Plan: | IJsselmeer - Markermeer - Oostvaardersplassen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | beheersverordening |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0995.BHV01-VG01 |
In de openbare ruimte is qua functies een driedeling te maken, namelijk; Groen, Water en Verkeer. In dit verordeningsgebied zijn deze functies verder onder te verdelen naar specifiekere gebruiksvormen.
In het zuidelijke deel van het verordeningsgebied ligt het Kotterbos. Dit grenst aan de noordzijde aan de Oostvaardersplassen en de zuidzijde aan de gemeente Almere. Het Kotterbos is een bos waar sprake is van een extensief dagrecreatief medegebruik, bijvoorbeeld wandelen en fietsen. In het bos zijn dan ook wandel- en fietspaden aanwezig. Voor de ontsluiting van dit gebied zijn op twee plaatsen grotere parkeerplaatsen aanwezig. In het bos is bijvoorbeeld een uitgezette mountainbikeroute aanwezig. Daarnaast staat bij één van de beide parkeerplaatsen een werkschuur van Staatsbosbeheer. Momenteel voeren de Provincie Flevoland en Staatsbosbeheer kwaliteitsverbeteringen in het Kotterbos uit (o.a. natuurboulevard, waterpartijen, wandel- en fietspaden, fietsbrug over de Lage Vaart). Deze verbeteringen zijn al vergund en kunnen daarom uitgevoerd worden.
De Oostvaardersplassen is een natuurgebied met beschermde natuurwaarden (Natura 2000). Het gebied wordt gekenmerkt als een plas-drasgebied, dat op sommige plaatsen opengesteld is voor bezoekers door middel van bijvoorbeeld wandelpaden.
In de Oostvaardersplassen is, nabij de Knardijk, een bezoekerscentrum voor het natuurgebied aanwezig. Dit bezoekerscentrum bestaat uit een ontvangstruimte(n), en werkschuren. De bebouwing is relatief kleinschalig van aard en bestaat uit maximaal een bouwlaag met een kap. Het bezoekerscentrum wordt op termijn verplaatst naar een locatie in het Oostvaardersveld. De werkschuren blijven wel bestaan op de huidige locatie. Voor de beleving van de natuur en haar soorten zijn observatiepunten (bijvoorbeeld vogelkijkhutten) in het gebied gerealiseerd.
Op sommige plaatsen zijn in de Oostvaardersplassen wandel- en fietspaden en wegen aanwezig. De afmetingen hiervan zijn echter ondergeschikt. Ter afscherming van het natuurgebied zijn daarnaast bouwwerken als erf- en terreinafscheiding aanwezig. Tot slot zijn bouwwerken als palen en masten (bijv. verlichting) in het gebied aanwezig.
Tussen Rijksweg A6 en de Lage Vaart, in het zuiden van het verordeningsgebied, ligt een grotere groenstructuur. Deze bestaat uit afwisselend bospercelen, struweel en laag groen. In het gebied zijn kleinschalige waterlopen aanwezig die deel uitmaken van de grotere groenstructuur. Het gaat daarbij om kavelsloten en -greppels. Door het gebied lopen enkele ontsluitingswegen (kleinschalige) en voet-/fietspaden. Voor de recreatie zijn enkele kleinschalige voorzieningen aanwezig, bijvoorbeeld straatmeubilair en informatieborden.
In de groenstroken komen andere functies voor, die goed verenigbaar zijn met de hoofdfunctie. Dit zijn onder meer het kunstwerk Exposure en de eetkramen/snackwagens op de Houtribdijk. Dit soort functies zijn mede afhankelijk van de bereikbaarheid over de weg.
Parallel aan de Lage Vaart loopt door deze groenstructuur een bovengrondse hoogspanningsverbinding, met de daarbij horende masten. Deze masten hebben een hoogte van maximaal 55 meter.
Het IJsselmeer en het Markermeer zijn grote water- en natuurgebieden met beschermde natuurwaarden (Natura 2000). Het aantal functies in en het gebruik van deze gebieden is dan ook divers. Naast de natuurfunctie worden de meren gebruikt voor de waterhuishouding, waterstaatkundig gebruik, recreatie (watersport), beroepsvisserij, zandwinning en binnenvaart. Deze functies zijn breed verspreid over het verordeningsgebied. Voor de (beroeps)visserij zijn bouwwerken als palen en masten (bijv. voor fuiken) in het gebied aanwezig.
