Type plan: | bestemmingsplan |
---|---|
Naam van het plan: | Heer-Scharn |
Status: | vastgesteld |
Plan identificatie: | NL.IMRO.0935.bpHeerScharn-oh01 |
Nr. | Naam bestemmingsplan of wijzigingsplan | Datum vaststelling raad | Datum goedkeuring GS |
1 | Scharn-Noord | 09.11.1993 | |
2 | Scharn-Noord herziening 2001 | 05.02.2002 | |
3 | Op de Grubbe | 31.08.1967 | 11.12.1967 |
4 | Doornlaan-Noord | 06.01.1990 | 26.06.1990 |
5 | Keerderstraatje | 05.10.1976 | 07.11.1977 |
6 | Scharn- Het Kerksken-In den Drink | 01.09.1987 | 15.03.1988 |
7 | Uitwerkingsplan Scharn-Het Kerksken/In den Drink | 30.10.1990 | |
8 | Heer uitbreidingsplan Scharn in onderdelen | 29.11.1952 | 21.12.1953 |
9 | Uitbreidingsplan in Scharn in onderdelen: 2de wijziging | 28.05.1957 | 16.12.1957 |
10 | Partiële herziening UiO Scharn, Wethouder van Caldenborghlaan | 30.06.1998 | 20.10.1998 |
11 | Uitbreidingsplan in hoofdzaak Maastricht bebouwde kom | ||
12 | Mockveld | 20.12.2005 | 21.03.2006 |
13 | Rijksweg 75 | 14.01.1958 | 10.11.1958 |
14 | Zuidelijk deel van Wyckerpoort en Oostermaas | 12.04.1983 | 11.12.1984 |
15 | Heer onder de Kerk | 15.09.1992 | 20.04.1993 |
16 | 1e wijziging Heer onder de Kerk | 18.11.2003 | 20.01.2004 |
17 | Heer achter de Kerk | 05.11.1985 | 23.12.1986 |
18 | Uitbreidingsplan in onderdelen Heer achter de Kerk | ||
19 | Uitbreidingsplan in hoofdzaken Heer | 30.12.1957 | 01.12.1958 |
20 | De Heeg-Eyldergaard-Vroendaal | 03.10.2000 | 08.06.2001 |
21 | Mockstraat | 24.06.2008 | 29.08.2008 |
Woonmilieu | Bruto | Sloop | Samenvoeging | Netto |
Centrumstedelijk | 525 | -100 | -125 | 300 |
Stedelijk | 525 | -100 | -125 | 300 |
Groenstedelijk | 2.700 | - 1.800 | -250 | 650 |
Totaal | 1.250 |
|
Milieuthema | Gewenste kwaliteit in het milieu Extensief wonen |
Bodem | humaan gebruik: goed ecosystemen: goed |
Water | kwantiteit afkoppelen bestaand: matig kwantiteit afkoppelen nieuw: voldoende |
Verstoring | lucht: goed (EU-normen) geluid: goed, nabij ontsluitingswegen: voldoende geur: goed externe veiligheid: goed |
Verkeer | bereikbaarheid auto: goed bereikbaarheid OV: matig |
Natuur | lagere intensiteit van beheer |
Afval | hergebruik: matig (GFT) en goed (glas, papier en textiel) ondergrondse voorzieningen: voldoende |
Energie | energiebesparing: 50% besparing ten opzichte van 2000 duurzame energie: goed |
Situatie 2008 | |
Foto: Doornenbuurt | Foto: Keerderstraat |
Ensemble 1 Na de oorlog stelde de dienst stadsontwikkeling (onder leiding van Dingemans) een uitbreidingsplan op voor Scharn. Centraal in het plan staat de Antonius van Paduakerk uit 1953. In Scharn komt een groene middenstrook in de as van de Sint Paduakerk te liggen, waaromheen een concentrisch stedenbouwkundig plan ontstaat (zie nevenstaande luchtfoto). De radiaalstraten zijn verkaveld met individuele vrijesectorwoningen in overwegend twee bouwlagen met een kap. Oorspronkelijk waren de kopkavels rond het centrale plein bestemd voor gestapelde bouw. Uiteindelijk zijn deze, door gebrek aan animo, als dubbelkavel uitgegeven. Dit plan is een van de waardevolste stedenbouwkundige ensembles van Scharn. |
