad 2015 vastgesteld. Het Structuurplan omvat een periode van 25 jaar, waarbij gedurende de periode tot 2015 hoofdzakelijk uitvoering zal worden gegeven aan het huidige, vastgestelde beleid en er dus voldoende ruimte in de tijd is om met de betrokken overheden overleg te voeren over de haalbaarheid van de door Lelystad gewenste ontwikkelingen.

In het Structuurplan wordt aandacht besteed aan de identiteit, de gewenste omvang van de stad, het groeitempo van de stad, het woonmilieu, de werksituatie, de infrastructuur, de benodigde voorzieningen et cetera. Reeds bestaande plannen - als resultante van het Masterplan Versnelde Groei - zoals het Masterplan Stadshart Lelystad en de Structuurvisie Kust dienden nadrukkelijk in onderlinge samenhang als input voor het Structuurplan.

De hoofdlijnen van het Structuurplan zijn:

  • geen omvangrijke groei; kwaliteit staat voorop;
  • handhaving van de kernkwaliteiten groen, water, rust en ruimte;
  • vernieuwing van de wijken: de "wooneilanden";
  • aanbieden van concurrerende bedrijventerreinen en kantorenlocaties;
  • ontwikkeling van dynamische knooppunten: het Stadshart, de Kust, Larserpoort/Vliegveld (de Larserknoop) en Flevokust;
  • accenten op en ontwikkeling van Groene Stad / Blauwe Stad.


In het structuurplan wordt een aantal beleidsuitgangspunten en speerpunten beschreven die ook van belang wordt gevonden voor De Groene Velden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00019-VG01_0006.jpg"

afbeelding - uitsnede van Structuurbeeld 2015.

Groen en water
Lelystad is de groenste stad van Nederland (onderzoek van Alterra, 2003). Dit groene imago dient gewaarborgd te blijven, onder andere door het versterken en variëren van de groen- en waterstructuur. De identiteit van Lelystad wordt mede bepaald door de duidelijke groenstructuur, de grootschalige groenelementen en de samenhang tussen groen en water in de stad en in het buitengebied. Een belangrijke opgave is het vergroten van de recreatieve waarde, toegankelijkheid en bruikbaarheid en het tegengaan van versnippering van natuur en landschap. De herkenbaarheid van de groen- en waterstructuur wordt vergroot door in het westelijk deel van de stad het accent op water te leggen (de Blauwe Stad) en in de oostkant het accent juist op groen te leggen (de Groene Stad). In De Groene Velden wordt het accent duidelijk op groen gelegd. Dit is te zien aan het karakter van het gebied.

Werken aan huis
Steeds meer mensen werken thuis, ook nieuwe bedrijven worden gestart vanuit huis. Het betreffen hierbij met name bedrijven in de zakelijke dienstverlening en persoonlijke dienstverlening.

Voor deze ontwikkeling dienen goede ruimtelijke voorwaarden te worden gecreëerd, om daarmee een bijdrage te leveren aan de werkgelegenheidstaakstelling. De rol van de gemeente ligt met name op het gebied van:

  • opnemen van mogelijkheden voor passende werkfuncties in bestemmingsplannen;
  • inbrengen van meer woon-werk-combinaties voor specifieke doelgroepen in woningbouwprogramma's;
  • stimuleren van bouw van woonruimte waar (makkelijker) werkfuncties onder te brengen zijn (maatvoering, uitbreidingsruimte, et cetera).
3.4.2 Kwaliteitsstructuurplan Lelystad (2001)

Het Kwaliteitsstructuurplan beschrijft de gewenste kwaliteiten in verschillende gebiedstypen in Lelystad en geeft ook een uitwerking voor de noodzakelijke onderhoudsmaatregelen die nodig zijn om de ambities voor de openbare ruimte te halen. In het plan wordt voor het woongebied een aantal inrichtingsmaatregelen aanbevolen die ook voor (delen van) De Groene Velden van toepassing kunnen zijn:

  • verbeteren sociale veiligheid en verkeersveiligheid;
  • herintroduceren van een helder straatbeeld;
  • regels stellen en handhaven van regels t.a.v. erfafscheidingen in private gebieden;
  • delen van de openbare ruimte qua inrichting geschikt maken voor mede- of zelfbeheer van bewoners.
3.4.3 Milieubeleid Lelystad

