Maastricht-West
Het plangebied is gelegen in het gebied ten westen van de Maas. Het landschap ten westen van de Maas is in oorsprong te vergelijken met het heuvelland ten oosten van de Maas. Beide landschappen zijn in terrasvorm opgebouwd, met dien verstande dat de reliëfsprongen aan de westzijde van Maastricht meer vervlakt zijn. Maastricht-West ligt deels op het middenterras en deels op het hoogterras van de Maas. Tot de ontmanteling van de vestingswerken eind 19e eeuw waren dit midden- en hoogterras nauwelijks bebouwd. Pas na de Tweede Wereldoorlog komt met de wederopbouw grootschalige bebouwing van het gebied op gang. Dit gebeurt op basis van een plan dat gebaseerd is op de vorming van parochies met daartussen groengebieden, die van buiten de stad indringen. Deze stedenbouwkundige opzet van Maastricht-West zorgt voor een geleidelijke overgang tussen de stad en het buitengebied.
Het stadsdeel Maastricht-West omvat de buurten/wijken: Brusselsepoort, Mariaberg, Belfort, Pottenberg, Malpertuis, Caberg, Oud-Caberg, Malberg, Daalhof en Dousberg-Hazendans. Maastricht-West kenmerkt zich als stadsdeel door een duidelijke stedenbouwkundige structuur waarin de verschillende buurten in een waaiervorm tussen de radiale uitvalswegen Tongerseweg, Via Regia en Brusselseweg zijn gelegen. De ontsluitingsstructuur tussen de buurten en naar de binnenstad en de geledende groenstructuur geeft iedere buurt een eigen plek in het geheel. Terwijl de in oudere buurten voornamenlijk sprake is van laagbouw en middelhoge bouw, heeft in de jongere buurten, waaronder Malberg, ook meer experimentele bouw met echte hoogbouw plaatsgevonden aan de rand van het stedelijk gebied. Met uitzondering van de buurt Brusselsepoort zijn alle buurten in Maastricht-West te typeren als echte woonbuurten.
Malberg
De Maastrichtse wijk Malberg werd gebouwd aan het begin van de jaren zestig en vormt de noord-westelijke begrenzing van Maastricht-West. Het was voor die tijd een groot opgezet bouwproject en geldt als het grootste project op het gebied van de sociale woningbouw in Maastricht-West. Tussen het groen ontstond een ruime en gevarieerde wijk met ongeveer 3.500 woningen, verdeeld in vier kwadranten. Van eengezinswoning tot flat, van patiowoning tot woonzorgcentrum: aan elke woonwens was gedacht. Elk kwadrant had ook een eigen kern met een kerk en andere voorzieningen. Bij de ontwikkeling van Malberg heeft niet het stedenbouwkundig ontwerp centraal gestaan maar is de bouwstroom leidend geweest. Dit heeft geleid tot een herkenbare repeterende serieproductie van woningen waarmee de bouwkosten konden worden gedrukt.
De oorspronkelijke opdeling van Malberg in 4 kwadranten is nu nog altijd zichtbaar in de straatnamen. In het eerste kwadrant zijn de straten vernoemd naar maten en gewichten zoals de Elruwe of Bunderruwe. Een kwadrant heeft straatnamen waarin rechtstermen gebruikt zijn, bijvoorbeeld de Toustruwe en Leenhofruwe. Een ander kwadrant is vernoemd naar oude munten. Denk aan de Schellingruwe en Daaldersruwe. Het laatste kwadrant heeft straten vernoemd naar oude wapens. De Ponjaardruwe en Musketruwe zijn daar weer goede voorbeelden van. Overal is gekozen voor het middeleeuwse achtervoegsel ‘ruwe’.
De van oorsprong heldere structuur van Malberg is in de loop van de tijd aangetast. De opzet in kwadranten heeft haar betekenis verloren door het verdwijnen van de specifieke voorzieningen (school, kerk) op buurtniveau. Dit komt deels door schaalvergroting maar deels ook door maatschappelijke veranderingen.
Ruimtelijke en functionele structuur plangebied
Het plangebied is gelegen aan de (noord)-westelijke rand van de wijk Malberg en is gelegen op de overgang van de wijk naar het Zouwdal. Het gebied ligt ingeklemd tussen de Floretruwe, het Zouwdal en een voetpad dat richting het Zouwdal leidt. Op onderstaande afbeelding is het plangebied weergegeven voorafgaand aan de sloop van de galerijflats en portiekwoningen.