Ensemble 2 Vanuit het uitbreidingsplan Oostelijk stadsdeel uit 1945, zou de Adelbert van Scharnlaan te verklaren zijn als een voortzetting van de Wittevrouwen Allee (nu President Rooseveltlaan) na de rotonde van het Oranjeplein om hiermee de entree van het stadsdeel Heer te vormen. Deze Adelbert van Scharnlaan vormt ook een stedenbouwkundig ensemble. Hier zijn blokken van gestapelde woningen in drie (noordzijde) respectievelijk vier bouwlagen (zuidzijde) gerealiseerd. Het profiel van de Adelbert van Scharnlaan is relatief breed, met twee rijbanen en daartussen een middenstrook met overwegend parkeerplaatsen, die hier en daar worden afgewisseld met groenvoorzieningen. Het patroon van gestapelde woonblokken wordt in het meest westelijke gedeelte van de Adelbert van Scharnlaan (vanaf de kruising met de Mockstraat tot aan de rotonde met de Sibemaweg) onderbroken door moderne kantoorbebouwing in drie tot vijf bouwlagen. |
Ensemble 3 Een soortgelijke structuur is ook aan te treffen aan de Dokter Willemsstraat, waarbij ook sprake is van een ensemble met een relatief breed straatprofiel, maar waar in de middenberm stevigere groenvoorzieningen zijn aangelegd en geen parkeerplaatsen. In deze middenberm zijn ook speelvoorzieningen gelegen. Deze straat heeft door de groene middenberm een minder stenige uitstraling dan de Adelbert van Scharnlaan. De bouwmassa’s met de identieke etagewoningen zijn aan beide kanten drie bouwlagen hoog (zie nevenstaande foto) en dateren van rond 1950. |
Ensemble 4 Een vierde en laatste ensemble is te vinden aan het Raadhuisplein en de Concordiastraat met de robuuste groene zone die een afscheiding vormt met de drukke Akersteenweg. Het voormalige raadhuis van de gemeente Heer (zie nevenstaande foto) is het centrale punt op het plein dat verder geen bijzondere wandvorming kent. Er is sprake van woon- en winkelbebouwing in variërende bouwhoogten, afgewisseld met kwaliteitsarme bedrijfsbebouwing. In de richting van de Concordiastraat, die via de Raadhuisstraat te bereiken is, vormen de rijwoningen in twee of drie bouwlagen een kwalitatief hoogwaardige bebouwingswand langs de Akersteenweg. |
Foto: kasteel de Burght | Foto: Huize Eyll |
Foto: duplexwoningen Petrus Bandenplein | Foto: complex eengezinswoningen Op de Was |
Foto: Godefridus van Heerstraat, Molukse buurt | Foto: Heer-Oost, Einsteinstraat |
Demertstraat | Dorpstraat | Oude Kerkstraat |
Gesloten bouwblokken: Padualaan… | … en Bergerstraat |
Individueel bouwen: Doornlaan… | … en Oude Molenweg |
Foto’s: thematische uitbreidingswijk Scharn-Noord (Gebr. Ummelsstraat (l.) en Memorielaan) |
Wijkniveau Een groene verbinding tussen de twee buurten wordt gevormd door de Vijverdalseweg en Burgemeester Kessensingel. De Vijverdalseweg is een bypass tussen de Terblijterweg en de Akersteenweg en heeft een bomenbeeld dat opgebouwd is uit losse boomgroepen. Langs de weg liggen er stukken bloemrijk grasland die aansluiten op de ecologisch beheerde bermen langs de Terblijterweg. De Vijverdalseweg sluit via een bajonetaansluiting aan op de Burg. Kessensingel.
