Plan: | Buitengebied Asenray |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0957.BP00000128-VG01 |
Geluid in relatie met de Wet geluidhinder.
Wegverkeer
Conform de Wet geluidhinder is aan weerszijde van een weg met een voorgeschreven snelheid van 50 km/uur of meer een zone aanwezig. De breedte van de zone wordt bepaald conform art. 74 van de Wet geluidhinder.
Als er geluidsgevoelige bestemmingen (dat wil zeggen woningen, onderwijsgebouwen, ziekenhuizen en verpleeghuizen) in de zone worden geprojecteerd dan dient er een akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd. Blijkt uit het akoestisch onderzoek dat de geluidsbelasting ten gevolge van de weg hoger is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB dan dient hiervoor een hogere waardegrenswaarde door het college van B&W te worden vastgesteld. Hiermee geeft het college en de raad de goedkeuring om ondanks de hoge geluidsbelasting toch te mogen bouwen. Deze mag in het buitengebied maximaal 53 dB zijn ten gevolge van een gezoneerde weg. Voor woningen die nog noodzakelijk zijn vanwege de uitoefening van een agrarisch bedrijf mag deze geluidbelasting maximaal 58 dB zijn. Omdat de N280 en A73 ter hoogte van Asenray een auto(snel)wegen zijn, is de zone langs deze wegen 400 meter breed. Voor de overige wegen in het buitengebied Asenray (60 km/h) bedraagt de zone conform artikel 74 van de Wet geluidhinder 250 meter. Daarnaast bevindt het bestemmingsplan zich in de nabijheid van enkele wegen die gelegen zijn aan de rand van Roermond zoals de Koninginnesingel en Sint Wirosingel (zonebreedte 250 meter) en N293 (zonebreedte 400 meter).
Industrielawaai
Conform artikel 40 van de Wet geluidhinder ligt er rond een gezoneerd industrieterrein een zone waarbuiten de geluidsbelasting ten gevolge van het industrieterrein, de 50 dB(A) niet overschrijdt. Als er geluidsgevoelige bestemmingen in de zone liggen dan is hiervoor in het verleden door gedeputeerde staten een ontheffing van 55 dB(A) vastgesteld.
Indien in de zone geluidsgevoelige bestemmingen worden geprojecteerd dient met behulp van een akoestisch onderzoek, onderzocht te worden of de geluidsbelasting t.g.v. het industrieterrein de 55 dB(A) overschrijdt. Is dit het geval dan mag hier geen geluidsgevoelige bestemming gebouwd worden. Is de geluidsbelasting lager dan 55 dB(A) dan dient er een hogere grenswaarde procedure doorlopen te worden zodat het college van B&W een hogere grenswaarde van 55 dB(A) kan verlenen. Hiermee geeft het college van B&W de goedkeuring om ondanks de hoge geluidsbelasting toch te mogen bouwen. Rond het industrieterrein Heide Roerstreek ligt een zone die onder andere ook over het zuidelijk deel van het buitengebied van Asenray valt. Zie hiervoor figuur 1. Voor alle bestaande geluidgevoelige bestemmingen in de zone zijn in het verleden hogere grenswaarden vastgesteld.
Figuur 4 : Zone rond het industrieterrein Heide Roerstreek
Geluid ten gevolge van het vliegveld Brüggen.
Rond het vliegveld Brüggen zijn door de minister van Defensie geluidszones vastgesteld met geluidsbelastingen van 35-, 40-, 45-, 50-, 55-, 60- en 65 Kosteneenheden (Ke - zone; genoemd naar professor Kosten die deze eenheid heeft gedefinieerd). Deze zones zijn opgenomen in figuur 2. In het plangebied van dit bestemmingsplan komt alleen een 35 Ke zone voor. Indien woningen worden geprojecteerd binnen deze geluidcontour van vliegveld Brüggen dient hiervoor een hogere grenswaarde te worden afgegeven zodat aan de normen voldaan kan worden. In het verleden zijn er wel woningen geïsoleerd tegen vliegtuiglawaai en bestaande woningen. Dit betekent dat bestaande woningen voldoen aan de normen en er in het kader van dit bestemmingsplan geen nader onderzoek verricht hoeft te worden naar de geluidssituatie rondom bestaande woningen. Binnen de 35 Ke zone is het in principe mogelijk om door middel van aanpassingen aan de normen te voldoen. In het geval wijzigings- of ontheffingsbevoegdheden worden toegepast dient aangetoond te worden dan aan de normen voldaan kan worden; in principe is voldoen aan deze normen dus in alle gevallen mogelijk.
