Plan: | Centrum Venlo |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0983.BP201227CENTRVENLO-VA02 |
In de jaren 50 kreeg de auto nog alle ruimte. In de huidige situatie wordt het snelverkeer zoveel mogelijk uit de binnenstad geweerd. De openbare ruimte is ingericht voor de voetganger. In de structuur van de stadsplattegrond zijn sinds de wederopbouw nog enkele ingrijpende veranderingen doorgevoerd. Zo is er een parkeergarage gebouwd op het Arsenaalplein en een onder het Mgr. Nolensplein, is de Maaspoort aan de oude markt gebouwd en wordt deze thans verbouwd en zijn recente ruimtelijke plannen nu in realisatie of al gerealiseerd, zoals de Maasboulevard, Dominicanen, Q4 en de herinrichting van de stationsomgeving. Elk met een hoge ruimtelijke kwaliteit en bijdrage aan de eigenheid van de binnenstad.
Het huidige centrum van Venlo bevat nog veel van de historische kwaliteiten die in de ontstaansgeschiedenis omschreven zijn. Daarnaast zijn er diverse recente ruimtelijke plannen nu in realisatie of al gerealiseerd, zoals bijvoorbeeld de bouw van de Maasboulevard met haar Römertoren, de Maaspoort, Poppodium een nieuwe bioscoop en de herinrichting van de stationsomgeving. Elk met een hoge ruimtelijke kwaliteit en bijdrage aan de eigenheid van de binnenstad.
Gatsen
Ook de Dominicanen en achterliggend Keizerstraatje heeft een transformatie ondergaan. De wijze waarop dat in het Keizerstraatje gelukt is kan als een voorbeeld beschouwd worden voor de andere “gatsen” van de binnenstad. In het bestemmingsplan zijn de gatsen vrij gehouden van bebouwing, zodat een toekomstige ontwikkeling met voorzijde aan en gebruik van de gatsen mogelijk gemaakt wordt.
Deze ruimten blijven daardoor onderdeel van de het publiek domein met een belangrijke cultuurhistorische alsook toekomstgerichte betekenis.
Rooilijnen en bouwmassa's
Verder zijn de rooilijnen om de bestaande bouwblokken gelegd ter behoud van de sterke structuur van zowel bebouwing als de openbare ruimte. Voor de bebouwing is de bestaande massa en bijbehorende bouwhoogte uitgangspunt geweest voor het nieuwe bestemmingsplan. Fysiekruimtelijk is het bestemmingsplan dan ook conserverend van aard.
Groen
In het centrum van Venlo is betrekkelijk weinig groen aanwezig. Bestaande belangrijke locaties met groene kwaliteit in de openbare ruimte zijn daarom specifiek beschermd onder de cultuurhistorische waarden en/of onder de bestemming groen. Het beleid van de gemeente is erop gericht de binnenstad te vergroenen. Daartoe wordt o.a. gedacht aan de eerder genoemde gatsen.
Het bestemmingsplan is ten aanzien van de huidige stedebouwkundige structuur overwegend conserverend van karakter.
Detailhandel
De gemeente Venlo heeft een ruim winkelaanbod voor een stad met ca. 100.000 inwoners. Zowel in de dagelijkse artikelensector (supermarkten, versspeciaalzaken en drogisterijen) als in de niet-dagelijkse artikelensector zijn er veel winkels aanwezig. Het centrum van Venlo met een grootschalig aanbod van detailhandel bepaalt, samen met de centra van Blerick en Tegelen en 't Trefcentrum, de hoofdstructuur.
Het centrum van Venlo heeft een divers en aantrekkelijk aanbod aan winkels, voorzieningen, horeca en andere centrumfuncties. De aantrekkingskracht is groot, maar wordt op onderdelen nog verbeterd.
Daarnaast zijn in het plangebied aan de Straelseweg (noorden van het plangebied) van oudsher verspreid detailhandelsfuncties te vinden.
Wonen
In het plangebied komen diverse typen woonbebouwing voor. Het overgrote deel in het centrum is in de vorm van gesloten bouwblokken, veelal gestapeld. De winkels in het centrumgebied hebben woningen op de verdieping(en).
Het gebied direct grenzend aan het centrum (tussen St. Martinusstraat en Deken van Oppensingel) kenmerkt zich door overwegend rijwoningen. Tot slot staan er grote vrijstaande woningen in het noordwesten van het pangebied (aan het Wilhelminapark).
Recreatie
Recreatie is er in (en rondom) het plangebied voornamelijk in de (passieve) vorm van wandelen en fietsen in parken (Monseigneur Nolenspark en Julianapark) en de oevers van de Maas (Kop van de Weerd). Daarnaast is er de passantenhaven die veel door recreanten wordt gebruikt.
Maatschappelijke en culturele voorzieningen
Er is een grote hoeveelheid aan maatschappelijke en culturele functies. Ze zijn versnipperd over het hele centrum, zo zijn er diverse kerken, twee musea, een bibliotheek, onderwijsinstellingen, een verslaafdenopvang, enzovoorts.
Horeca
In het centrumgebied is een grote hoeveelheid horecagelegenheden te vinden. Deze zijn met name aan de Parade en rondom de pleinen gesitueerd.
Dienstverlening
Met name aan de Deken van Oppensingel, Martinusstraat en de Straelseweg zijn een aantal kantoorpanden in de dienstverlenende sector gelegen.
Bedrijvigheid
Er is sprake van 4 typen bedrijvigheid binnen dit bestemmingsplan:
Groen, water en natuur
Binnen het plangebied zijn een aantal parken gelegen: het Julianapark is het grootst en is gelegen aan de Deken van Oppensingel; daarnaast is er een klein park gelegen aan de St. Martinusstraat (Monseigneur Nolenspark met plein) en Monseigneur Boermansstraat; tot slot is er ook nog het Wilhelminapark, gelegen in het noordwesten van het plangebied. Buiten deze groenvoorzieningen is er in het plangebied geen sprake van natuur. Ook grootschalig oppervlaktewater, naast de aanwezige vijvers in parken, komt niet voor. Wel grenst het plangebied aan de rivier de Maas waarvan een kleine haven onderdeel uitmaakt van het plangebied (de Maasboulevard met winkelvoorzieningen met passantenhaven).
Verkeer, openbaar vervoer en parkeren
Binnen het plangebied zijn ontsluitingswegen op zowel, primair-, secundair- als tertiair niveau gelegen. De belangrijkste ontsluitingswegen zijn de Koninginnesingel en Burgemeester van Rijnsingel die verbonden zijn middels het verkeersknooppunt aan het stationsgebied (Koninginneplein) Daarnaast maakt het knooppunt Roermondsepoort onderdeel uit van het plangebied. In en net buiten het centrumgebied zijn parkeergarages gelegen (Roermondse poort, Maasboulevard, Het Arsenaal en het Nolensplein). Een groot deel van het centrum is namelijk voetgangersgebied.
Door het plangebied loopt tevens de spoorlijn Venlo-Roermond en ook het station met emplacement maakt onderdeel uit van dit bestemmingsplan. Dit emplacement bestaat uit 24 sporen waarvan er 5 beschikbaar zijn voor reizigersverkeer.
In paragraaf 6.4 Verkeer is dit aspect nader belicht.