direct naar inhoud van 2.3 Regionaal beleid
Plan: Heerlerheide Oost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0917.BP020302W000001-0401

2.3 Regionaal beleid

2.3.1 Structuurvisie Parkstad Limburg

De regio Parkstad Limburg heeft een eigen intergemeentelijke structuurvisie vastgesteld: 'Ruimte voor park & stad' (2009). De visie beoogt de missie van de regio, 'het in duurzame samenhang ruimtelijk-economisch ontwikkelen van de regio en het verhogen van de ruimtelijke kwaliteit', te verwezenlijken. Als alle partijen hun krachten bundelen, moet het mogelijk zijn om in 2030 deze kwaliteiten in Parkstad Limburg te ervaren:

  • Meer en beter bereikbaar groen, meer ecologische kwaliteit en structuur, onder andere door een groter contrast van stad en land;
  • Een sterke economie, voortbouwend op bestaande kwaliteiten en ontwikkelend op o.a. een innovatieve energiesector, toeristische dag- en verblijfrecreatie, een hoogwaardige zorginfrastructuur en dito opleidingsfaciliteiten;
  • Een geherstructureerd stedelijk gebied met Heerlen-Centrum als Parkstad-centrum; een hoogstedelijke kern die hoge, gevarieerde woonkwaliteit met passende voorzieningen biedt voor bestaande én nieuwe kansrijke doelgroepen;
  • Een uitstekende ontsluiting en bereikbaarheid via een Parkstadring en het openbaar vervoer, waardoor Parkstad Limburg ook internationaal een steviger positie verwerft.

De intergemeentelijke structuurvisie zet de toekomstlijnen uit voor twee structuurdragers: ontwikkeling van de ruimtelijke kwaliteit en de economisch-maatschappelijke ontwikkeling. Deze dragers zijn uitgewerkt door middel van vier hoofdthema's:

Ruimtelijke identiteit - regionale ontwikkeling met de natuur als goede buur
Natuur en landschap, inclusief het rijke erfgoed, beek- en rivierdalen vormen de basis voor een duurzame versterking van identiteit en vitaliteit. De stad krimpt, verdicht en laat zo de natuur ruimte voor groen en waterstructuren.

Economie - meer vitaliteit vanuit historische en huidige kracht
Hoofdambitie is economische structuurversterking met als strategie ruimtelijke concentratie en revitaliseren van locaties die niet aan moderne eisen voldoen, onder toepassing van de SER-ladder. Bij revitalisering van bestaande locaties krijgt kleinschalige bedrijvigheid nadrukkelijk de ruimte.

Wonen - meer kwaliteit voor een veranderende bevolking
Herstructurering gaat voor uitbreiding: het bedienen van de veranderende wensen van bestaande en nieuwe doelgroepen verloopt dus vooral via een kwalitatieve vervangingsopgave. In principe geen uitbreiding buiten huidige stedelijke contour.

Mobiliteit - meer samenhang, betere bereikbaarheid
De ambitie is een betere bereikbaarheid via weg en spoor, zowel regionaal als internationaal. De nieuwe ringstructuur ontlast de oude radiale wegenstructuur. Hierbij hoort een heldere, eenduidige categorisering van wegen naar hun functie. Dit is in de structuurvisie vertaald naar een XL t/m S-aanduiding.

De vier hoofdthema's uit de structuurvisie zijn concreet uitgewerkt in diverse beleidsnota's, op zowel regionaal als gemeentelijk niveau. Deze komen in de volgende paragrafen aan bod.

Het onderhavige plangebied wordt in de Structuurvisie aangemerkt als bestaand woongebied/ herstructureringsgebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.0917.BP020302W000001-0401_0006.png"   afbeelding "i_NL.IMRO.0917.BP020302W000001-0401_0007.png"
afbeelding "i_NL.IMRO.0917.BP020302W000001-0401_0008.png"
afbeelding "i_NL.IMRO.0917.BP020302W000001-0401_0009.png"  
Uitsnede ontwikkelingskaart    

Vanwege demografische ontwikkelingen dient in dit gebied aandacht te worden gegeven aan stedelijke herstructurering. Dit betekent ondermeer dat kwaliteitsverhogende investeringen nodig zijn, ook zijn desinvesteringen op gebied van wonen, onderwijs, bedrijvigheid en andere zaken nodig.

