direct naar inhoud van 5.6 Bedrijven en milieuzonering
Plan: Maastricht-West
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0935.bpMtrichtWest-vg01

5.6 Bedrijven en milieuzonering

5.6.1 Agrarische bedrijvigheid

Binnen of aan de rand van het plangebied zijn agrarische bedrijven gelegen, waarvan een deel bestaat uit veehouderijen. Onderstaande tabel geeft een overzicht van die agrarische bedrijven die een hindercirkel (deels) binnen het plangebied van dit bestemmingsplan hebben liggen. Dit geldt voor vergunningsplichtige bedrijven en AMvB-bedrijven (Besluit landbouw milieubeheer).

Deze afstandseis (diameter van deze cirkel) uit het Besluit landbouw milieubeheer is in de huidige situatie gebaseerd op de categorie-indeling van de Wet geurhinder en veehouderij. In de toekomstige situatie wordt de Wet geurhinder en veehouderij geïntegreerd in het Besluit landbouwbeheer en worden de afstandseisen aangesloten op de definiering binnen en buiten de bebouwde kom.

De hindercirkel is afhankelijk van de grootte van de veestapel en/of de verleende omgevingsvergunning. Ze hebben als vertrekpunt de globale begrenzing van het gebied waarbinnen de hinderveroorzakende elementen, zoals veestallen, mestopslagen en kuilvoeropslagen, aanwezig zijn. Binnen deze hindercirkels mag in principe geen nieuwe woonbebouwing worden opgericht.

Agrarisch bedrijf   Afstandeis  
kinderboerderij, Romeinse Baan 200   100m.  
akkerbouwbedrijf
Heserstraat 20  
50m.  
poeliersbedrijf
Heserstraat 18  
10m  

Bij het realiseren van nieuwbouw in de nabijheid van deze bedrijven zal op basis van de milieuvergunningen van deze bedrijven steeds moeten worden gekeken of er sprake is van een potentiële hindersituatie. De eisen die in het kader van de milieuwetgeving aan bovengenoemde bedrijven zijn gesteld ter beperking van verontreiniging van lucht en bodem en door geluid-, trilling- en stankhinder, zijn dusdanig dat in principe geen gevaar, schade of hinder voor de huidige of toekomstige (woon)functies in dit gebied is te verwachten.

Bovenstaande afstandeisen zijn alleen in de toelichting opgenomen in het voorliggende bestemmingsplan, reden hiervoor is dat deze zogenaamde milieucirkels (in dit geval stankcirkels) juridisch anderzins worden geregeld (vergunningen). Om te voorkomen dat dit bestemmingsplan in de toekomst incorrecte informatie weergeeft (wijzigingen in verleende vergunningen) zijn deze derhalve niet opgenomen.

Bedrijven en agrariers buiten het plangebied

Voor (agrarische) bedrijven buiten het plangebied geldt hetzelfde als voor (agrarische) bedrijven binnen het plangebied: bij het realiseren van nieuwbouw in de nabijheid van deze bedrijven zal op basis van de milieuvergunningen steeds dienen te worden gekeken of er sprake is van een potentiële hindersituatie. Het gaat hier om de milieucirkels van bedrijven die, volgens de milieucategorisering van de VNG-Handreiking "Bedrijven en milieuzonering", de grenzen van het plangebied overschrijden.

5.6.2 Overige bedrijvigheid

Detailhandel

In het plangebied zijn diverse inrichtingen gelegen. Het betreffen met name detailhandelactiviteiten (buurtwinkels, supermarkt, etc.) en horecagelegenheden. Dit zijn hoofdzakelijk type A of B-bedrijven ingevolge het Activiteitenbesluit met een beperkte milieu-invloed. Gezien de beperkte milieu-invloed zijn deze inrichtingen verder niet nader beschouwd.

Autobedrijf Van der Cruijs, Via Regia 196

Het betreft een inrichting voor de verkoop van auto's en de mogelijkheid tot het laten uitvoeren van klein onderhoud. In het verleden beschikte de inrichting over een spuitcabine. Deze is evenwel al lange tijd niet meer aanwezig. Het betreft een type B bedrijf in het kader van het Activiteitenbesluit. Voor deze inrichting gelden geen specifiek aan te houden afstanden. Op basis van de SBI-code 451, 452 en 454 (2008) geldt een richtafstand van maximaal 30 m (gemeten vanaf de inrichtingsgrens).