De Akersteenweg is een belangrijke invalsroute, echter een continu groen profiel ontbreekt hier. In het kader van het verkeerscirculatieplan Heer zijn langs de Akersteenweg op diverse plaatsen nieuwe bomen geplant. De bomenrijen hebben echter geen continuïteit wegens de aanwezigheid van kabels en leidingen en de aanleg van bushaltes en afslagstroken. Indien de verkeerssituatie in de toekomst moet worden aangepast dienen de bomenrijen zoveel mogelijk te worden gecontinueerd. De bestaande bomen hebben een verminderde vitaliteit wegens gebrek aan ondergrondse groeiruimte. Het nevenstaande kaartbeeld geeft een overzicht van de groenstructuur op wijkniveau. |
Scharn-West Van bijzondere kwaliteit is het stervormig opgebouwde wijkdeel rond de Antonius van Paduakerk. De omringende straten kenmerken zich door een beeldbepalend bomenbeeld in de geledende groene middenbermen. Ook het Concordiaplantsoen is een waardevolle openbare ruimte met een grote variatie aan volwassen bomen. Dit klassiek aangelegd langgerekt parkje geeft identiteit aan dit deel van de wijk. Eén van de straten in Scharn die voor verbetering in aanmerking komt is de Adelbert van Scharnlaan waar het beeld in hoofdzaak bepaald wordt door geparkeerde auto’s. Het aanbrengen van een aansprekend bomenbeeld wordt verder verhinderd door de aanwezigheid van een gastransportleiding in het wegprofiel. | ||
Scharn-Oost Op het knooppunt Akersteenweg-Vijverdalseweg ligt een groenzone met speeltuin, sportvelden, hondenlosloopgebied en zwembad. Dit gebied heeft een open groen karakter met aan de randen waardevolle boomgroepen.Van belang voor de groenstructuur is het Keerderstraatje, een historische route die loopt van stad naar buitengebied. Deze route loopt via een ongelijkvloerse kruising onder de Vijverdalseweg door richting Molenweg. Via deze route komen we langs de Meidoorn en Haagdoorn die beplant zijn met Valse Christusdoorn. Binnen deze woonbuurt ligt een aantal groene binnengebiedjes dat een belangrijke rol vervult als speelplek voor deze buurt. | ||
Heer-West Heer ”onder de Kerk” heeft een mooi bomenbestand en een aantal waardevolle “plantsoentjes“ maar de oppervlakte aan openbaar groen is minimaal. Uitbreiding met een buurtparkje is wenselijk. In de 7 Januaristraat treffen we een uitgegroeide platanenlaan aan. Deze monumentale bomen veroorzaken een zekere overlast voor de bewoners maar vormen anderzijds “de longen” van de buurt. De bomen moeten in deze vorm gehandhaafd blijven. De lindebomen langs de Demertdwarsstraat dienen bij voorkeur te worden doorgezet langs de rand van de sportvelden. Langs de Mathijs Heugenstraat is een groener beeld gewenst om de uitdrukkingsloze achterkanten van diverse bedrijven langs de Akersteenweg te verlevendigen. | ||
Heer-Oost In het wijkdeel “Heer boven de Kerk”, bestaat het structuurbepalende bomenbeeld uit een drietal kruisende lijnen: Einsteinstraat, Niels Bohrstraat en Burgemeester Kessensingel. De bomenlaan langs de Einsteinstraat is onderbroken aan de zijde van de Dorpstraat.Het groene beeld van dit wijkdeel wordt verder bepaald door het rijke bomenbeeld op de begraafplaats. De zichtrelatie tussen de begraafplaats en de Kerkhofweg zou moeten worden verbeterd. Aan de zuidzijde is een relatie met het monumentale kloosterpark van Klooster Opveld gewenst. |
Geurgevoelig object | Geurnorm | Geurbelasting | Voldoet wel/niet |
Bergerstraat 2-4 | 2 ouE/m³ | 0,3 | voldoet |
Sikkelhegge 5 | 2 ouE/m³ | 0 | voldoet |
Naam tankstation | LPG doorzet (m³/jaar) | Afstand vanaf vulpunt (PR 10-6 -contour) | Afstand vanaf ondergronds reservoir (PR 10-6 -contour) | Afstand vanaf afleverzuil (PR 10-6 -contour) |
Europcar Autoverhuur BV | < 500 | 45 m. | 25 m. | 15 m. |
Categorie* | Opstellingswijze | Minimale afstand tot kwetsbare objecten | Minimale afstand tot beperkt kwetsbare objecten |
B | Kast | 4 meter | 2 meter |
Semi-ondergronds | 4 meter | 2 meter | |
Kaststation | 6 meter | 4 meter | |
Open opstelling/vrijstaand gebouw | 10 meter | 4 meter |