Voor het belang van behoud en versterking van natuur, landschap en cultuurhistorie is een beheer- en sturingslijn uitgezet. De sturingsprincipes, van deze intergemeentelijke structuurvisie, leiden tot het volgende afsprakenkader:

  • Een 'blauw hart' in het Zandgroevengebied: Het Creëren van een samenhangend recreatief plassen-/natuurgebied ingebed in een groen, hydrologisch en ecologisch en toeristisch netwerk. De sportvelden in Heksenberg liggen welliswaar in het 'uitloopgebied' van het Blauwe hart, echter deze worden afsneden door het hogergelegen mijnspoortracé. De recreatieve sportfunctie die op deze bestemming ligt, is in lijn met de visie.
  • De structuur van de voormalige mijnspoorverbindingen wordt gebruikt om een nieuwe toeristisch-recreatieve verbindingszone (Groenspoor) te realiseren tussen Terworm en de Brunssummerheide. Het gehele tracé is bestemd voor Groen, waarin voorzieningen voor het realiseren van deze verbindingszone zijn toegelaten.
2.3.2 Regionale woonstrategie

Onder regie van de regio Parkstad Limburg werken de Parkstadgemeenten en de woningcorporaties samen aan het woonbeleid voor onze regio. In dit kader heeft de Parkstad Raad op 11 december 2006 de Regionale Woonvisie op Hoofdlijnen vastgesteld. De visie markeerde de overgang van groei naar krimp en had als voornaamste doel het afremmen van de woningbouwproductie met het oog op de demografische ontwikkelingen. In de later vastgestelde Herstructureringsvisie Parkstad is vervolgens de verdunningsopgave per stadsdeel gekwantificeerd en vastgesteld in een "envelop". De opgave in deze "envelop" wordt binnenkort geactualiseerd. Deze enveloppen zijn nog steeds maatgevend voor het invullen van herstructureringsopgaven.

Bij het uitvoeren van deze opgaven is echter gebleken dat er nog vele knelpunten bestaan die de uitvoering vertragen. Daarom hebben Parkstad en de Parkstadgemeenten ervoor gekozen om niet weer een nieuwe woonvisie te maken maar een woonstrategie, gericht op het oplossen van knelpunten bij de uitvoering. Die regionale woonstrategie: "Kiezen voor Parkstad", is inmiddels gereed en is op 17 december 2012 vastgesteld door de Parkstadraad. Een drietal thema's zijn tijdens de gevoerde gebiedsgesprekken aangeduid als centrale vraagstukken voor de woningvoorraad en vormen voor deze woonstrategie de afzonderlijke hoofdstukken:

  • Hoofdstuk 2: Beperken omvang plancapaciteit met meer sturing op kwaliteit en duurzaamheid
  • Hoofdstuk 3: Aanpak particuliere voorraad
  • Hoofdstuk 4: Doorstroming, focus op doelgroepen

Conclusie plangebied

De woonstrategie levert geen concrete uitgangspunten voor bestemmingsplan Heerlerheide Oost.

2.3.3 Regionale woningbouwprogrammering 2012-2013

Vanuit het gestelde kader in de regionale woonvisie is een woningbouwprogrammering voor de periode 2006-2012 opgesteld. De woningbouwprogrammering heeft een sterk sturend karakter op kwantiteit. Afhankelijk van hun toegekende status kunnen plannen wel of niet binnen de gemaakte regionale afspraken tot ontwikkeling komen. Op deze wijze wordt gepoogd het overaanbod op de woningmarkt niet te hoog op te laten lopen.

2.3.4 Herstructureringsvisie

In december 2009 heeft het Parkstadbestuur de "Herstructureringsvisie voor de woningvoorraad Parkstad Limburg 2008-2020" vastgesteld, die in januari 2010 door de raden van de Parkstadgemeenten is bekrachtigd. De Herstructureringsvisie geeft inzicht in de gebieden waar in Parkstad Limburg transformatie van de woningvoorraad nodig is, in het licht van de teruglopende en veranderende woningbehoefte, om te komen tot een duurzame ruimtelijke structuur. Per gemeente en voor geheel Parkstad is de transformatie-opgave tot en met 2020 geformuleerd in de vorm van een ‘envelop’. Deze enveloppen bestaan uit een kwantitatieve en een kwalitatieve transformatieopgave (onttrekkingen ten gevolge van bevolkingsdaling en bouwplannen en vervangingsopgave), zodat de partners gestimuleerd worden om afwegingen te maken: soms kan het verstandiger zijn een ‘papieren plan’ te stoppen dan een daadwerkelijke woning te slopen. Met overzichtskaarten is aangegeven waar de herstructureringsopgave gaat 'landen', waarbij onderscheid is gemaakt in drie typen gebieden:

Beheergebieden
In deze gebieden vindt, buiten de eventuele realisatie van ABC-plannen, geen herstructurering van de woningvoorraad plaats. Binnen beheergebieden kunnen wel overige ontwikkelingen plaatsvinden, niet zijnde woningbouwherstructurering.