Figuur 5 : Ke zones rond het luchtvaartterrein van Brüggen
Geluid in relatie met de Wet milieubeheer
In de directe omgeving van geluidsgevoelige bestemmingen kunnen zich bedrijven bevinden die onder de Wet milieubeheer vallen. De bedrijven moeten voldoen aan de aan hun gestelde geluidsvoorschriften. Indien er in de directe omgeving van bedrijven geluidsgevoelige bestemmingen geprojecteerd worden dient onderzocht te worden of de bedrijven niet worden beperkt in hun bedrijfsvoering. Het kan zijn dat als gevolg van een nieuwbouwplan hun bedrijfsvoering moet worden aangepast of dat er geluidreducerende maatregelen getroffen moeten worden. Hiervoor kunnen de bedrijven planschade eisen.
Bestaande woningen
Voor bestaande geluidsbelaste woningen, die tijdens de invoering van de Wet Geluidhinder al een te hoge geluidsbelasting ondervonden, bestaat een afzonderlijke geluidssaneringsregeling. Op basis van deze regeling wordt door het ministerie van VROM bijgedragen in de kosten voor de geluidsisolatie van buitengevels. De inventarisatie en aanmelding van woningen die voor geluidssanering in aanmerking komen heeft al plaatsgevonden. Hierdoor is in het kader van dit bestemmingsplan geen aanvullend akoestisch onderzoek uitgevoerd naar de geluidsbelasting van bestaande woningen. De uitvoering van de geluidssaneringsregeling vindt plaats op basis van afzonderlijke procedures die buiten bestemmingsplanprocedures worden doorlopen.
Geluidsgrenswaarden voor nieuwe woningen
De wettelijke grenswaarden bestaan uit een voorkeurswaarde van 48 dB en een bovengrenswaarde. De bovengrenswaarde is voor een buitenstedelijke situatie (maximaal 53 dB). Indien de geluidsbelasting tussen deze grenzen valt, dient beoordeeld te worden of de geluidsbelasting kan worden verminderd door het toepassen van geluidsbeperkende voorzieningen. In situaties waar dergelijke maatregelen niet haalbaar zijn, kan een ontheffing voor de voorkeursgrenswaarde worden verkregen. In de daarvoor benodigde procedure voor de vaststelling van hogere grenswaarden, kunnen aanvullende eisen gesteld worden aan de geluidswering van de buitengevels, de situering van buitenruimten die bij de woning horen en de situering alsmede de indeling van de woningen ten opzichte van de geluidsbron.
Samengevat bedragen de relevante grenswaarden gemeten op de buitengevel:
met uitzondering van:
Wijzigingsbevoegdheden
Binnen een aantal bestemmingen zijn wijzigingsbevoegdheden opgenomen voor het realiseren van extra woningen. Een aantal van deze locaties ligt binnen de geluidzone van een weg of binnen de geluidzone van industrie (pm naam industrieterrein). Vast staat dat deze geluidzones geen belemmering zijn voor de woningen die na toepassen van de wijzigingsbevoegdheid mogelijk worden gemaakt. Gelet op de afstand van de locatie tot aan de desbetreffende weg, de aard van de weg, het aantal woningen dat thans al binnen deze zone ligt kan worden gesteld dat aan de eisen van de Wet geluidhinder kan worden voldaan. In de regels is de eis dat moet worden voldaan aan de Wet geluidhinder als voorwaarde opgenomen. Indien een hogere grenswaarde vereist is, wordt deze bij toepassing van de wijzing aangevraagd en zo nodig verleend. Thans staat vast dat deze dan ook verleend kan worden. De wijzigingsmogelijkheden zijn daarmee planologisch aanvaardbaar