direct naar inhoud van 2.3 Ruimtelijke structuren
Plan: Woningsplitsing Kockerseweg 71 Boekend
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0983.BPL2011016KCKSWG71-VA01

2.3 Ruimtelijke structuren

2.3.1 Ruimtelijke hoofdstructuur:stedenbouw, bebouwingstypologie en architectuur

Boekend is een agrarische woonkern die vrij in het landschap ligt. In het dorp is het agrarische verleden en heden nog duidelijk zichtbaar door de aanwezigheid van agrarische gronden. Vanuit bijna elke plek in het dorp zijn de agrarische gronden nog zichtbaar. Louter aan de oostzijde is met de realisatie van de A73 en de bijbehorende geluidswal de stedelijke omgeving zichtbaar.

De nog steeds veelvuldig aanwezig zijnde boerderijbebouwing symboliseert Boekend als kleine agrarische kern. Sinds de Tweede Wereldoorlog zijn op kleine schaal woningen toegevoegd en is de bebouwing langzaamaan enigszins verdicht. Toch kent Boekend nog steeds een dorpse en ontspannen, groene bebouwingsstructuur.

Aan Boekend zijn geen projectmatige woonbuurten toegevoegd. Alle woningen staan aan de oorspronkelijke wegenstructuur. De basis ligt rond de Heymansstraat, Geliskensdijkweg, Huiskampweg en Kockerseweg. Van daaruit is het dorp geleidelijk aan uitgedijd door toevoeging van vrijstaande, twee-onder-één-kap, geschakelde en rijwoningen. Hiermee is een grote diversiteit aan woningen ontstaan. Lange rijen zijn nooit gerealiseerd. Samen met de grote kavels, de doorzichten naar het landschap en het feit dat niet hoger is gebouwd dan twee lagen met kap maken dat het dorps wonen is in Boekend. De afwisseling tussen 'moderne' woonbebouwing en voormalige boerderijen, de verspringende rooilijnen en verschillen in kapvormen en kaphoogte geven een gevarieerd beeld.

2.3.2 Verkeerstructuur:openbare ruimte, verkeer en parkeren

Het gemeentelijk verkeers- en vervoersbeleid is vastgelegd in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan 2005-2015 (GVVP). Doel van het GVVP is het verbeteren van de leefbaarheid en bereikbaarheid van de gemeente Venlo. Het GVVP geeft een wegenstructuur voor Venlo aan, met een stelsel van hoofdwegen (autosnelwegen en hoofdontsluitingswegen). De overige straten krijgen dan alleen nog met het eigen verkeer van wijk of buurt te maken en blijven daardoor rustig.

afbeelding "i_NL.IMRO.0983.BPL2011016KCKSWG71-VA01_0008.jpg"

Afbeelding 8: Hoofdwegenstructuur

Boekend heeft alleen met haar eigen verkeer te maken. De historische wegenstructuur van Boekend is nog geheel intact. In de loop der jaren zijn nauwelijks wegen toegevoegd aan Boekend. De belangrijkste weg is de Heymansstraat aangezien deze weg de verbinding vormt met Blerick en daarmee de regionale wegenstructuur. Ten oosten van Boekend is de A73 aangelegd. Boekend krijgt geen rechtstreekse aansluiting op de A73, wel wordt de infrastructuur aangepast aan de aanleg van de A73. Aan de westzijde verzorgen de Heymansstraat en de Kockerseweg de relatie met de natuurgebieden Kockersen, Blericksche Heide en Kraijelheide. Centraal in Boekend vormen de Heymansstraat en Kockerseweg de belangrijkste kruising. Daaromheen vormen de Huiskampweg, Geliskensdijkweg, Nellenweg en de Bosweg de verbinding tussen deze twee wegen.

Het plangebied wordt ontsloten door de Kockerseweg. Deze weg heeft vooral een verblijfsfunctie in de vorm van een perceelsontsluitende functie met een snelheidsregime van max. 30 km/uur. Het profiel van de weg is hierop toegesneden. De weg bestaat uit één rijbaan en ter hoogte van het plangebied is aan één zijde een voetpad aanwezig. Afzonderlijke fietspaden en openbare parkeervoorzieningen ontbreken. Het al dan niet bedrijfsmatige parkeren en laden en lossen vindt op particulier terrein plaats.

afbeelding "i_NL.IMRO.0983.BPL2011016KCKSWG71-VA01_0009.jpg"

afbeelding "i_NL.IMRO.0983.BPL2011016KCKSWG71-VA01_0010.jpg"

Afbeeldingen 9 en 10: Kockerseweg noord resp. Kockerseweg zuid

2.3.3 Groenstructuur

Het gemeentelijk groenbeleid is vastgelegd in het Groenbeleidsplan gemeente Venlo 1994. In Boekend is relatief weinig openbaar groen aanwezig. Ter hoogte van het onderhavige plangebied is dit niet anders. De openbare groenstructuur in de omgeving manifesteert zich als laanbeplanting aan weerszijde van de openbare wegen met bomen van 2e orde. Het andere aanwezige groen wordt gevormd door private groenvoorzieningen (voortuinen).

Water in de vorm van oppervlaktewater, waterinfiltratie- of waterbergende voorzieningen (Wadi's, vijvers e.d.) is afwezig binnen het plangebied e.o.