Verdunningsgebieden
In verdunningsgebieden zal de verdunningsopgave landen. Dit zijn gebieden waar een kwaliteitsslag gemaakt kan worden door verdunning, voor wat betreft o.a. het wonen, het verminderen van druk op het openbaar gebied, vergroening en verbetering van leefbaarheid in het algemeen. Hierbij kan gedacht worden aan sloop en nieuwbouw, maar ook aan bijvoorbeeld samenvoeging en aanpassing van woningen.

Ontwikkelingsgebieden
Dit zijn gebieden waar door de gemeenten (en partners), in het kader van de krimp, reeds integrale plannen zijn opgesteld die structuur-en functieverandering omvatten en die bekend zijn in de gemeente. Naast ontwikkelingsgebieden in het kader van de krimp, kunnen ook nog andere (grootschalige) ontwikkelingen binnen de gemeenten gepland of in uitvoering zijn die losstaan van de krimpopgave. Tevens kan in een aantal ontwikkelingsgebieden een deel van de verdunningsopgave landen.

De in november 2010 geactualiseerde envelop bevat voor Heerlen tot 2020 een netto verdunningsopgave van 5.000 wooneenheden en een vervangingsopgave van 6.800 wooneenheden.

Conclusie Plangebied

Het stadsdeel Heerlerheide is in de visie in zijn geheel aangeduid als een "verdunningsgebied". Dit betekent, dat nieuwe bouwinitiatieven pas kans van slagen hebben indien er ook compenserende sloop wordt gerealiseerd.

2.3.5 Structuurvisiebesluit wonen

Op 31 oktober 2011 heeft het Parkstadbestuur een structuurvisiebesluit genomen, dat ingaat op het thema wonen. Zoals geschetst in het regionale woonbeleid (o.a. Herstructureringsvisie voor de woningvoorraad, Parkstad Limburg) is het, mede uit oogpunt van een goede ruimtelijke ordening, gezien de voorziene ontwikkelingen van het aantal huishoudens in Parkstad Limburg, niet gewenst om de regionale woningvoorraad verder te laten toenemen om het (toekomstige) overschot aan woningen niet nog verder te laten toenemen. Wel blijft de noodzaak aanwezig om de samenstelling van de woningvoorraad aan te passen aan de veranderende woonwensen. Daarvoor zullen nieuwe woningen moeten worden gerealiseerd die dienen als vervanging van bestaande voorraad.

Geen verdere toename van de omvang van de regionale woningvoorraad betekent dat het wenselijk is dat nog beschikbare vigerende plancapaciteiten die leiden tot een toename van de regionale woningvoorraad niet per definitie moeten worden gerealiseerd en dat in voorbereiding zijnde uitbreidingen van de regionale woningvoorraad niet altijd worden omgezet in daadwerkelijke additionele plancapaciteit.

Beleidsbesluit

In haar regionaal woonbeleid, gepubliceerd als eigen beleid door de Parkstadgemeenten, geeft de Stadsregio aan wat de opgave in de regionale woningvoorraad t/m 2020 is (regionale kaders). Uit oogpunt van een goede ruimtelijke ordening dient de woningvoorraad binnen de gemeenten in Parkstad Limburg zich te bewegen binnen deze gestelde kaders.

Vigerende bestemmingen woningbouw, waarvan op 1 januari 2013 nog geen gebruik is gemaakt, zullen daartoe bij actualisatie van het bestemmingsplan worden herzien tenzij de locatie is opgenomen / past binnen de regionale afsprakenkaders (o.a. woningbouwprogrammering).

In het onderhavige bestemmingsplan zijn de bestaande woningen positief bestemd, door ze een bouwvlak toe te kennen. De bouwtitels die niet zijn benut krijgen geen bouwvlak en mogen daarmee op basis van het bestemmingsplan niet meer worden gebouwd.

Het betreft hier bouwtitels die reeds sedert de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw bestaan. Blijkbaar heeft er in al die tijd geen zwaarwegende behoefte/belang bestaan om deze titels te verwezenlijken.

2.3.6 Retailstructuurvisie

De Parkstad Raad heeft op 21 februari 2011 de Retailstructuurvisie 2010-2020 vastgesteld.

