direct naar inhoud van 3.3 Directe omgeving en plangebied
Plan: Spechtenlaan fase II, Odiliapeel
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0856.T09210094A-0401

3.3 Directe omgeving en plangebied

Onderstaande afbeelding, kaartbijlage 1 en de foto's geven de bestaande toestand van de directe omgeving en het plangebied weer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0856.T09210094A-0401_0014.jpg"

bestaande toestand

3.3.1 Bodemopbouw

Het plangebied ligt in een gebied met veldpodzolgronden (leemarm en zwak lemig fijn zand) (bron: Bodemkaart).

3.3.2 Ontsluiting

Het plangebied grenst aan de zuid- en oostzijde aan een bosrand, respectievelijk een houtwal. Hier zijn enkel ontsluitingen in de vorm van voetpaden mogelijk. Aan de westzijde grenst het plangebied aan het reeds gerealiseerde plan Spechtenlaan fase I. Aan deze zijde kan via de Peelseheide en de Schaapsheide de Spechtenlaan worden bereikt. Vanaf de Spechtenlaan zijn er diverse verbindingen naar de Oudedijk. Aan de noordzijde grenst het plangebied direct aan de Spechtenlaan.

De Spechtenlaan is als zodanig (zowel direct als indirect) de enige mogelijke ontsluiting voor het plangebied. Vanaf de Spechtenlaan kan via diverse routes (onder meer de Groesstraat, de Korenbloemstraat en de Papaverstraat) de hoofdroute Oudedijk bereikt worden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0856.T09210094A-0401_0015.jpg"

de Groesstraat gezien vanaf de Spechtenlaan

Ten oosten van de groene wig aan de Zonnedauw bevindt zich momenteel een tijdelijke wegconstructie. Deze tijdelijke weg is vooralsnog met name een parkeerweg. Ondanks deze voorziening blijkt de parkeercapaciteit van de Zonnedauw momenteel onvoldoende te zijn, dit heeft met name te maken met het ontbreken van vakmarkeringen waardoor inefficiënt geparkeerd wordt en de relatief grote afstand van een deel van de parkeerplaatsen tot de woningen.

3.3.3 Bebouwing en functies

Net als in de rest van Odiliapeel bestaat de bebouwing in de directe omgeving van het plangebied vrijwel uitsluitend uit vrijstaande woningen van één laag met kap (met een relatief hoge goot voor dit type bebouwing). Andere functies dan wonen komen rond de Spechtenlaan niet voor. De bebouwing van het plan Spechtenlaan fase I onderscheidt zich deels van dit gangbare beeld: langs de Zonnedauw is gebouwd in twee lagen met kap.

afbeelding "i_NL.IMRO.0856.T09210094A-0401_0016.jpg"

de bestaande bebouwing langs de Spechtenlaan

Voorbij de houtwal die de oostelijke grens van het plangebied vormt, begint het buitengebied van het dorp. De relatief dichte bebouwingskern maakt daar plaats voor een open landschap met agrarische ensembles.

Aan de zuidrand van het plangebied en ten westen van de Schaapsheide tekent zich de bosrand van Boscomplex Odiliapeel duidelijk af.

De woningen langs de Spechtenlaan (maar ook elders in Odiliapeel) worden gekenmerkt door eenvoud. De volumes zijn enkelvoudig, er is geen sprake van zijbeuken, opbouwen en dergelijke, er is terughoudend omgegaan met toevoegingen als erkers, serres dakkapellen en balkons en het materiaalgebruik is terughoudend. Over het algemeen is er sprake van baksteen in een onopvallende kleurstelling. In Spechtenlaan fase I is daarvan afgeweken door gebruik te maken van bakstenen, in kleur varierend van opvallend rood tot donkerbruin. Tevens zijn dakkapellen juist opvallend aanwezig.

afbeelding "i_NL.IMRO.0856.T09210094A-0401_0017.jpg"

het onderscheid in architectuur tussen Spechtenlaan Fase 1 (links) en het algemene beeld van Odiliapeel (rechts)

3.3.4 Groen

Vrijwel alle wegen in Odiliapeel hebben een laanbeplanting. Zo ook de Spechtenlaan. Deze laanbeplanting geeft de wegen een aangenaam groen karakter.