De Lage Vaart is een watergang die loopt in het zuidelijk deel van het verordeningsgebied. De vaart vormt de zuidgrens van (het aangewezen natuurgebied) de Oostvaardersplassen. Functioneel is deze watergang van belang voor de waterhuishouding in het verordeningsgebied. De natuurfunctie is echter ook aanwezig op deze gronden, de Lage Vaart is aangewezen als ecologische verbindingszone. Hoewel de watergang gekanaliseerd is, is er grotendeels sprake van natuurlijke oevers. De waterhuishoudkundige functie is groter dan de natuurlijke functie.
In de Lage Vaart zijn op enkele plaatsen aanlegsteigers aanwezig. Deze zijn van belang voor de recreatievaart en moeten behouden blijven.
Op enkele plaatsen kruist een weg de vaart, bijvoorbeeld bij de Praamweg. Daar is een brug over het water aangebracht. De bruggen zijn op dusdanige hoogte aangebracht, dat voldoende doorvaarthoogte blijft bestaan. De breedte van de vaart is circa 50 meter. Op enkele plaatsen is deze breder, op andere smaller. De vaart is daarmee ook geschikt voor de recreatievaart.
De eerste grote verkeersader in het verordeningsgebied is de Rijksweg A6. Dit is een weg van nationaal belang, de weg is daarop ook ingericht (2 maal 2 rijstroken). Aan de Rijksweg A6 zijn binnen het verordeningsgebied, bij de aanwezige tankstations, grote parkeerplaatsen aanwezig. Bij deze parkeerplaatsen is sprake van opslagtanks en een vulpunt ten behoeve van de levering van LPG bij de genoemde tankstations.
Door het verordeningsgebied lopen daarnaast enkele ontsluitingswegen, bijvoorbeeld de Markerwaarddijk (weg over de Houtribdijk), Oostvaardersdijk, Praamweg en Knardijk. Deze wegen maken deel uit van de ontsluiting van Lelystad naar bijvoorbeeld Enkhuizen en Almere. De Markerwaarddijk bestaat vanwege het regionale belang uit twee rijstroken, waarop een maximale snelheid van 100 km/uur gereden mag worden. De overige wegen hebben een snelheidsregime van 80 of 60 km/uur. Binnen de bebouwde kom is dit 70 of 50 km/uur. Zoals de namen van genoemde wegen aangeven, liggen deze in sommige gevallen op een dijklichaam. De bermen rond de wegen zijn in die gevallen ook onderdeel van de dijk. In andere gevallen horen parallelwegen, fiets- en voetpaden en/of parkeervoorzieningen bij de wegen.
Bebouwing is niet aanwezig, alleen waar het gaat om bouwwerken voor de geleiding en veiligheid van het verkeer. Daarbij gaat het onder meer om bruggen, terreinafscheidingen, verlichtingsmasten en/of verkeersborden. Deze bouwwerken zijn altijd ondergeschikt aan de hoofdfunctie, zodat de hoofdfunctie goed uitgeoefend kan worden.
Door de zuidzijde van het verordeningsgebied (Oostvaardersplassen) loopt de spoorlijn van Lelystad naar Almere (Flevolijn) en verder. Het betreft een dubbelspoor, waarover overdag goederen- en personenvervoer plaatsvindt. Bij deze spoorlijn horen (ongelijkvloerse) spoorwegovergangen, met de daarbij horende voorzieningen. Door middel van verlichting en hekwerken is de veiligheid rond het spoor gewaarborgd.
Door de verlenging van het spoor van Lelystad naar Dronten, Kampen en Hattem naar Zwolle (Hanzelijn) neemt in de toekomst het aantal bewegingen over het spoor toe en gaat vervoer ook in de nacht plaatsvinden.
In de Houtribdijk zijn enkele functies aanwezig die van belang zijn voor de waterhuishouding en de functie van de dijk. Het gaat daarbij om de Houtribsluizen en het naviduct. De Houtribsluizen hebben een belangrijke functie voor zowel de waterhuishouding als de scheepvaart. Het naviduct heeft een belangrijke functie in de waterhuishouding, voor de scheepvaart en voor het autoverkeer. Het naviduct is een combinatie van sluizen en een aquaduct.