Plan: | Waalre-Noord (gebied Heistraat Noord en Bosvilla's) |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0866.BP00158-0301 |
In het kader van nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen dient te worden vastgesteld of de voorgenomen vorm van bodemgebruik, vanuit milieuhygiënisch oogpunt gezien, ter plaatse mogelijk is en welke vervolgacties eventueel noodzakelijk zijn om dit mogelijk te maken. Hiertoe dient inzicht te worden verschaft in de milieuhygiënische bodemkwaliteit van het plangebied.
Grontmij heeft ter plaatse van het plangebied een Verkennend bodemonderzoek verricht, waarvan de uitkomsten in de rapportage Verkennend bodemonderzoek Plangebied: Waalre-Noord, deelgebied “De Meerheide“ (Grontmij Nederland bv, Eindhoven, doc.nr. 238060, d.d. 24 januari 2008) zijn opgeschreven.
Uit dit onderzoek blijkt dat het plangebied grotendeels schoon is, zijnde geschikt voor de beoogde functie wonen met tuin. Ter plaatse van een drietal wegen/zandpaden zijn verontreinigingen geconstateerd in verband met de aanwezigheid van zinkassen. Ter plaatse is nader onderzoek vereist om de omvang van de verontreiniging en benodigde sanering in beeld te brengen.
Ter plaatse van de matig tot sterke verontreinigingen met zware metalen (zinkassenlocaties) heeft door Grontmij een nader bodemonderzoek conform het Zivestprotocol plaatsgevonden (Nader bodemonderzoek 3 zinkassenwegen, Waalre Noord, De Meerheide (Grontmij Nederland bv, Eindhoven, doc.nr. 247260.rm.231.R001, concept d.d. 17 april 2008)).
Uit het nader bodemonderzoek wordt geconcludeerd dat de bodem ter plaatse van de wegen sterk verontreinigd is met één of meerder zware metalen als gevolg van zinkassen. Vastgesteld is dat 6.267 m³ grond verontreinigd is, waarvan 3.455 m³ licht verontreinigd, 280 m³ matig verontreinigd en 2.532 m³ sterk verontreinigd. Gezien de mate en omvang van de verontreiniging is sprake van een ernstige bodemverontreiniging. De te saneren delen en de diepte van de sanering is afhankelijk van de toekomstige bestemming. Gebleken is dat de verontreiniging is gelegen binnen de bestaande en toekomstige wegen. De wijze van sanering zal worden gebaseerd op de toekomstige bestemming 'Verkeer'.
Er werd van uitgegaan dat voor de sanering kon worden volstaan met een BUS-melding. Inmiddels is dat niet meer aan de orde, maar is er een besluit genomen tot goedkeuring van het saneringsplan d.d. 5 januari 2010.