direct naar inhoud van 4.2 Toekomstige ontwikkelingen
Plan: Maastricht-West
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0935.bpMtrichtWest-vg01

4.2 Toekomstige ontwikkelingen

Het voorgaande betekent niet dat er binnen het plangebied geen ontwikkelingen spelen voor de toekomst. Zo is één van de acht brandpunten van Stadsontwikkeling de herstructurering van Maastricht-West. Ook in de (ontwerp)Structuurvisie Maastricht 2030 wordt aandacht besteed aan een aantal toekomstige ontwikkelingen in Maastricht-West.


Herontwikkeling Caberg-Malpertuis

Voor dit deelgebied is een buurtontwikkelingsplan opgesteld (zie ook 2.4). De doelstellingen en inhoudelijke hoofdlijnen van de buurtaanpak zijn vastgelegd in het raadsbesluit van 20 december 2005. De precieze invulling wordt tijdens de uitvoering in onderling overleg vastgesteld. In totaal zijn er zes projectgebieden aangewezen in de wijk:

  • 1. Wijkpark en omringende woningbouw

Het bestaande groengebied tussen Caberg en Malpertuis wordt omgevormd tot een nieuw wijkpark. Het park wordt opnieuw ingericht: er komt veel groen en er worden nieuwe sport-, spel- en recreatievoorzieningen aangelegd. Het park heeft in voorliggend plan de bestemming 'Groen' gekregen. De reeds opgerichte en vergunde nieuwe woningen zijn positief bestemd.

In het door de gemeenteraad vastgestelde Buurtaanpak Caberg-Malpertuis werd in 2005 uitgegaan van een bouwprogramma van 20 woningen op de locatie Putepeel/Firapeel. De bestaande bouwmogelijkheden worden overgenomen in voorliggend bestemmingsplan. Na de herijking van de Buurtaanpak is besloten dat de betreffende 20 woningen op termijn mogelijk gerealiseerd worden ter plaatse van de speeltuin aan de Symphoniesingel te Caberg (buiten plangebied Maastricht-West). Na daadwerkelijke realisatie van de woningen aan de Symphoniesingel kan de woonbestemming van de locatie Putepeel/Firapeel middels een wijzigingsprocedure worden omgezet naar de bestemming 'Groen'.

  • 2. Largo-, Koraal-, Cimbalenstraat

In dit deelgebied zijn 144 appartementen gesloopt. Er komen hier koopwoningen voor verschillende doelgroepen. De reeds opgerichte en vergunde nieuwe woningen zijn positief bestemd.

  • 3. Caberg-Zuidoost

In dit gebied worden woningen van Servatius gesloopt. Het terrein van de voormalige garage op de hoek van de Peter Huyssenlaan wordt bij de herontwikkeling betrokken. Ook wordt de openbare ruimte opnieuw ingericht. De plannen hiervoor zijn nog in ontwikkeling en worden dan ook niet meegenomen in voorliggend bestemmingsplan. Zodra de plannen voldoende concreet zijn worden ze gefaciliteerd middels een separate procedure.

  • 4. Wiemerink

Nadat het nieuwe wijkgebouw gereed is, komt de huidige locatie van de Wiemerink vrij. Over de exacte invulling wordt nog nagedacht en worden dan ook niet meegenomen in voorliggend bestemmingsplan. Zodra de plannen voldoende concreet zijn worden ze gefaciliteerd middels een separate procedure.

  • 5. Via Regia

Vanuit de buurtaanpak is ingezet op woningbouw aan de Malpertuis kant van het Via Regiapark. De plannen hiervoor zijn nog in ontwikkeling en worden dan ook niet meegenomen in voorliggend bestemmingsplan. Zodra de plannen voldoende concreet zijn worden ze gefaciliteerd middels een separate procedure.

  • 6. Centrum Malpertuis

Besloten is om het winkelcentrum te herontwikkelen. In verband met de leefbaarheid is geconstateerd dat een klein boodschappencentrum nodig blijft. De precieze invulling is nog niet bekend. Indien het project niet past binnen de geldende planregels zal te zijner tijd een separate procedure doorlopen worden.


Herontwikkeling Mariaberg

De buurten Blauwdorp, Proosdijveld en Trichterveld vormen samen Mariaberg. Ook hier wordt gestreefd naar vernieuwing van delen van de woningvoorraad. De vernieuwing verloopt geleidelijk en is behalve van sloop en nieuwbouw ook afhankelijk van verkoop van corporatiewoningen. De reeds vergunde herstructurering in het gebied Javastraat-Tongerseweg-Celebesstraat-Borneostraat is positief bestemd middels de 'specifieke bouwaanduiding-nieuwbouw'.

