Plan: | Maastricht-West |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0935.bpMtrichtWest-vg01 |
Beleid
Het Maastrichtse geluidsbeleid is erop gericht om geluidsgevoelige binnenruimtes akoestisch gunstig in te delen vanaf een gevelbelasting van 53 dB Lden (incl. corr. 110g Wgh). Een HGW-procedure dient opgestart te worden vanaf een gevelbelasting hoger dan 48 dB (voorkeursgrenswaarde). Een nieuwe woonbestemming is niet toegestaan vanaf een gevelbelasting van 63 dB (maximale ontheffingswaarde). In de praktijk ziet men dat achter de eerstelijns bebouwing de gevelbelasting aanzienlijk lager is. Een akoestisch onderzoek dient hierover uitsluitsel te geven. Akoestisch gunstig indelen is een voortvloeisel van het Natuur en Milieuplan 2030 en is beleidsmatig vastgelegd voor de bescherming van de burgers tegen geluidhinder, het zorgen voor afdoende leefkwaliteit en als kader voor het toetsen aan een goede ruimtelijke ordening.
Industrielawaai
Een klein deel van het gezoneerde industrieterrein Bosscherveld ligt binnen het plangebied (deelgebied Brusselsepoort). Ook de bij dit industrieterrein behorende geluidscontouren (50 en 55 dB(A)) vallen hierbinnen (deelgebieden Brusselsepoort en Caberg) (zie onderstaand figuur). Deze contouren zijn in regels en verbeelding opgenomen als geluidszone - industrie.
Het bestemmingsplan maakt geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk. Derhalve wordt in het kader van dit bestemmingsplan geen akoestisch onderzoek uitgevoerd. Nieuwe ontwikkelingen binnen de geluidszone van industrieterrein Bosscherveld dienen, indien van toepassing, getoetst te worden aan de Wet geluidhinder.
Railverkeerslawaai
Binnen het plangebied zijn geen geluidscontouren van het spoor gelegen. Nader onderzoek hiernaar is niet noodzakelijk.
Wegverkeerslawaai
Binnen alle wijken van het plangebied zijn wegen met een geluidszone volgens de Wgh gelegen. Dit betekent dat, indien binnen de theoretisch bepaalde geluidszone langs deze wegen geluidsgevoelige functies (met name wonen) worden geprojecteerd, een akoestisch onderzoek moet plaats vinden om het juiste geluidsniveau ten aanzien van deze functies te kunnen vaststellen.
De overige wegen binnen het plangebied hebben of een lage etmaalintensiteit danwel een 30 km/uur-regime en hebben geen zone. Dit betekent echter niet dat deze wegen niet onderzoeksplichtig zijn. Formeel kan voor deze wegen geen hogere grenswaarde aangevraagd of verleend worden, omdat ze geen zone hebben. Vanuit de ruimtelijke ordening moet echter wel beoordeeld worden of de geluidbelasting op woningen nabij een 30 km/uur weg voldoet aan de voorkeursgrenswaarde. Bij nieuwbouw van woningen en reconstructie van wegen zal altijd getoetst moeten worden aan de wettelijke eisen voor het binnenniveau, te weten 33 dB (in een enkel geval geldt een eis van 43 dB voor het binnenniveau, zie artikel 3.1 bouwbesluit). Dit betekent dat ook voor 30 km/uur wegen een akoestisch onderzoek moet worden uitgevoerd, indien de geluidbelasting op de gevel mogelijk meer dan 53 dB zal bedragen.
Het bestemmingsplan maakt geen nieuwe grootschalige ontwikkelingen mogelijk. Derhalve wordt in het kader van dit bestemmingsplan geen akoestisch onderzoek uitgevoerd. Nieuwe ontwikkelingen binnen de geluidszone(s) van zoneplichtige wegen dienen, indien van toepassing, getoetst te worden aan de Wet geluidhinder.