Volkstuinvereniging Daalhof, Romeinsebaan ong.

Op 21 juli 1995 is een oprichtingsvergunning verleend ingevolge de Wet milieubeheer. Binnen de inrichting wordt vaste mest opgeslagen. Mogelijk dat er ook nog groenafval wordt gecomposteerd. De vergunning geeft daar geen duidelijkheid over.

Voor de mestopslag wordt een afstand van 100 m aangehouden naar woningen van derden.

Stichting Sportpark West, Negenputruwe 1-5

Een sportinrichting met kantine is een type B bedrijf in het kader van het Activiteitenbesluit. Als gevolg van het beoefenen van sport op sportterreinen kan mogelijk lichthinder optreden. In de voorschriften van het Activiteitenbesluit is voorgeschreven dat lichthinder beperkt dient te worden door de lichten direct na beëindiging van de activiteiten uit te doen. Naast deze specifieke voorschriften over sportverlichtingsinstallaties, geldt voor sportinrichtingen de algemene zorgplicht voor lichthinder en duisternis.

Omdat zich meerdere kantines op Sportpark West bevinden dient eveneens rekening te worden gehouden met de geluiduitstraling.

Op basis van de SBI-code 931 (2008) geldt een richtafstand van maximaal 50 m (gemeten vanaf de inrichtingsgrens).

Gasdruk en regelstations

Het Activiteitenbesluit maakt onderscheid in gasdrukmeet- en regelstations categorie A, B en C. Onderstaand wordt ingegaan op de aanwezige stations binnen het plangebied. Enkel de categorieën B en C komen in het plangebied voor.

Type B stations

Binnen het plangebied zijn de volgende gasdrukmeet- en regelstations categorie B gelegen. Uitgaande van een open opstelling/ vrijstaand gebouw (worst case situatie) geldt een aan te houden veiligheidsafstand van 10 m tot kwetsbare objecten en 4 m tot beperkt kwetsbare objecten . Onderstaand worden de locaties gegeven van deze stations.

  • Statensingel 156A
  • Prestantstraat 27
  • Blancaartstraat 12
  • Courtoisstraat 30
  • Tibeertstraat 1
  • Potteriestraat 30
  • Dousberg 10
  • Goudenweg 190
  • Marsanahof
  • Aert van Trichtweg 21
  • Becanusstraat 25
  • Bilserbaan 67
  • Brouwersweg 100
  • Dokter Bakstraat 11F
  • Frans van de Laarplein 3
  • Via Regia 180B
  • Via Regia 640A

5.6.3 Externe veiligheid

Inventarisatie

Binnen het plangebied zijn diverse invloedsgebieden voor externe veiligheid gelegen. Hierna volgt een opsomming en een globale beschrijving van de ligging.

Caberg

  • Invloedsgebied externe veiligheid water: zone 3: 1500 meter: verantwoordingsplicht niveau 3
  • Invloedsgebied externe veiligheid spoor: zone 3: 1500 meter: verantwoordingsplicht niveau 3
  • Invloedsgebied externe veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen:
      • a. gemeentelijke weg: Cabergerweg: op basis van beschikbare gegevens: 182 LPG transporten per jaar. De bevolkingsdichtheid bedraagt circa 18 inwoners/hectare.


Brusselsepoort

  • Invloedsgebied externe veiligheid water: zone 3: 1500 meter: verantwoordingsplicht niveau 3
  • Invloedsgebied externe veiligheid spoor: zone 3 1500 meter: verantwoordingsplicht niveau 3
  • Aardgastransportleiding: zonder PR en geen beperkt kwetsbare of (extra) kwetsbare objecten binnen de belemmeringsstrook van 5 meter (blauwe lijn lopend van west naar oost parallel aan de weg geeft gasleiding aan).
  • Invloedsgebied externe veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen:
      • a. gemeentelijke weg: Cabergerweg: op basis van beschikbare gegevens: 182 LPG transporten per jaar. De bevolkingsdichtheid bedraagt circa 18 inwoners/hectare.
      • b. gemeentelijke weg: Statensingel: op basis van beschikbare gegevens: 54 LPG transporten per jaar. De bevolkingsdichtheid bedraagt circa 34 inwoners/hectare.
      • c. gemeentelijke weg: Via Regia: op basis van beschikbare gegevens: 48 LPG transporten per jaar. De bevolkingsdichtheid bedraagt circa 36 inwoners/hectare.

