direct naar inhoud van 2.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Brabantiaterrein en omgeving
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0866.BP00160-0301

2.3 Gemeentelijk beleid

2.3.1 Structuurplan Waalre

Op 8 juli 2003 heeft de gemeenteraad van Waalre het structuurplan Waalre vastgesteld. Het structuurplan geeft op basis van duurzame kwaliteiten en structuren op (middel)lange termijn richting aan de visie op ruimtelijke ontwikkelingen binnen de gemeente Waalre.


De kwaliteiten en structuren die ten grondslag liggen aan Waalre zijn:

  • Ruimtelijke kwaliteit: 'Kempische dorpen';
  • Regionaal profiel: 'Een sterke gemeente met eigen (groen) profiel in de regio';
  • Groeipotentie: 'Ligging aan de A2/ A67';
  • Structuurprincipes: 'Verstedelijking' en 'Landschap'.

Gegeven de dynamiek in de kernen, de dorpsranden, de infrastructuur en het buitengebied zullen de meeste ontwikkelingen zich voordoen in het noordelijk deel van de gemeente. In het zuidelijk deel ligt de nadruk op het consolideren en versterken van bestaande waarden en het optimaliseren van beheer.

Aalst is ontwikkeld vanuit een aantal oude linten (onder andere Gestelsestraat, Dorpsstraat en Raadhuisstraat). De cultuurhistorische radiale structuur is radicaal onderbroken door de Eindhovenseweg. Tussen de diverse linten liggen gebieden met een grote diversiteit aan bebouwing en functie ('Centrum-achtergebieden'). Aan de noord-, west- en oostzijde (Ekenrooi) van de kern zijn de laatste decennia woonuitbreidingen gerealiseerd. Aan de zuidzijde is een groot villagebied ontwikkeld (boswonen).

Aalst is omgeven door hoge landschappelijke kwaliteiten en zit nagenoeg op slot. Vrijwel overal is het omgeven door duurzaam buitengebied. Alleen in Ekenrooi-noord en Ekenrooi-zuid liggen nog beperkte ontwikkelingskansen.

De keuze op hoofdlijnen voor Aalst is:

  • Intensivering en structuurversterking van het verstedelijkt dorp; door 'downgrading' van de Eindhovenseweg ontstaan kansen voor kwaliteitsverbetering en verbetering van de leefbaarheid.

Voor het Tongelreepdal ten oosten van het plangebied:

  • Versterking van kwaliteit van, en ruimte bieden aan water en natuur, kansen voor hoogwaardige afronding van de dorpsranden in combinatie met versterking groene kwaliteit.

Aalst heeft meer 'stedelijke' woonmilieus dan in Waalre. Inbreiding gaat voor uitbreiding: op diverse plekken in Aalst en Waalre zijn hiervoor mogelijkheden. Daarnaast wordt gestreefd naar een duurzame afronding van de dorpsranden. Met name bij de overgangen naar het beekdal van de Tongelreep en het cultuurhistorische landschap liggen kansen om te komen tot een aantrekkelijke integratie/ verweving van landschap en verstedelijking waarbij beide kwaliteiten worden versterkt.

Aalst kent diverse inbreidingsmogelijkheden. Deze zijn met name gelegen in de revitaliseringsgebieden Voldijn en Eindhovenseweg. Het Brabantiaterrein is zo'n revitaliseringsgebied aan de Eindhovenseweg en is als inbreidingslocatie opgenomen met een capaciteit van circa 200 woningen.

2.3.2 Interim structuurvisie Waalre

De Interim structuurvisie, die op 11 juni 2009 is vastgesteld, betreft een actualisatie van het structuurplan uit 2003 en vormt een supplement hierop. Het biedt concreet inzicht in de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Waalre tot het moment van integrale herziening van de structuurvisie.

Conform het overgangsrecht van de Wro blijft het structuurplan Waalre van kracht voor de planperiode 2003 - 2013. Ondanks dit overgangsrecht heeft de gemeente Waalre besloten om het structuurplan te actualiseren naar een interimstructuurvisie. Dit vanwege de gevestigde voorkeursrechten en de nieuwe wetgeving inzake de verevening van bovenplanse kosten. In het plan zijn die projecten benoemd, waarvan het noodzakelijk is dat die de komende periode worden uitgevoerd.

Het Brabantiaterrein is opgenomen in het uitvoeringsprogramma en maakt onderdeel van het revitaliseringsgebied rondom de Eindhovenseweg. Een belangrijke opgave ligt in het doorbreken van de eenzijdige samenstelling van de huidige woningbouwvoorraad in relatie tot de bevolkingsontwikkeling. Speerpunten zijn bouwen voor starters en gezinnen en bouwen voor senioren. Om dit mogelijk te maken is een helder bestemmingsplan met flexibele bouwmogelijkheden gewenst.

De natuurontwikkeling ter plaatse van het Tongelreepdal is voor het gedeelte ten noorden van de kern Aalst en ten zuiden van de Brabantialaan uitgevoerd. Voor de natuurontwikkeling ter hoogte van het Brabantiaterrein loopt een beekherstelproject.

