Plan: | Kern Asenray |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0957.BP00000124-VG01 |
Binnen de bestemming 'Woongebied' is een aantal wijzigingsbevoegdheden opgenomen voor het bouwen van een extra woning. Een aantal van deze locaties ligt binnen de geluidzone van een weg of binnen de geluidzone industrie van industrieterrein Heide Roerstreek. Vast staat dat deze geluidzones geen belemmering zijn voor de woningen die na toepassen van de wijzigingsbevoegdheid mogelijk worden gemaakt. Gelet op de afstand van de locatie tot aan de desbetreffende weg, de aard van de weg, het aantal woningen dat thans al binnen deze zone ligt kan worden gesteld dat aan de eisen van de Wet geluidhinder kan worden voldaan. In de regels is de eis dat moet worden voldaan aan de Wet geluidhinder als voorwaarde opgenomen. Indien een hogere grenswaarde vereist is, wordt deze bij toepassing van de wijziging aangevraagd en zonodig verleend. Thans staat vast dat deze dan ook verleend kan worden. De wijzigingsmogelijkheden zijn daarmee planologisch aanvaardbaar.
Wegverkeer
Conform de Wet geluidhinder is aan weerszijde van een weg met een voorgeschreven snelheid van 50 km/uur of meer een zone aanwezig. De breedte van de zone wordt bepaald conform art. 74 van de Wet geluidhinder.
Als er geluidsgevoelige bestemmingen (dat wil zeggen woningen, onderwijsgebouwen, ziekenhuizen en verpleeghuizen) in de zone worden geprojecteerd dan dient er een akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd. Blijkt uit het akoestisch onderzoek dat de geluidsbelasting ten gevolge van de weg hoger is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB dan dient hiervoor een hogere grenswaarde door het college van B&W te worden vastgesteld. Hiermee geeft het college en de raad de goedkeuring om ondanks de hoge geluidsbelasting toch te mogen bouwen. Deze mag in het buitengebied maximaal 53 dB zijn ten gevolge van een gezoneerde weg. Voor woningen die nog noodzakelijk zijn vanwege de uitoefening van een agrarisch bedrijf mag deze geluidbelasting maximaal 58 dB zijn.
Omdat de N280 en A73 ter hoogte van Asenray (een) auto(snel)wegen zijn, is de zone langs deze wegen 400 meter breed. Voor de overige wegen in het buitengebied Asenray (60 km/h) bedraagt de zone conform artikel 74 van de Wet geluidhinder 250 meter.
Industrielawaai
Conform artikel 40 van de Wet geluidhinder ligt er rond een gezoneerd industrieterrein een zone waarbuiten de geluidsbelasting ten gevolge van het industrieterrein, de 50 dB(A) niet overschrijdt.
Als er geluidsgevoelige bestemmingen in de zone liggen dan is hiervoor in het verleden door gedeputeerde staten een ontheffing van 55 dB(A) vastgesteld.
Indien in de zone geluidsgevoelige bestemmingen worden geprojecteerd dient met behulp van een akoestisch onderzoek, onderzocht te worden of de geluidsbelasting t.g.v. het industrieterrein de 55 dB(A) overschrijdt. Is dit het geval dan mag hier geen geluidsgevoelige bestemming gebouwd worden. Is de geluidsbelasting lager dan 55 dB(A) dan dient er een hogere grenswaarde procedure doorlopen te worden zodat het college van B&W een hogere grenswaarde van 55 dB(A) kan verlenen. Hiermee geeft het college van B&W de goedkeuring om ondanks de hoge geluidsbelasting toch te mogen bouwen.
Rond het industrieterrein Heide Roerstreek ligt een zone die onder andere ook over het zuidelijk deel van het buitengebied van Asenray valt. Zie hiervoor figuur 1. Voor alle bestaande geluidsgevoelige bestemmingen in de zone zijn in het verleden hogere grenswaarden vastgesteld. Deze zone is wel in het bestemmingsplan opgenomen.
Figuur 1 Zone rond het industrieterrein Heide Roerstreek
Geluid in relatie met de Wet milieubeheer
In de directe omgeving van geluidsgevoelige bestemmingen kunnen zich bedrijven bevinden die onder de Wet milieubeheer vallen. De bedrijven moeten voldoen aan de aan hun gestelde geluidsvoorschriften.
Indien er in de directe omgeving van bedrijven geluidsgevoelige bestemmingen geprojecteerd worden dient onderzocht te worden of de bedrijven niet worden beperkt in hun bedrijfsvoering.
Het kan zijn dat als gevolg van een nieuwbouwplan hun bedrijfsvoering moet worden aangepast of dat er geluidreducerende maatregelen getroffen moeten worden.