Annadal

  • Invloedsgebied externe veiligheid water: zone 3: 1500 meter: verantwoordingsplicht niveau 3 (zie standaard verantwoordingsplicht in de bijlage)
  • Invloedsgebied externe veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen:
      • a. gemeentelijke weg: Sint Annalaan: op basis van beschikbare gegevens: 48 LPG transporten per jaar. De bevolkingsdichtheid bedraagt circa 30 inwoners/hectare.
      • b. gemeentelijke weg: Dr. Bakstraat: op basis van beschikbare gegevens: 6 LPG transporten per jaar. De bevolkingsdichtheid bedraagt circa 30 inwoners/hectare.
      • c. gemeentelijke weg: Keurmeesterdreef: op basis van beschikbare gegevens: 12 LPG transporten per jaar . De bevolkingsdichtheid bedraagt circa 30 inwoners/hectare
      • d. gemeentelijke weg: Via Regia: op basis van beschikbare gegevens: 48 LPG transporten per jaar. De bevolkingsdichtheid bedraagt circa 36 inwoners/hectare.

Belfort

  • Invloedsgebied externe veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen:
      • a. gemeentelijke weg: Keurmeesterdreef: op basis van beschikbare gegevens: 12 LPG transporten per jaar. De bevolkingsdichtheid bedraagt circa 30 inwoners/hectare.

Mariaberg/Trichterveld

  • Invloedsgebied externe veiligheid water: zone 3: 1500 meter: verantwoordingsplicht niveau 3
  • Invloedsgebied externe veiligheid spoor: zone 3 1500 meter: verantwoordingsplicht niveau 3
  • Invloedsgebied externe veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen:
      • a. gemeentelijke weg gemeentelijke weg: Via Regia: op basis van beschikbare gegevens: 48 LPG transporten per jaar. De bevolkingsdichtheid bedraagt circa 36 inwoners/hectare.

Daalhof

  • Invloedsgebied externe veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen:
      • a. gemeentelijke weg: Keurmeesterdreef: op basis van beschikbare gegevens: 12 LPG transporten per jaar. De bevolkingsdichtheid bedraagt circa 30 inwoners/hectare.

Malpertuis

  • Invloedsgebied externe veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen:
      • a. gemeentelijke weg gemeentelijke weg: Via Regia: op basis van beschikbare gegevens: 48 LPG transporten per jaar. De bevolkingsdichtheid bedraagt circa 36 inwoners/hectare.

Pottenberg

  • Invloedsgebied externe veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen:
      • a. gemeentelijke weg gemeentelijke weg: Via Regia: op basis van beschikbare gegevens: 48 LPG transporten per jaar. De bevolkingsdichtheid bedraagt circa 36 inwoners/hectare.

Externe veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen gemeentelijke wegen

Plaatsgebonden risico

Bij het vervoer van gevaarlijke stoffen over de gemeentelijke wegen blijkt het uitsluitend te gaan om LPG-transport. Op basis van de vuistregels uit de Handreiking externe veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen 1998 bezit een 50km/h weg geen 10-5- contour. Tevens heeft op basis van de vuistregels een weg geen 10-6- contour als het aantal LPG-transporten kleiner is dan 8000. Uit de beschikbare gegevens blijkt dat deze aantallen bij lange na niet worden gehaald. De eisen ten aanzien van het plaatsgebonden risico worden dan ook ruimschoots behaald.

Groepsrisico

De vuistregels in de Handreiking externe veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen 1998 geven aan dat als bij een tweezijdige bebouwing met een dichtheid van 60 inwoners/hectare, het aantal LPG-transporten per jaar 600 mag bedragen, zonder dat de oriënterende waarde wordt overschreden. Bij 40 inwoners/hectare wordt bij 1300 transporten per jaar, bij 30 inwoners per hectare 2500 transporten en bij 20 inwoners per hectare 5500 transporten de oriënterende waarde niet overschreden. Uit de inventarisatie blijkt dat deze cijfers bij lange na niet worden gehaald. In geen enkel geval geval wordt de oriënterende waarde overschreden.