De krimp van de bevolking in Parkstad, en de ontwikkelingen in de retailsector zoals o.a. de ontwikkeling van het web winkelen vragen om een heldere stategie en koers ten aanzien van de regionale ontwikkeling van de retailstructuur. De retailstructuurvisie geeft hoofdlijnen aan van de toekomstige retailstructuur, pleit voor een meer onderscheidend vermogen tussen de beeldbepalende retailcentra en geeft een regionaal afsprakenkader en toetsingsmethodiek voor de beoordeling van individuele initiatieven. De visie vormt een kader voor de actualisatie van het ruimtelijk beleid in de vorm van o.a. gemeentelijke retailstructuurvisies en bestemmingsplannen.

Deze Retailstructuurvisie gaat uit van clustering van functies in de daarvoor aangewezern clusters. Heksenberg is in de Retailstructuurvisie Parkstad Limburg gekenschetst als buurtsteunpunt.

Vanuit de visie heeft het de voorkeur om één samenhangend cluster te hebben, alleen ter verzorging van de buurt, dus niet aan een doorgaande weg. Vanuit dat perspectief is de nu als zodanig bestemde winkelstrip aan de Mgr. Hanssenlaan dan ook positief bestemd.

Vanuit ruimtelijk en distributief planologisch oogpunt wordt het wel wenselijk geacht binnen de bestemming detailhandel de specifieke vorm van supermarkt nader te duiden en te reguleren. Mede gelet op de omvang van de momenteel aanwezige supermarkt wordt in de nieuwe planologische regeling de grens van 500 m2 bvo voor één supermarkt gehanteerd. Als deze supermarkt té groot wordt, ontgroeit hij de schaal van buurtsteunpunt

Het huidige bouwblok aan de Hanssenstraat zal conform het nu vigerende plan (gemengde bebouwing met detailhandel in de plint) worden bestemd. Daarbuiten zullen de niet ingevulde mogelijkheden voor detailhandel voor de rest van het plangebied, mede gelet op het "Structuurvisiebesluit Wonen en Retail" worden uitgesloten.

2.3.7 Structuurvisiebesluit retail

In aanvulling op het bepaalde in de "Regionale Woonvisie 2006-2010 en de "Retailstructuurvisie Parkstad Limburg 2010-2020", heeft de Parkstadraad het "Structuurvisiebesluit Wonen en Retail" vastgesteld. Mede als gevolg van de bevolkingskrimp respectievelijk terugloop van het aantal huishoudens, dient zowel het aantal woningen als het totale regionale winkeloppervlak aangepast worden aan de toekomstige situatie.

In de ter plaatse vigerende bestemmingsplannen zitten nog veel mogelijkheden voor het realiseren van woningen en/of winkelruimtes, die nog niet gerealiseerd zijn. Voorkomen moet worden dat die ontwikkelingsmogelijkheden de bestaande problematiek verslechteren. Mede op basis van voornoemd structuurvisiebesluit worden in het voorliggende plan de nog niet benutte ontwikkelingsmogelijkheden voor wonen en retail verwijderd. Uitzondering geldt voor de planologische mogelijkheden die passen in de "Regionale Woonvisie"of de "Retailstructuurvisie Parkstad Limburg".

2.3.8 Regionaal Prostitutiebeleid Parkstad Limburg

Met de regiovisie geven het samenwerkingsverband Regio Parkstad Limburg en de daarin samenwerkende gemeenten (Kerkrade, Heerlen, Landgraaf, Brunssum, Nuth, Voerendaal, Simpelveld en Onderbanken) de richting aan van het door henzelf gewenste prostitutieontwikkeling in de regio.

Door een regionale afstemming kan worden voorkomen dat zich ongewenste bewegingen gaan voordoen in de vestiging van prostitutiebedrijven en straatprostitutie.

Belangrijkste uitgangspunten van het regionale seks- en prostitutiebeleid zijn:

  • één regionaal maximum voor de gevestigde vormen van prostitutie, een
    regionale toename van het aantal bedrijven wordt niet toegestaan;
  • door middel van een vergunningenstelsel de openbare orde aspecten en/of de
    zorgaspecten reguleren;
  • per district één handhavingsbeleid opstellen.

Binnen het plangebied is geen prostitutie toegestaan. Dit is als zodanig opgenomen in de regels van het bestemmingsplan. De locaties waar deze bedrijfsvorm wel is toegestaan is geregeld in het vigerende bestemmingsplan Prostitutie van de gemeente Heerlen.