Uitgangspunt is dat de aanwezige geluidgevoelige bestemmingen reeds binnen het bestemmingsplan passen. Nieuwe bouwplannen dienen aan de Wet geluidhinder getoetst te worden. Nieuwe bouwplannen dan wel andere ruimtelijke ontwikkelingen vormen echter geen onderdeel van dit bestemmingsplan.
Industrielawaai (gezoneerde industrieterreinen)
Binnen het plangebied zijn geen contouren van gezoneerde industrieterreinen gelegen. Nader onderzoek is derhalve niet noodzakelijk en er hoeven ook geen contouren industrielawaai te worden opgenomen in het plan.
Binnen de zone van een spoorweg dient de geluidbelasting op de gevel van geluidgevoelige bestemmingen te voldoen aan de grenswaarden van de Wet geluidhinder. Afhankelijk van de bestemming dient een minimaal binnenniveau gegarandeerd te worden. Het westelijk gedeelte van het plangebied bevindt zich gedeeltelijk binnen de invloedssfeer van het spoorweglawaai van de spoorlijn Maastricht – Luik. Dit spoor kent ter plekke van het plangebied aan zonebreedte van 300 meter. Nieuwe situaties (geluidgevoelige bestemmingen of spoorwegen) dienen akoestisch getoetst te worden volgens de Wet geluidhinder. Ook is het Hogere Grenswaardenbeleid van de gemeente Maastricht (vastgesteld september 2008) van toepassing.
Nieuwe ontwikkelingen binnen de genoemde 300 meter zone dienen derhalve te worden getoetst aan de Wet geluidhinder. Aangezien dit bestemmingsplan geen nieuwe ontwikkelingen bevat is nader onderzoek niet noodzakelijk.
Binnen de geluidzone van een weg dient de geluidbelasting op de gevel van geluidgevoelige bestemmingen te voldoen aan de grenswaarden van de Wet geluidhinder. De geluidzones zijn gedefinieerd in art. 74 van de Wgh. De zonebreedte wordt bepaald door het aantal rijstroken en of er sprake is van stedelijke of buitenstedelijk gebied. De zones zijn te beschouwen als aandachtsgebieden of onderzoeksgebieden. Wegen die geen zone hebben en waarop de Wgh dus niet van toepassing is, zijn wegen binnen een als woonerf aangeduid gebied en waarvoor een maximum snelheid geldt van 30 km/uur. Afhankelijk van de bestemming dient een minimaal binnenniveau gegarandeerd te worden. Nieuwe situaties (geluidgevoelige bestemmingen of wegen) dienen akoestisch getoetst te worden volgens de Wet geluidhinder. Ook is het Hogere Grenswaardenbeleid van de gemeente Maastricht hierop van toepassing. Binnen, en in de directe nabijheid van het plangebied, zijn diverse wegen gelegen waarvan de zone zich uitstrekt tot binnen het plangebied. Dit betreft de volgende wegen:
- zone 400 meter: autosnelweg A2
- zone 200 meter: Rijksweg, Langendaal, Oeslingerbaan, Drenckgaard en Weerhuysgaard
Aangezien binnen deze zones geen nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden behoeft het aspect geluid niet nader onderzocht te worden. De overige wegen betreffen 30 km-wegen dan wel erven. Deze wegen hebben geen zonering.
Sportterrein De Heeg in het zuiden van het plangebied valt onder de werkingssfeer van het BARIM. Bij het bepalen van geluidsniveaus op geluidsgevoelige bestemmingen blijft, gelet artikel 2.18 van het BARIM, het stemgeluid van personen op een onoverdekt terrein dat onderdeel is van de inrichting en het stemgeluid van bezoekers op het open terrein van een inrichting voor sport- of recreatieactiviteiten buiten beschouwing.
Op het sportterrein ligt ook een schietterrein voor het Oud-Limburgs schieten. Deze activiteit valt onder de werkingssfeer van het BARIM. Voor het aspect geluid gelden in het kader van dit bestemmingsplan dan ook geen verdere beperkingen.