direct naar inhoud van 2.3 Regionaal beleid
Plan: Kern Asenray
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0957.BP00000124-VG01

2.3 Regionaal beleid

2.3.1 Regionale Woonvisie Midden-Limburg oost 2010-2014

De gemeente Roermond ligt binnen de regio Midden-Limburg Oost. De gemeenteraad van Roermond heeft op 16 december 2010 de 'Regionale Woonvisie Midden-Limburg oost 22010-2014' vastgesteld.

Deze woonvisie vormt het toetsingskader voor woningbouwontwikkelingen. De regio heeft in deze visie afspraken gemaakt over de kwantitatieve en kwalitatieve aspecten van de woningbouw en de planvoorraad. In kwantitatieve zin wordt door de regio uitgegaan van de huishoudensprognoses van het Etil, aangevuld met regionale ambities op het terrein van economische ontwikkeling en daarmee samenhangende migratie. De ontwikkeling van het aantal huishoudens (incl. ambities) tot de zgn. huishoudentop (dat is het moment waarop het aantal huishoudens gaat afnemen volgens de Etil-prognose) vormen de basis voor afspraken over de ontwikkeling van de omvang van de planvoorraad, waarbij wordt uitgegaan van een planmarge van 150% van de behoefte tot de huishoudentop. Het "teveel" aan plannen voor de gemeente Roermond zal teruggebracht worden in drie planperioden met respectievelijk 40, 40 en 20% van het teveel aan plannen. Bestaande en nieuwe plannen zullen hieraan getoetst worden. In kwalitatieve zin streeft de regio naar de realisatie van woningen die zo goed mogelijk aansluiten aan de resultaten zoals beschreven in het woningmarktonderzoek 2008. De planvoorraad en daarmee ook nieuwe plannen zullen hieraan getoetst worden. De afspraken met betrekking tot de omvang van de planvoorraad zullen ook getoetst worden aan de hardheid van plannen, naast de kwantitatieve afspraken en de kwalitatieve toetst in relatie tot de resultaten van het woningmarktonderzoek.

Op basis van de regionale en provinciale woonvisie zullen provincie en gemeenten afspraken maken.

Afweging regionaal beleid

In het plangebied worden 33 woningen gebouwd in de koopsector, waarvan een deel seniorenwoningen (nul treden woningen). De realisering van deze woningen past binnen de regionale woonvisie.

Voor het overige bevat het plangebied geen grootschalige bouwmogelijkheden.

2.3.2 Waterbeheersplan Roer en Overmaas

Het plangebied valt onder het beheer van het Waterschap Roer en Overmaas. Het Waterbeheersplan Roer en Overmaas 2004 – 2007 is een gezamenlijk beleidsstuk van het waterschap Roer en Overmaas en het Zuiveringsschap Limburg. Het plan is op 15 maart 2004 vastgesteld. In het waterbeheersplan legt het waterschap de beleidsvoornemens vast inzake het uit te voeren beleid, beheer en de gewenste maatregelen op het gebied van de waterhuishouding in het beheersgebied van het Waterschap Roer en Overmaas. Het waterschap heeft twee hoofdtaken: beheerder van het watersysteem en de waterkeringszorg. De zorg voor het watersysteem geldt voor zowel de waterkwaliteit als de waterkwantiteit. De belangrijkste beleidsuitgangspunten zijn:

  • het zorgdragen voor de veiligheid en bescherming tegen overstromingen en wateroverlast;
  • de watersysteembenadering, de natuurlijke en samenhangende kringloop tussen atmosfeer, omgeving, bodemsysteem en oppervlaktewateren;
  • de waterketenbenadering, de kringloop tussen waterwinning, menselijk gebruik en lozing van water;
  • voorkeursvolgorde: vasthouden bergen en afvoeren;
  • voorkeursvolgorde: schoonhouden, scheiden, schoonmaken;
  • ruimte voor water waarbij voor maatregelen ruimtelijke oplossingen worden gezocht;
  • water wordt als medeordenend principe in ruimtelijke plannen meegenomen (incl. de Watertoets);
  • duurzaam stedelijk waterbeheer;
  • niet afwentelen van problemen in ruimte of tijd;
  • zelf verantwoordelijkheid nemen en anderen aanspreken op hun verantwoordelijkheid.

Als uitwerking van de Europese Kaderrichtlijn water, WB21 en het POL zijn door het waterschap Roer en Overmaas, het Zuiveringsschap Limburg en de provincie stroomgebiedsvisies opgesteld. In de stroomgebiedsvisie is een beschrijving gegeven van de gewenste waterhuishoudkundige ontwikkelingen (na te streven grondwaterstanden, beekinrichting, waterkwaliteit en retentie). In het waterbeheersplan worden de voorstellen van de stroomgebiedsvisies verder uitgewerkt en krijgen ze bestuurlijk draagvlak. Het plangebied valt binnen het deelstroomgebied Maasnielderbeek en Roer.

2.3.3 Keur van het Waterschap Roer en Overmaas

De Keur is vastgesteld op 27 juni 1994, heeft daarna een wijziging ondergaan en is definitief in werking getreden op 20 juni 1996. De bepalingen van de Keur strekken ter bescherming van de waterstaatkundige belangen en de verzorging van het beheersgebied van het waterschap. De taak van het waterschap omvat de zorg voor:

  • het oppervlaktewater in kwantitatief opzicht in zowel hydrologisch als morfologische zin, overeenkomstig de in het waterhuishoudingsplan en de integrale beheerplannen vastgelegde doelstellingen en
  • de waterkeringen, kaden en ophogingen, die dienen voor de kering van binnen- en buitenwater, zulks ter voorkoming of beperking van wateroverlast.

Bij aanvragen om ontheffing van de ge- en verbodsbepalingen uit de Keur dient het waterschap niet enkel te toetsen aan de waterstaatkundige belangen, maar ook aan de ecologische belangen, de zogenaamde 'brede kijk'.