Eén van de uitgangspunten van het milieubeleid is dat de milieubelangen volledig en in een zo vroeg mogelijk stadium in de ruimtelijke ordening worden meegenomen. Voor het bestemmingsplan zijn de volgende zaken van belang:

  • Bedrijvigheid: de gemeente streeft er naar de milieukwaliteit te handhaven of te verbeteren. Door middel van het toepassen van inwaartse integrale milieuzonering (IIMZ) worden bedrijven gevestigd op voldoende afstand van woonbebouwing.
  • Bodem: bij de herziening van bestemmingsplannen moet over de bodemgesteldheid worden gerapporteerd. In de meeste gevallen kan worden volstaan met een historisch onderzoek.
  • (Afval)water: het beleid is gericht op het voorkomen van verontreiniging van grond- en oppervlaktewater. De gemeente hanteert als uitgangspunt dat in nieuw te ontwikkelen locaties een gescheiden rioleringssysteem aangelegd dient te worden.
  • Bouwen en wonen: bij het opstellen van stedenbouwkundige plannen en bij het bouwen en beheren van gebouwen dient uitgegaan te worden van "duurzaamheid". Hergebruik van secundaire afvalstoffen en de toepassing van duurzame materialen moet worden gestimuleerd.
  • Energie: in stedenbouwkundige plannen dient zoveel mogelijk rekening gehouden te worden met een zongerichte verkaveling en het toepassen van duurzame energie.
3.4.4 Nota Recreatie en Toerisme 2005-2010

De hoofdkoers tot het jaar 2015 wordt bepaald door een tweetal ambities, voortvloeiend uit het Structuurplan. In de eerste plaats zal de ligging aan het water verder benut moeten worden met als hoofdontwikkeling de verdere invulling van het gebied Batavia Stad (als toeristische "knoop") met vooral dag- maar later ook beperkte verblijfsrecreatie (als "volgende" voorziening). De tweede ambitie heeft betrekking op de groene ring rondom Lelystad, inclusief de Oostvaardersplassen, die recreatiepotenties (vooral voor de eigen inwoners) in zich bergen. Het gaat hierbij niet zozeer om nu veel nieuwe ontwikkelingen in de groengebieden te realiseren, maar meer om het op orde brengen en houden van de recreatiemogelijkheden in de groene ring (met name de aanwezige routestructuren). Aanvullend zijn nieuwe ontwikkelingen in de groene ring beperkt mogelijk mits het gaat om kleinschalige dagrecreatieve voorzieningen. Deze kunnen als rustpunten c.q. bezoekdoelen gezien worden in een "rondje om de stad".

De hoofdkoers is voor de periode tot 2010 uitgewerkt in een drietal hoofdopgaven:

  • het doorontwikkelen van de basiskwaliteiten;
  • versterking van de toeristische knopen;
  • het uitdragen van de aanwezige kwaliteiten (nadrukkelijke rol marketing en promotie).
3.4.5 Welstandsnota Lelystad (2007)

In 2007 heeft de gemeente Lelystad het beleid ten aanzien van welstand in de Welstandsnota Lelystad opgenomen. De welstandscriteria die hierin zijn opgenomen zijn “gebiedsgericht”. Dat wil zeggen dat zij zijn gebaseerd op de kwaliteiten die per gebied voorkomen. Sommige gebieden verdragen meer vrijheid dan anderen. Voor enkele delen van Lelystad gelden geen welstandscriteria, waaronder De Groene Velden. De gebiedsgerichte welstandscriteria zijn opgesplitst in twee categorieën: beperkte of stedenbouwkundige welstand en volledige of architectonische welstand.

3.4.6 Handhavingsprogramma

Het gemeentelijk handhavingsbeleid is verwoord in het Handhavingsprogramma 2006-2010 (27 april 2005). In deze beleidsnota beschrijft de gemeente onder meer de werkwijze, de intensiteit en de prioritering voor de handhavingstaken. Op korte termijn zal worden overgegaan op een integraal handhavingsprogramma, geënt op de Omgevingsregelgeving.

3.4.7 Bed & Breakfast

Het college van de gemeente Lelystad heeft op 14 september 2010 een beleidsregel Bed & Breakfast (B&B) vastgesteld. Op basis hiervan is onder voorwaarden het voeren van een B&B mogelijk.