Plan: | Voorburg en omgeving |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0865.vghBPvoorburgeo-OH01 |
Het plangebied vormt een substantieel deel van de kern Vught. Kenmerkend voor het plangebied is de ligging:
Het plangebied kent een lange ontwikkelingsgeschiedenis. Kenmerkend voor Vught zijn de landgoederen. Al in de Middeleeuwen lagen in de omgeving van het dorp Vught kastelen en kloosters. Vanaf de 17e eeuw werden door voorname burgers uit de stad buitenplaatsen (zomerresidenties) en landgoederen (permanente bewoning) aangelegd. Op de kaart van circa 1900 is te zien dat het gehele dorp in die tijd door landgoederen omgeven was. Zie onderstaande afbeelding.
afbeelding 3: landgoederen omstreeks 1900
Na 1990 groeide het dorp geleidelijk langs de straten Bosscheweg en Helvoirtseweg naar het westen en in de Taalstraat naar het zuiden. Na de Tweede Wereldoorlog begon de verstedelijkingsgolf die heeft geleid tot het huidige Vught. Van bijzonder belang is dat de historische landgoederengordel nog steeds herkenbaar is. De landgoederen bepalen nu nog steeds in hoge mate de ruimtelijke kwaliteit en eigenheid / identiteit van Vught.
|
Nevenstaande afbeelding geeft de oudst bekende tekening van het gebied Voorburg omstreeks 1800. Ook de landgoederen Bleijendijk en Steenwijk zijn weergegeven. Voorburg wordt begrensd door de linie van Frederik Hendrik, gelegen langs de huidige Kettingweg. |
afbeelding 4: Voorburg omstreeks 1800
Het huidige zorgpark Voorburg vindt zijn oorsprong in 1885, toen de Godshuizen 100 ha land op Voorburg kochten. Het buitengesticht Reinier van Arkel werd als eerste opgericht. Na de Tweede Wereldoorlog kreeg Voorburg het aanzien van een psychiatrisch ziekenhuis. In 1990 zijn Voorburg en Reinier van Arkel in ’s-Hertogenbosch gefuseerd tot één ziekenhuis. In 1998 volgde een nieuwe fusie met het Riagg en RIBW, inmiddels genaamd de Reinier van Arkel Groep. In de loop van de tijd is zorgpark Voorburg uitgegroeid tot een eigen wijk van Vught.
Het landgoed Huize Bergen is ontwikkeld vanaf medio 19e eeuw. In 1948 is Huize Bergen verkocht aan het Bisdom van ’s-Hertogenbosch, onder de voorwaarde dat het landgoed een maatschappelijke functie zou krijgen. De stichting Huize Bergen heeft daaraan invulling gegeven in de vorm van het bestaande conferentieoord.
Het huidige complex Kentalis is sinds circa 1950 ontwikkeld op het westelijke deel van landgoed Huize Bergen. Het huidige hoofdgebouw is in de vijftiger jaren als klooster gebouwd. Later zijn op de locatie de Mariëllaschool en de zorgwoningen toegevoegd.
De woonwijk Vlashoek is gebouwd in de zestiger jaren van de 20e eeuw.
De bedrijventerreinen Rentex, De Schakel en De Ketting zijn ontwikkeld vanaf 1980.
De Glorieuxlaan - Laagstraat - Wolfskamerweg - Vijverbosweg vormt de hoofdontsluiting van het zuidelijk deel van Vught. Via deze verbinding worden de woongebieden Vijverhof, Molenstraat, Vughtse Hoeven en De Baarzen alsmede het plangebied rechtstreeks ontsloten. Tevens vervult deze verbinding een functie voor het vrachtverkeer: zowel vrachtverkeer met een lokale bestemming als vrachtverkeer dat op de N65 het spoorviaduct niet kan passeren vanwege de geringe doorrijhoogte van 4m. De autosnelweg A2 's-Hertogenbosch - Eindhoven wordt verbreed van 2x2 naar 2x3 rijstroken. Om de geluidsoverlast te beperken zijn onder meer geluidsschermen voorzien. Voorts heeft de toename van het verkeer op de A2 een doorwerking in de aspecten externe veiligheid en fijnstof. Deze effecten zijn verwerkt in de bij dit plan behorende onderzoeksrapporten.
Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) is bezig met de voorbereiding van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Dit programma houdt in dat vanaf 2020 op de drukste trajecten van het land er 6 intercity's en 6 sprinters per rijrichting per uur zullen gaan rijden. Ook het goederenvervoer op het spoor wordt geherrouteerd, waardoor het aantal goederentreinen door Vught naar verwachting significant zal toenemen (150 goederentreinen per dag worden genoemd). PHS is een Kabinetsbesluit van 4 juni 2010. Het is op het moment van voorbereiding van dit bestemmingsplan nog geen besluit in de zin van de Algemene Wet bestuursrecht. De Tweede Kamer staat er wel in zijn geheel achter, waardoor het zeer aannemelijk is dat deze plannen doorgaan. Prorail is in samenwerking met Ministerie I&M en regio bezig met de planuitwerking. Milieu-effecten die zullen optreden en van invloed zijn op Voorburg zijn o.a. geluid, trillingen, luchtkwaliteit, en externe veiligheid.
Aangezien op dit moment de PHS-plannen nog geen juridische status hebben kan met deze plannen in dit bestemmingsplan geen rekening gehouden worden.
Naar aanleiding van de verschillende ontwikkelingen is een eerste inschatting gemaakt hoe de hoeveelheid verkeer die zich op de Laagstraat - Glorieuxlaan - Haldersebaan bevindt zich verhoudt tot de capaciteit. Hieruit is gebleken dat er op termijn een aanpassing in het profiel van deze weg zeer waarschijnlijk noodzakelijk is.
Ten noorden van het plangebied liggen het complex Mariaoord en het woongebied ten zuiden van het centrum van Vught. Dit woongebied sluit aan op de woonbuurt Vlashoek in het plangebied. Ten westen van het plangebied ligt de bedrijvenzone Kempenlandstraat - Industrieweg. Deze bedrijvenzone ligt parallel aan de in het plangebied gelegen bedrijventerreinen De Ketting en De Schakel. De overige zijden van het plangebied zijn groengebieden.
Het plangebied ligt in een overgangszone van het bebouwde gebied van de kern Vught naar het buitengebied ten zuiden van de Kettingweg en ten westen van de A2.
Aan de noordzijde van het plangebied ligt het park Reeburg. Dit park is een voormalig landgoed en sluit aan op het gebied Huize Bergen - Voorburg, daarvan alleen gescheiden door de Glorieuxlaan met laanbeplanting.
In het verlengde van de Glorieuxlaan, richting het spoor, ligt een plantsoen met diverse speelvoorzieningen waaronder een jeu de boules baan.
Ten zuiden van het Zorgpark Voorburg ligt een landgoederenlandschap met onder meer het instituut ZIN. Daarnaast is het nieuwe landgoed De Groensche Hoeven aan de Groensteeg in ontwikkeling. Ten oosten van de A2 ligt het landgoed Bleijendijk.
Behoudens de verbreding van de A2 en de plannen voor de spoorlijn 's-Hertogenbosch - Eindhoven, zijn in de wijdere omgeving geen ontwikkelingen voorzien die effecten hebben op het plangebied.