2.3.3 Projectenplan Woningbouw gemeente Waalre

In het projectenplan zijn de regionale afspraken (BOR-afspraken) over toekomstige woningbouw uitgewerkt voor Waalre (projectenplanning). Het projectenplan verschaft inzicht in wanneer welke locaties tot ontwikkeling dienen te worden gebracht. Het streven is om zowel kwantitatief als kwalitatief (type woningen) op tijd voldoende woningen op de markt te zetten.

Uit de BOR-afspraken volgt in de periode 2005 tot 2030 een vraag naar 1.720 te bouwen woningen in Waalre. Dit dient te gebeuren op verschillende locaties, waaronder het Brabantiaterrein. De nieuwe provinciale bevolkingsprognose 2011 bevestigt de benodigde toename van het aantal woningen.

2.3.4 Woonvisie 2010 - 2020

De Woonvisie 2010 - 2020 geeft de basis voor de belangrijke opgaven waarvoor de gemeente staat op het gebied van het bouw- en huisvestingsbeleid. Naast de zorg voor de eigen inwoners speelt daarbij ook de regionale opvang een belangrijke rol.

2.3.4.1 Doelgroepen

Waalre wil een gevarieerde gemeente zijn waarin ruimte is voor diverse doelgroepen. Daarbij richt de gemeente zich in het bijzonder op:

  • de huishoudens met de lagere inkomens;
  • de starters;
  • de senioren met en zonder zorgvraag;
  • jongere zorgvragers;
  • statushouders en 'pardonners';
  • doorstromers;
  • kenniswerkers.

Aan de ene kant wil de gemeente daarmee woningzoekenden ondersteunen die minder gemakkelijk op eigen kracht in hun huisvesting kunnen voorzien. Anderzijds constateert de gemeente dat de middenklasse in het woningaanbod relatief zwak vertegenwoordigd is, waardoor de doorstroming wordt belemmerd. Daarom zet zij ook in op doorstromers en kenniswerkers die in de regio hun arbeidsplaats hebben en een groene woonomgeving zoeken.

2.3.4.2 Uitgangspunten

Aan de woonvisie liggen de volgende beleidsuitgangspunten ten grondslag:

  • Behoud van het authentieke dorpse, groene karakter van de gemeente.
  • Ruimte geven aan alle doelgroepen die graag in Waalre willen wonen.
  • Het benutten van de potenties van de gemeente voor hoogwaardige woonmilieus, mede als bijdrage aan de (economische) ontwikkeling van de regio.
  • Het versterken van het vitale en dynamische karakter van Waalre door z'n kwaliteiten en door de regionale betrokkenheid.
  • Het optimaal gestalte geven aan een aanbod dat zowel voor de eigen inwoners als voor de regionale opvang ruimte biedt.
  • Een gelijkwaardige positie van de kernen Aalst en Waalre.

De gemeente wil haar beleid realiseren door als regisseur op te treden en woonconsumenten en marktpartijen te faciliteren om het wonen in de gemeente de gewenste impuls te geven.

2.3.4.3 Woningbouw en kwaliteit

De gemeente legt grote nadruk op levensloopbestendigheid, aanpasbaarheid, duurzaamheid en beeldkwaliteit. De gemeente wil vanuit haar regisseursfunctie afspraken maken met marktpartijen over de te realiseren producten en diensten. De belangrijkste acties ter uitvoering van de woonvisie zijn:

  • Het aanpassen van de differentiatie in bestaande plannen;
  • Het daadwerkelijk uitvoeren van de plannen;
  • Inzet in SRE-verband in verband met de BOR-afspraken;
  • Het maken van prestatie-afspraken met corporaties en commerciĆ«le ontwikkelaars;
  • Het tegen het licht houden van de woonruimteverdeling;
  • Het monitoren en waar nodig bijstellen van het beleid op basis van woningmarkt- en beleidsontwikkelingen, onder andere van het SRE;
  • Het elke 4 jaar herzien van de Woonvisie.
2.3.5 Beleidsregels bluswatervoorziening en bereikbaarheid gemeente Waalre

De Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) heeft in september 2003 de "handleiding bluswatervoorziening en bereikbaarheid" uitgegeven. De regionale brandweer heeft deze handleiding op een aantal punten aangepast en een aantal aanvullingen gemaakt. Dit heeft geresulteerd in de beleidsregels bluswatervoorziening en bereikbaarheid gemeente Waalre. In de beleidsregels wordt aangegeven hoe om te gaan met de bereikbaarheid en blusvoorziening in de gemeente. Aan de hand van deze beleidsregels kan door iedereen in een vroeg stadium van bouw- en ontwikkelprojecten rekening gehouden worden met het optreden van de hulpverlenende diensten.

Bereikbaarheid

De beleidsregels bevatten de eisen die gesteld kunnen worden aan een goede bereikbaarheid. In de beleidsregels is een onderscheid gemaakt in het openbare wegennet, het eigen terrein rondom een object, de bereikbaarheid bij evenementen en de bereikbaarheid bij (bouw)werkzaamheden.