afbeelding "i_NL.IMRO.0856.T09210094A-0401_0018.jpg"

de laanbeplanting van de Spechtenlaan

De rationele laanbeplanting van de Spechtenlaan vormt een groene rand aan het plangebied aan de noordzijde. De rand van Boscomplex Odiliapeel geeft een informele reactie op deze rand. De laanbomen langs de Spechtenlaan variëren van vrij jong ter hoogte van de planlocatie tot forse volwassen bomen ter hoogte van het boscomplex. De beplanting van dit boscomplex is gemengd en informeel, aan de zuidelijke rand van het plangebied is echter sprake van hoge, prominent aanwezige bomen. Een klein hoogteverschil met het open gebied versterkt bovendien de beleving van deze rand.

afbeelding "i_NL.IMRO.0856.T09210094A-0401_0019.jpg"

de zuidelijke bosrand van het plangebied

Geconcludeerd mag worden dat de gehele locatie Spechtenlaan (fase I en fase II) binnen één groene kamer ligt die wordt omzoomd door de bosrand (en houtwal) en de Spechtenlaan. Dit maakt het geheel ruimtelijk tot een eenheid.

Op de grens van fase I en fase II is een driehoekige groene ruimte gerealiseerd waar het bos het plangebied als het ware binnenkomt. Hier wordt een boomrijke parkachtige inrichting gecombineerd met informele speelelementen en parkeren.

afbeelding "i_NL.IMRO.0856.T09210094A-0401_0020.jpg"

de uitloper van het bos langs de Zonnedauw

Centraal in het plangebied bevindt zich een tweede groenzone. Deze zone kent een meer open inrichting en biedt met name plaats aan een omheind sportveldje.

Het algemene beeld van de Spechtenlaan is een relatief open en groen beeld. Daarachter, o.a. in Spechtenlaan Fase I, bevinden zich gebieden met minder losstaande bebouwing en hogere bebouwingsconcentraties.

3.3.5 Technische infrastructuur

Thans is nog geen Klic-melding uitgevoerd. Er wordt niet verwacht dat kabels en leidingen een belemmering zijn voor het plan. Aanbevolen wordt een Klic-melding uit te voeren voordat de grondwerkzaamheden gestart worden.

3.3.6 Belemmeringen

Uit onderzoek blijkt dat milieufactoren niet leiden tot belemmeringen voor de planvorming. Er is daartoe onderzoek gedaan naar onder meer geurhinder en verkeerslawaai. Zie voor meer informatie over deze onderzoeken 'Bijlagen bij de toelichting'.

3.3.7 Vliegveiligheid

Het plangebied ligt op ca 1 km van het terrein van de militaire vliegbasis Volkel. Ten behoeve van de vliegveiligheid zijn op het militaire terrein verschillende technische systemen aanwezig ter bevordering van de vliegveiligheid. Het betreffen een invliegfunnel en Inner Horizontal Surface en Conical Surface (IHCS), een Instrument Landing System (ILS) en een radarsysteem.

Binnen de invliegfunnel en IHCS van de vliegbasis mag bebouwing niet hoger reiken dan de onderkant van de betreffende funnel en het obstakelvrije vlak. Binnen het plangebied bedraagt de onderkant van de invliegfunnel/IHCS 64 m +NAP. De maaiveldhoogte van het plangebied bedraagt ca 21,5 m +NAP. Derhalve mag op basis van de invliegfunnel/IHCS tot ca 42,5 m gebouwd worden.

Het ILS wordt gebruikt om het landen van toestellen in verminderde weersomstandigheden mogelijk te maken. Het plangebied ligt buiten het ILS-verstoringsgebied.

Het plangebied ligt geheel binnen het radarverstoringsgebied van de vliegbasis dat zich boven een hoogte van 65 m +NAP uitstrekt in een straal van 27,8 km rondom de radar van de vliegbasis. Alle nieuwe bebouwing die hoger gaat reiken dan 65 m +NAP moet vooraf worden getoetst aan de gevolgen voor het radarsysteem.

3.3.8 Sterke en zwakke punten

Sterke punten

  • rustige ligging plangebied
  • nabijheid bos
  • reeds aanwezige groenvoorzieningen
  • de groene omzoming van het plangebied maakt een betrekkelijk autonome ontwikkeling mogelijk

Zwakke punten

  • matige bereikbaarheid
  • beperkte voorzieningen in de omgeving
  • de planlocatie is beperkt zichtbaar en daardoor wellicht niet optimaal herkenbaar

afbeelding "i_NL.IMRO.0856.T09210094A-0401_0021.jpg"

wandelpaden in het boscomplex