Verder zijn binnen de deelgebieden Mariaberg/Trichterveld nog diverse plannen in ontwikkeling maar nog onvoldoende concreet. Deze plannen worden dan ook niet meegenomen in voorliggend bestemmingsplan maar worden te zijner tijd gefaciliteerd middels een separate procedure. Zo ook de verbinding naar de binnenstad welke "de Blauwe Loper" wordt genoemd. Deze verbinding verloopt in het verlengde van de Calvariestraat door in de wijk. Buurtvoorzieningen worden hieraan zoveel mogelijk gekoppeld.


Winkelcentrum Brusselse Poort

De eigenaar van het winkelcentrum is voornemens om het winkelareaal en bijbehorende parkeervoorzieningen uit te breiden. De uitbreiding wordt gerealiseerd aan de noordzijde van het bestaande winkelcentrum, langs de Eenhoornsingel ter plaatse van de huidige parkeerplaats. Boven de nieuw te bouwen winkelruimte c.q. parkeervoorziening zijn tevens een beperkt aantal woningen voorzien ten behoeve van senioren. Het winkelcentrum zal zich meer dan nu gaan oriënteren op de woonbuurten in West.

Het concept voor de uitbreiding van het winkelcentrum vertrekt vanuit een gebiedsvisie voor het gehele gebied gelegen tussen de Via Regia, Porseleinstraat en Dr. Bakstraat.

De uitwerking van dit project is nagenoeg gereed en zal gefaciliteerd gaan worden middels een separate procedure. Om te voorkomen dat beide procedures elkaar gaan frustreren is het winkelcentrum buiten het voorliggend plangebied gelaten.


Ruimtelijk Mobiliteitspakket Maastricht-Noord (RMP)

Het plangebied Maastricht-West (oud) overlapt voor een klein deel het gebied waarvoor de gemeenteraad een voorbereidingsbesluit heeft genomen met het ook op de realisering van het RMP en de vestiging van een locatie voor perifere detailhandel. Het RMP is een combinatie van twee prioritaire projecten: de integrale gebiedsontwikkeling Belvédère en het programma Maaskruisend Verkeer.

Het RMP omvat de gebiedsontwikkelingen Belvédère (op de westelijke Maasoever) en Limmel aan de Maas (op de oostelijke Maasoever) met diverse woon- en werkmilieus in samenhang met de verbetering van het Noorderbrugtracé, de aanleg van de tramverbinding Vlaanderen-Maastricht en de realisatie van het cultuurcluster in de Timmerfabriek. Een belangrijke 'drager' van dit hele project is de verlegging van de aanlanding van de Noorderbrug.

Bij de vaststelling van het bestemmingsplan 'Noorderbrug e.o.' op 26 juni 2012 door de gemeenteraad, is inmiddels gekozen voor de zogenaamde zuidelijke variant voor de verlegde aanlanding van de Noorderbrug. Er is momenteel een proces gaande, waarbij in nauw overleg met de aanliggende buurten wordt gekeken, op welke manier de aansluiting van de verlegde aanlanding van de Noorderbrug op het bestaande wegennet in Maastricht west het beste kan worden ingericht. Doorstroming, bereikbaarheid (ook van de buurtwinkelcentra), verkeersveiligheid, oversteekbaarheid, milieu en ruimtelijke inpassing zijn daarin belangrijke aandachtspunten. Dit proces heeft nog niet geleid tot besluitvorming. Als de concrete inrichtingsplannen meer definitef worden, zullen deze worden voorgelegd aan de buurten en ter besluitvorming worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Dan zal ook worden gekeken of het bestemmingsplan Maastricht-West op dit punt moet worden aangepast.


Maastrichts Planologisch Erfgoed in relatie tot toekomstige ontwikkelingen

Door de invoering van het Maastrichts Planologisch Erfgoed systeem (zie ook hoofdstuk 6) krijgen diverse bouwwerken binnen het plangebied een monumentenstatus Indien bij de genoemde toekomstige ontwikkelingen, in bijzondere gevallen, toch sprake is van een afweging tot gehele of gedeeltelijke sloop van een monument dient een zorgvuldige belangenafweging plaats te vinden met een gefundeerde onderbouwing dat behoud niet mogelijk is (technisch en ruimtelijk).