Na de annexatie van de gemeenten Amby en Heer in 1970 verschuift de stadsuitbreiding van de gemeente Maastricht van de westelijke naar de oostelijke Maasoever. Dit is het gevolg van het vrijwel volgebouwd zijn van het westelijke stadsdeel. De uitbreidingsmogelijkheden van de stad op de oostelijke oever zijn echter ook beperkt omdat grote delen ten oosten van Amby en Heer als waterwingebied fungeren en tevens een belangrijke landschappelijke waarde bezitten. In de jaren 70 heeft er veel discussie plaatsgevonden over de wijze waarop de uitbreidingsmogelijkheden op de oostelijke Maasoever het beste benut kunnen worden. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een structuurplan voor Maastricht dat in 1979 is vastgesteld.
Nieuwe uitbreiding vinden vanaf 1975 plaats in het zuidelijk deel van Heer. Hier wordt de wijk De Heeg gebouwd met voornamelijk besloten groene erven langs een doorgaande ontsluitingsroute. Op de navolgende luchtfoto’s is de ontwikkeling van De Heeg door de jaren heen duidelijk te herkennen. In 1965 is nog geen enkele (stedenbouwkundige) ontwikkeling in het gebied te herkennen. De luchtfoto van 1975 toont de eerste aanzet tot de ontwikkeling van De Heeg ter plekke van het huidige winkelcentrum De Roserije. Tussen 1975 en 1981 wordt een groot gedeelte van De Heeg gerealiseerd en in 1989 is sprake van een vrijwel complete stedenbouwkundige afronding van de woonwijk. Vanaf 1982 volgt ten noorden van De Heeg de ontwikkeling van woonwijk Eyldergaard. In deze wijk is, ten opzichte van De Heeg, voor een meer herkenbare stedenbouwkundige structuur gekozen. Ook Eyldergaard is in 1989 in stedenbouwkundige opzicht vrijwel volledig afgerond en heeft een omvang bereikt zoals wij deze in de huidige situatie kennen.
De historische infrastructuur in dit gebied wordt bepaald door de noord-zuidverbindingen van de Rijksweg en de Oude Molenweg. Zowel de Rijksweg, de Oude Molenweg en de Bronckweg dateren van voor het jaar 1000. In De Heeg is de vroegere oost-westverbinding in beperkte mate herkenbaar in de groene wig die parallel aan onder andere de Radeborg en Vonkendaal loopt. Op deze plek lag ooit de weg die de Bronckweg met het gehucht Vogelzang verbond.
De ontwikkeling van woonwijk Vroendaal kent een veel latere ontwikkeling. Eind jaren 90 bestaat de woonwijk Vroendaal nog niet. Pas vanaf begin deze eeuw vindt de daadwerkelijke woningbouwontwikkeling in Vroendaal plaats. Op de navolgende luchtfoto’s is deze ontwikkeling qua ruimtebeslag goed te volgen. De ontwikkeling van woonwijk Vroendaal is evenwel nog niet ten einde gezien het in procedure zijnde project Vroendaal-Zuid waarmee in een stedenbouwkundige afronding van de wijk wordt voorzien.