De vuistregels wijzen de ondergrenzen aan. Als een vuistregel aangeeft dat, gezien de transportaantallen, die risiconormen niet worden overschreden, is verder onderzoek van geen nut en is er geen probleem in het kader van externe veiligheid.

Tankstations in en aan de rand van het plangebied

Binnen en aan de rand van het plangebied zijn een 8-tal tankstations gelegen waarvan 4 LPG-tankstations.


Het betreffen de volgende tankstations:

  • A. LPG-tankstation Tamoil, Via Regia 170
  • B. LPG-tankstation Total Belfort, Keurmeestersdreef 200
  • C. LPG-tankstation Q8, Cabergerweg 50
  • D. Texaco tankstation, Malbergsingel 90
  • E. Tankstation Esso, Via Regia 175
  • F. Samba Oil&Fuel, Tongerseweg 335
  • G. Firezone, Gewantmakersdreef 5

Tankstation   LPG   Veiligheidszone LPG  
Tamoil, Via Regia 170   JA   80 m.  
Total Belfort, Keurmeestersdreef 200   JA   80m.  
Q8, Cabergerweg 50   JA   80m.  
Texaco, Malbergsingel 90   NEE   0m.  
Esso, Via Regia 175   NEE   0m.  
Samba Oil&Fuel, Tongerseweg 335   NEE   0m.  
Firezone, Gewantmakersdreef 5   NEE   0m.  

De veiligheidszones LPG zijn op de verbeelding opgenomen.

Samenvattend verantwoording groepsrisico bij niveau 3

Op basis van het externe veiligheidsbeleid van de gemeente Maastricht in relatie tot de beschreven bronnen en risico's en het feit dat het hier om een beheerbestemmingsplan gaat kan worden volstaan met een verantwoording groepsrisico, niveau 3 (laagste niveau). Het plangebied ligt binnen de invloedsfeer van een aantal risicobronnen/vervoer gevaarlijke stoffen over water, spoor, de weg en/of buisleidingen. De afstanden c.q. de mate van vervoer is evenwel niet zodanig dat dit tot een significant risico leidt.

Inleiding

Het plangebied bevindt zich op grote afstand van de risicobron(nen). Op deze afstand is het toxisch scenario maatgevend. Effecten als gevolg van een plasbrand of BLEVE reiken niet tot het plangebied.


Ontwikkeling groepsrisico

Vanwege de grote afstand tot de risicobron zal een toename van personendichtheden niet significant doorwerken in de rekenkundige hoogte van het groepsrisico. De beschouwing van het groepsrisico en de verantwoording daarvan is om deze reden volledig kwalitatief uitgevoerd.


Mogelijkheden tot beperking van het groepsrisico

De mogelijkheid tot beperking van het groepsrisico door het beïnvloeden van de personendichtheid is op deze grote afstand tot de risicobron geen item. Daarnaast zijn binnen het plangebied (toelichting) agrarische bedrijvigheid en overige bedrijvigheid aanwezig. Zoals gesteld heeft op deze afstand een toe- of afname van personendichtheid geen invloed op het groepsrisico. Daarnaast is de kans te overlijden als gevolg van een incident met gevaarlijke stoffen is in deze gebieden vele malen kleiner dan 1/1.000.000. Veiligheidsmaatregelen aan de bron zijn daarom niet realistisch.


De bestrijdbaarheid van de omvang van een ramp of zwaar ongeval

Ook het bestrijdbaarheid vraagstuk speelt op deze afstand van de risicobron niet. Bestrijding vindt plaats bij de bron.


Mogelijkheden tot zelfredzaamheid

Blootstelling aan een toxisch gas is het bepalende scenario. In geval van een calamiteit dienen personen te schuilen. De mate waarin deze bouwwerken afsluitbaar zijn tegen de indringing van toxisch gas en de tijdsduur dat deze bouwwerken worden blootgesteld zijn hierbij parameters.

Bouwwerken die goed geïsoleerd zijn, bieden een goede bescherming tegen het binnendringen van het toxisch gas. Belangrijk is wel dat luchtbehandelinginstallaties met één druk op de knop uit te schakelen zijn.

Daarnaast dient in geval van een calamiteit tijdig gewaarschuwd te worden. Dit gebeurt door het in werking stellen van het WAS als onderdeel van de algemene Rampenbestrijding.