Plan: | Bedrijventerrein Flevopoort |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0995.BP00013-VG01 |
De Nota Ruimte (2004) bevat de visie van het kabinet op de ruimtelijke ontwikkeling van Nederland tot 2020, met een doorkijk naar 2030. Een belangrijk element in de ruimtelijke visie van het rijk vormt de nationale Ruimtelijke Hoofdstructuur (RHS). In de RHS zijn de gebieden en netwerken opgenomen die in belangrijke mate ruimtelijk structurerend zijn voor Nederland. Het rijk heeft voor de RHS dan ook in het algemeen een grotere verantwoordelijkheid dan daarbuiten. Buiten de nationale RHS stelt het rijk zich terughoudend en selectief op. Voor deze gebieden wordt een basiskwaliteit nagestreefd.
Voor het plangebied wordt geconcludeerd dat dit gebied valt buiten de nationale RHS. Dit houdt in dat het rijk voor dit gebied een basiskwaliteit wil bereiken. Hiermee is vooral het beleid van de provincie Flevoland en de gemeente Lelystad het richtinggevende kader.
Het Structuurschema Elektriciteitsvoorziening III (SEV III) is het rijksbeleidskader voor (onder meer) hoogspanningsverbindingen. De hoofddoelstelling van het SEV is de zorg voor een betrouwbare elektriciteitsvoorziening tegen zo laag mogelijke kosten en op een maatschappelijk verantwoorde wijze. Het bevat onder andere een lijst van bestaande en mogelijke nieuwe hoogspanningsverbindingen, waaronder de nieuwe Noord-West 380 kV-verbinding van Eemshaven - via Lelystad - naar Diemen.
Het voorkeurtracé van de nieuwe hoogspanningsverbinding is nu nog niet bekend. Er is nog geen definitieve keuze gemaakt voor het tracé ter hoogte van het bedrijventerrein Flevopoort. Er kan sprake zijn van het hanteren van het huidige tracé van de 380 kV-hoogspanningsleiding tussen de A6 en de Lage Vaart, maar mogelijk ook van de aanleg van een nieuw tracé waarbij Flevopoort parallel en grenzend aan de Lage Vaart wordt gepasseerd. Hierover zal in januari 2012 waarschijnlijk meer duidelijkheid komen.
Het niet noodzakelijk om dit project in gemeentelijke bestemmingsplannen vast te leggen. Normaal gesproken beslissen gemeenten via bestemmingsplannen over de ruimtelijke ordening in ons land. Bij projecten van nationaal belang, zoals deze verbinding, trekt het Rijk de besluitvorming naar zich toe. De Rijkscoördinatieregeling is bedoeld om bij grote projecten - zoals de aanleg van hoogspanningsverbindingen - efficiënter besluiten te nemen zonder dat dit de rechtsbescherming van burgers aantast. De inspraak op de verschillende besluiten blijft bestaan, maar de inspraakmomenten worden meer gebundeld dan bij een gewone procedure.
Het ruimtelijk besluit over de nieuwe verbinding gaat volgens de regels van de Rijkscoordinatieregeling. Het ruimtelijk besluit heet een Rijksinpassingplan; hierin wordt het exacte tracé van de hoogspanningsverbinding vastgelegd.