direct naar inhoud van 4.3 Concrete ontwikkeling
Plan: Maastricht-West
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0935.bpMtrichtWest-vg01

4.3 Concrete ontwikkeling

Bilserbaan 14-18

In het recente verleden is door de eigenaar van het bedrijfsperceel Bilserbaan 14-18 verzocht om een omzetting van de huidige bedrijfsbestemming naar een woonbestemming. Dit om, na sloop van de aanwezige bedrijfsbebouwing, te komen tot de realisatie van twee stadsvilla's (twee-onder-een-kap-woning) met bijbehorende bijgebouwen. Bij besluit van d.d. 13 juni 2008 (kenmerk 2008-0140i) en d.d. 12 oktober 2009 (kenmerk 2009-0147i) heeft het college reeds ingestemd met de realisering van de grondgebonden woningen en aangegeven dat de juridische inkadering zal geschieden in de actualisatie van het bestemmingsplan Maastricht-West.


Op de betreffende locatie is in opdracht van de eigenaar een bodemonderzoek uitgevoerd door Geonius Milieu bv (kenmerk MA-90304 versie R1, d.d. 11 okt2010). Op het perceel is geen zodanige verontreiniging aangetroffen die de gevraagde functiewijziging dan wel bouwplan in de weg staat. De bodemkwaliteit wordt geschikt geacht voor het beoogde gebruik.


Gezien de omvang van de locatie (<2500m2) en de ligging ten opzichte van de nabije bekende archeologische vindplaatsen (>50m afstand) is archeologisch onderzoek voorafgaand aan de werkzaamheden niet noodzakelijk. Als desondanks tijdens de werkzaamheden archeologische resten of sporen worden aangetroffen moet hiervan, ingevolge artikel 53 en 54 van de Monumentenwet 1988, terstond melding worden gemaakt bij het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Maastricht.

De betreffende locatie is niet gelegen binnen de zone van een gezoneerd industrieterrein of spoorlijn. Het is wel gelegen binnen de zone van de Brusselseweg. Tevens bevindt zich op de Bilserbaan een relevante verkeersintensiteit. Deze weg valt overigens niet onder de Wet geluidhinder omdat het een 30-km weg betreft, maar is wel meegenomen in het geluidbeleid van de gemeente Maastricht.

Ten aanzien van het wegverkeer zijn voor de Bilserbaan en de Brusselseweg SRM-geluidberekeningen gemaakt op basis van de verkeersgegevens. Zowel voor de berekening voor de Bilserbaan als voor de Brusselseweg is, voor wat betreft de objectfractie en de bodemfactor, uitgegaan van een overschatting van de daadwerkelijke situatie. Zelfs bij deze overschatting bedraagt de geluidbelasting niet meer dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB op grond van de Wet geluidhinder. Verder akoestisch onderzoek is derhalve niet noodzakelijk.

De rapporten van alle hiervoor genoemde onderzoeken zijn opgenomen als bijlage bij voorliggend bestemmingsplan.


De bestaande bedrijfsfunctie wordt vanuit functioneel oogpunt als niet passend ervaren binnen de overwegend woonomgeving omdat een dergelijke functie mogelijk hinder (geluid, geur, verkeer, etc.) kan veroorzaken voor de direct aangrenzende en omliggende woningen. Daarbij doet de bestaande, typische bedrijfsbebouwing vanuit visueel oogpunt afbreuk aan het straatbeeld ter plekke (afwijkende maatvoering en situering). Het is dan ook niet wenselijk om de nieuwe woningen binnen de bestaande bebouwing te realiseren. Stedenbouwkundig uitgangspunt is dat de bestaande straatwand wordt "dichtgebouwd" met grondgebonden woningen passend in het straatbeeld (2 bouwlagen met kap).

Een correcte inpassing van de nieuwe bebouwing in de omgeving is gewaarborgd middels de verbeelding en de bijbehorende bouwregels. De mogelijkheden zijn gelijk aan die van de omliggende bebouwing. De sloop van de bestaande bebouwing is gewaarborgd middels een voorwaardelijke verplichting in de planregels (de woningen mogen niet worden gebouwd voordat de bestaande bebouwing is gesloopt).