Het plangebied is gelegen aan de westelijke bebouwingsrand van de wijk Malberg en vormt de overgang naar het achterliggende Zouwdal op de grens tussen Nederland en België. Deze overgangszone werd gekenmerkt door de aanwezigheid van middelhoogbouw verdeeld over 10 door architect Snelders ontworpen drie verdiepingen tellende gebouwencomplexen met in totaal 120 portiekwoningen en 5 door architect Dingemans vijf verdiepingen tellende gebouwencomplexen met in totaal 120 galerijflats. Ter plekke van het plangebied zijn in 2011 twee galerij-complexen en vier portiek-complexen gesloopt waardoor het uiterlijk aanzicht van deze rand van Malberg sterk is veranderd. De nog resterende aan de Musketruwe gelegen portiekwoningen en galerijflats zullen op termijn allen worden gesloopt om plaats te maken voor nieuwbouw.
Bovenstaande linkerfoto toont de tegenover het plangebied gelegen woningen aan de Floretruwe. De rechterfoto biedt zich op de patiowoningen gelegen aan de Cijnsruwe en het appartementencomplex aan de Schildruwe.
Het gebied rondom het plangebied heeft thans een suburbaan karakter met een afwisseling in bouwstijlen in een ruime uitleg met veel privé- en buurtgroen. Aan de overzijde van het plangebied aan de Floretruwe liggen grondgebonden eengezinswoningen in de vorm van rijwoningen bestaande uit twee verdiepingen plus kap alsmede een drie verdiepingen tellend blok van rijwoningen waarvan de 2e verdieping onderdeel vormt van een lessenaarsdak. Ten noordoosten van het plangebied bevindt zich de Cijnsruwe met daaraan gelegen éénlaagse patiowoningen voorzien van een plat dak. Ten oosten van het plangebied, gelegen op het kruispunt van de Schildruwe en de Laathofruwe bevindt zich een zeven verdiepingen tellend appartementencomplex.
GroenHet plangebied kenmerkt zich door de aanwezigheid van veel groen. Aan de noordoost- en zuidwestzijde van het plangebied betreft dit de aanwezigheid van stedelijk groen en aan de noordwestzijde is sprake van landelijk groen als onderdeel van het Zouwdal. Het stedelijk groen verbindt de wijk Malberg met het Zouwdal en zal ook in te toekomst als geleidend element behouden blijven en waar noodzakelijk worden versterkt. Ten zuidwesten van het plangebied zal daartoe de groenstructuur op en rondom het Vendelplein richting Zouwdal worden doorgetrokken. Ten noordoosten van het plangebied zal de reeds bestaande groenstructuur als buffer tussen onderhavig bouwplan en de Cijnsruwe en als groene long rondom de Schildruwe en het in het verlengde hiervan gelegen voetpad behouden blijven waarmee een groene verbinding is gelegd tussen het centrum van Malberg (Centre Manjefiek Malberg) en het Zouwdal. Op de navolgende afbeelding is deze groene wig tussen het Zouwdal en het centrum van Malberg weergegeven.
Rondom het plangebied bevinden zich eveneens diverse markante (solitaire) bomen wiens aanwezigheid, voor zover het plan dat toe laat, zal worden gerespecteerd. De navolgende afbeelding toont, met zicht op het plangebied, de naast het plangebied gelegen markante bomen. Op de achtergrond van de afbeelding zijn de nog te slopen meergezinswoningen aan de Musketruwe alsmede het Zouwdal te zien.
Verkeer
Het plangebied is gelegen aan de Floretruwe. De Floretruwe is een gebiedsontsluiting en vormt een schakel in de verbinding tussen de Koffiemolenweg en het Recessenplein. Ter hoogte van het plangebied geldt op de Floretruwe een snelheidsregime van 50 km/uur. Ter hoogte van de verkeerslus aan het Vendelplein gaat dit snelheidsregime over in een 30-km-zone. De Floretruwe bestaat ter hoogte van het plangebied uit één rijbaan voor gemotoriseerd verkeer, een enkelzijdige parkeerstrook voorzien van langsparkeervakken, dubbelzijdige voetpaden en een dubbelzijdig vormgegeven brede groenstrook met aan één zijde een fraaie geleidende bomenrij. Het parkeren vindt vrijwel uitsluitend in de openbare ruimte plaats op de daartoe gerealiseerde parkeervoorzieningen.
Overige functies
In en rondom het plangebied zijn, behoudens de hierboven beschreven functies (wonen, groen en verkeer) en een volkstuinencomplex ten noorden van het plangebied, geen overige functies aanwezig.