direct naar inhoud van 4.2 Programma en plan
Plan: Waalre-Noord (gebied Heistraat Noord en Bosvilla's)
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0866.BP00158-0301

4.2 Programma en plan

Onderstaand volgt een planbeschrijving op hoofdlijnen voor de voorliggende fase. Voor een uitgebreide weergave wordt verwezen naar het Stedenbouwkundig plan (Grontmij) en Beeldkwaliteitsplan (Wissing).

afbeelding "i_NL.IMRO.0866.BP00158-0301_0009.png"

Figuur 5: verkaveling noordelijk en zuidelijk deel

Het stedenbouwkundig plan Waalre-Noord sluit zorgvuldig en op een natuurlijke manier aan op de bestaande dorpsstructuur. Er wordt een evenwichtige en kwalitatief hoogwaardige afronding van de dorpsrand van Waalre gerealiseerd, met respect voor de aanwezig waarden. De aanwezige kwaliteiten van het gebied zoals de aangrenzende plas en de bosrijke oostzijde zijn richtinggevend voor het plan.

De huidige fase van Waalre-Noord, Heistraat-Noord en Bosvilla's, is op hoofdlijnen opgebouwd uit een drietal woonbuurten;

Een bebouwingslint (Heistraat), een waterkant (in het verlengde van de Heistraat noord-zuid) die het bestaande dorp en de nieuwe wijk verbindt met de plas en een aantal woningen gelegen in het gebied 'bosvilla's'. In fase 1a werden circa 125 grondgebonden woningen en 25 appartementen mogelijk gemaakt. In fase HNB worden 25 woningen gerealiseerd en een bestaande woning aan de Heistraat geregeld.

De nieuwe wijk wordt aan de westzijde centraal met één hoofdroute voor autoverkeer ontsloten op de Onze Lieve Vrouwedijk (OLVdijk) zoals die reeds in fase 1a is opgenomen. Haaks op de hoofdroute worden de buurten ontsloten met verkeersluwe woonstraten.

De noordelijke buurt grenst aan de plas en is ook grotendeels op het water georiënteerd. Op de overgang van de woonbuurt naar het water is een brede groene boulevard geprojecteerd. Het betreft een extensief verblijfsgebied, primair voor voetgangers en fietsers. Daarnaast is een bescheiden 'rijloper' op de boulevard voorzien met eenrichtingsverkeer voor auto's. De noordkant van deze buurt biedt ruimte aan circa 13 grondgebonden aaneengebouwde woningen. De zuidkant bestaat uit 'het lint' en daar wordt ruimte geboden naast de bestaande woning aan 7 grondgebonden vrijstaande of twee-onder-een-kap woningen.

De zuidelijke buurt wordt ontsloten middels een eigen aantakking op de Heistraat die insteekt in het 'bos'. De vijf vrijstaande bosvilla's worden vrijwel geheel door het bos aan het zicht onttrokken. Hierdoor kan het beeld dat kan ontstaan ook losgemaakt worden van het typische karakter van de dorpsbebouwing, waarin traditionele architectuur een belangrijke rol speelt. De woningen dienen ten gevolge van hun geisoleerde ligging wel een ensemble te vormen.

Groenstructuur

De groenstructuur bestaat uit boombeplanting die het lint (Heistraat) en de waterroute begeleiden. In de waterbuurt krijgt de boulevard een groene inrichting. De bosbuurt kenmerkt zich door een brede groene omzoming die de woningen inpakt. Ter plaatse wordt boom- en struikbeplanting aangebracht al of niet in combinatie met wadi's. Als opvallend element is een groenvoorziening beoogd in aansluiting op de omzoming van de bosvilla's. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan parkachtig landschap met fruitbomen (fruittuin). De inrichting van dit gebied zal nog nader worden uitgewerkt.

Watersysteem

In het gehele plan wordt een duurzaam watersysteem toegepast. Dit houdt in dat het hemelwater wordt gescheiden van het huishoudelijk afvalwater. Het hemelwater wordt ter plaatse geïnfiltreerd. Ter plaatse van de waterbuurt wordt het hemelwater (deels) oppervlakkig afgevoerd naar de plas.

Verkeer en parkeren

Het gebied wordt ontsloten op de Heistraat. Alle wegen kennen een snelheidsregime van 30 km/uur. Er worden aanvullend voorzieningen getroffen voor fietsers, bestaande uit de aansluiting van de Heistraat op de Onze lieve Vrouwedijk en enkele langzaamverkeerverbindingen naar de ten zuiden gelegen bestaande woonwijk. Tevens wordt de hoofdontsluiting van de nieuwe wijk voorzien van fietssuggestiestroken. De hoofdontsluiting van het plangebied wordt middels een rotonde op de Onze Lieve Vrouwedijk aangetakt (fase 1a).

Parkeren geschiedt deels in het openbaar gebied en deels op het eigen terrein. Het parkeren op eigen terrein is uitgangspunt bij de bosvilla's en het lint. In het plan is een minimale parkeernorm van 1,7 gehanteerd. Parkeren in de openbare ruimte vindt voornamelijk plaats op binnenterreinen. Hiermee wordt voorkomen dat het 'blik' het straatbeeld domineert. Ter plaatse van de binnenterreinen is het wel van belang dat er een kwalitatief hoogwaardige en uniforme overgang wordt gerealiseerd naar de aangrenzende tuinen.