Plan: | Brabantiaterrein en omgeving |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0866.BP00160-0301 |
In het plangebied zijn de dorpsstraten en de schakeling van pleinen het domein van voetgangers en fietsers. Auto’s zijn te gast. Alle straten zijn 30 km zone. De dorpsstraat rondom het plangebied (rode arcering) is een tweerichtingsstraat met een breedte van 4,5 m. Auto en fietser maken samen gebruik van deze weg. De weg wordt optisch versmald met rabatstroken van bestrating in een kleur die afwijkt van de middenbaan.
De tweerichtingsweg (rode arcering) wordt uitgevoerd in gebakken klinkerverharding. Vanaf deze straat is het centrale plein toegankelijk. Op de tweerichtingsweg is alleen tweerichtingsverkeer toegestaan vanaf de Brabantialaan tot aan de splitsing met de ventweg langs de Eindhovenseweg. De parallelweg van de Eindhovenseweg is ter hoogte van het plangebied opengesteld in 2 richtingen in verband met de bereikbaarheid van de panden 15 t/m 27 en de daartegenover liggende parkeerplaatsen. De parallelweg buiten het plangebied richting Eindhoven blijft een éénrichtingsweg.
Planfacetkaart: Wegen, straten en paden Brabantiaterrein (Bron: Mulleners + Mulleners Architecten, d.d. 31 augustus 2011)
De wegen en plein dienen zoveel mogelijk autoluw te worden gehouden. Daarom wordt er geparkeerd in parkeerhoven, omsloten door woningen. Deze hoven zijn vanaf de omringende wegen ontsloten. Parkeren geschiedt dus in deze hoven, op eigen terrein of in (semi-) ondergrondse parkeergarages. De parkeerhoven worden bestraat met betonnen bestratingsmateriaal. Indien mogelijk kan halfverharding worden toegepast in de parkeervakken.
Parkeren in de straten gebeurt alleen langs de tweerichtingsweg op langsparkeervakken. Dwarsparkeren wordt in de openbare ruimte vermeden omdat rijen dwarsgeparkeerde auto’s het straatbeeld en de breedte van het straatprofiel zeer negatief beïnvloeden. De gemeente gaat voor alle woningen in het plangebied uit van een een parkeernorm van 1,5 parkeerplaats per woning. Uitzondering hierop vormt het wooninitiatief uit fase 2. Vanwege het feit dat de bewoners zelf geen auto bezitten en de parkeerplaatsen dus alleen bestemd zijn voor het personeel en bezoekers, geldt hier dat de parkeerbehoefte op eigen terrein wordt opgelost.
Planfacetkaart: Parkeren Brabantiaterrein (Bron: Mulleners + Mulleners Architecten, d.d. 31 augustus 2011)
Onderstaand de parkeerbalans voor de verschillende deelgebieden. Deze balans is inclusief de woningen en appartementen in fase 2 (deels) en fase 3 waarvan de bouw niet met dit bestemmingsplan mogelijk gemaakt wordt). Uit de deelgebieden A2 en D worden dan ook alleen de parkeerplaatsen langs de straat gerealiseerd.
Verspreid door het hele plangebied worden 279 parkeerplaatsen aangelegd. Dit komt neer op ongeveer 1,5 parkeerplaatsen per woning, waarmee aan de parkeerbehoefte wordt voldaan.