direct naar inhoud van 4.4 Geluid
Plan: Eerste wijziging bestemmingsplan Kernen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0962.BPL1ewijzBPKernen-VA01

4.4 Geluid

4.4.1 Wet geluidhinder

Ten aanzien van geluid zijn de regels uit de Wet geluidhinder (Wgh) van toepassing. De Wgh voorziet rond (gezoneerde) industrieterreinen, langs wegen en langs spoorwegen in zones en bevat tevens geluidsnormen en richtlijnen met betrekking tot de toelaatbare geluidsniveaus van de voorgenoemde geluidsbronnen. Indien een bestemmingsplan een geluidsgevoelig object mogelijk maakt binnen een geluidszone van een bestaande geluidsbron, of indien het plan een nieuwe geluidsbron mogelijk maakt, dient volgens de Wgh een akoestisch onderzoek plaats te vinden bij het voorbereiden van de vaststelling van het bestemmingsplan.

Op 1 juli 2012 heeft een aanpassing van de Wet geluidhinder plaatsgevonden. Onder de noemer van SWUNG (Samen Werken in de Uitvoering van Nieuw Geluidbeleid) zijn voor de rijksinfrastructuur (hoofd(spoor)wegen) geluidproductieplafonds ingevoerd. Er gelden plafondwaarden die het geluid op vastgestelde referentiepunten langs de weg of het spoor niet mag overschrijden. Het wettelijk kader voor SWUNG is vastgelegd in hoofdstuk 11 van de Wet milieubeheer. Daarop blijven voor de beoordeling van geluidhinder vooralsnog de regels van de Wet geluidhinder van toepassing. Ook op decentraal beheerde wegen en spoorwegen blijft de Wet geluidhinder van toepassing. Deze onderwerpen zullen onderdeel uitmaken van de volgende stap in de herziening van de geluidregelgeving.

4.4.2 Wegverkeerslawaai

In artikel 74 van de Wet geluidhinder is bepaald welke wegen zoneplichtig zijn en welke omvang een zone van de betreffende weg heeft. Indien men voornemens is nieuwe woningen of andere geluidsgevoelige gebouwen te realiseren binnen een dergelijke zone, dient een akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd waaruit blijkt dat aan de hoogst toelaatbare geluidsbelasting op de gevel, als opgenomen in de Wet geluidhinder c.q. het Besluit geluidhinder, kan worden voldaan. Een weg is niet zoneplichtig indien deze is gelegen binnen een woonerf of indien er sprake is van een maximum snelheid van 30 kilometer per uur. 

 

Een woning is een geluidgevoelig object zoals bedoeld in de Wgh, maar omdat alle 4 de locaties gelegen zijn in gebieden die een snelheidsregime kennen van maximaal 30 kilometer per uur, is er geen sprake van een verplichting om een akoestisch onderzoek uit te voeren en worden er geen verdere eisen gesteld aan de geluidbelasting.

De Altaarstraat in Schinnen betreft wel een zoneplichtige weg, waarvoor een zone van 200 meter geldt. De meest nabijgelegen van de 4 locaties (Moutheuvellaan/Groenenborgstraat) ligt op circa 110 meter afstand van de Altaarstraat. Tussen de betreffende locatie en de weg ligt echter reeds bebouwing, die voor een aanzienlijke afschermende werking zorgt. Daarmee mag worden aangenomen dat ter plaatse van de locatie aan de Moutheuvellaan/Groenenborgstraat, alsmede de locatie aan de Moutheuvellaan 6 sprake is van een acceptabel geluidsniveau.

Ten zuiden en oosten van de kern Doenrade lopen twee provinciale wegen. deze wegen zijn zoneplichtig en kennen een zone van 250 meter (buitenstedelijk). De afstanden van deze wegen tot de locatie Kerkstraat 48 bedragen respectievelijk 500 en 275 meter. De afstanden tussen de locatie Kerkstraat 89 tot deze wegen bedragen respectievelijk 880 en 180 meter. De laatste genoemde afstand brengt aldus met zich mee dat de locatie Kerkstraat binnen de zone van 250 meter valt. Hier geldt echter dat tussen de plaats waar de nieuwe woningen zullen worden gerealiseerd en de weg nog een woning aan de Karweg is gelegen. Deze fungeert als geluidsbuffer, zodat de kopgevel van het pand volledig akoestisch wordt afgeschermd. De voorkeursgrenswaarde wordt derhalve niet overschreden, aangezien ook de geluidsbelasting aan de zijgevel minimaal is en het pand op bijna 200 meter van de Provinvialeweg gesitueerd is.

Er gelden derhalve voor alle vier de locaties geen akoestische belemmeringen die de bouw van woningen in de weg staan.