direct naar inhoud van 3.3 Directe omgeving en plangebied
Plan: Gebied Oudedijk, Odiliapeel
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0856.BPOUDEDIJK-VA02

3.3 Directe omgeving en plangebied

De bestaande toestand van de directe omgeving en het plangebied is weergegeven op kaartbijlage 1.

3.3.1 Ontsluiting

De percelen binnen het plangebied zijn ontsloten op de Oudedijk en de Koolmeesstraat. Behoudens een informele toegang tot de gronden van het tuincentrum, vindt geen rechtstreekse ontsluiting op de Nieuwedijk plaats.

Alle percelen hebben één of meerdere eigen entrees.

3.3.2 Bebouwing en functies

De bebouwing langs de Oudedijk ten westen van de Koolmeesstraat bestaat uit inividuele bebouwing op ruime percelen. Aan de noordzijde van de Oudedijk (met onder meer het plangebied) betreft het een aaneensluiting van bebouwing met enkele kleine, onbebouwde percelen.
Ten zuiden van de Oudedijk staat de bebouwing verder uit elkaar, waardoor zicht is op het achterliggende agrarische gebied.

De bebouwing op de individuele percelen is zeer uiteenlopend qua datering, aard en omvang, maar heeft één duidelijke overeenkomst: alle bebouwing heeft één bouwlaag voorzien van een (zadel)dak.

Binnen het plangebied en directe omgeving is sprake van menging van functies, met agrarische bedrijven, agrarisch-technische hulpbedrijven, niet-agrarische bedrijven en woningen. Op de adressen Oudedijk 2 en 2a staan bedrijfswoningen.

3.3.3 Beplanting

Langs de Oudedijk staan volgroeide bomen die tezamen een 'laanbegeleiding' vormen. Langs de Nieuwedijk staan nog relatief jonge bomen.

Tussen de Oudedijk en het tankstation en het bedrijventerrein aan de zuidoostzijde van het plangebied wordt een groene driehoek gerealiseerd.

Het groen op de individuele percelen binnen het plangebied is mager.

3.3.4 Technische infrastructuur

In februari 2010 is een Klic-melding uitgevoerd. Het plangebied wordt doorsneden door een transportleiding van Brabant Water. Deze leiding heeft een beschermingszone van 4 m aan weerszijden, waarbinnen in principe geen grondwerkzaamheden mogen worden verricht of bebouwing is toegelaten. Voorts liggen binnen het plangebied uitsluitend huisaansluitingen.

3.3.5 Belemmeringen

Verkooppunt voor motorbrandstoffen met lpg
Op het aangrenzende perceel ten oosten van het plangebied ligt het LPG-vulpunt behorende bij het tankstation aan de Oudedijk 6-6a. In het kader van het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) gelden een hinderafstand van 45 m in verband met het plaatsgebonden risico en een hinderafstand van 150 m in verband met het groepsrisico. Deze afstanden zijn weergegeven op kaartbijlage 1. In paragraaf 5.1.2 is nader ingegaan op deze hinderafstanden.

Vliegveiligheid vliegbasis Volkel
Onderhavig plangebied ligt op korte afstand van de militaire vliegbasis Volkel. Ten behoeve van de vliegveiligheid is op de vliegbasis een aantal technische systemen aanwezig. Om deze systemen optimaal te laten functioneren worden beperkingen gesteld aan de situering en hoogte van bebouwing in de omgeving. Per systeem gelden andere beperkingen.
Voorts geldt rond de vliegbasis een obstakelvrije zone c.q. Inner Horizontal and Conical Surface (IHCS) en invliegfunnel.

Radarverstoringsgebied
Het radarverstoringsgebied strekt zich uit over een gebied met een straal van 27,8 km vanuit de vliegbasis, op een hoogte boven 65 m +NAP. Het plangebied ligt op een hoogte van ca. 21 m +NAP. In het kader van het radarverstoringsgebied mag derhalve binnen het plangebied tot maximaal 44 m boven maaiveld worden gebouwd.

Instrument Landing System (ILS)
De militaire vliegbasis Volkel beschikt voorts over ILS-apparatuur om landingen in verminderde weersomstandigheden mogelijk te maken. Het ILS kan door bebouwing van een bepaalde hoogte in de omgeving worden verstoord. Om dat te voorkomen moet bebouwing die hoger reikt dat de onderkant van de ILS-vlakken (zijnde een horizontaal en een oplopend vlak) nader getoetst worden op de aanvaardbaarheid c.q. het voorkomen van onevenredige verstoring van de ILS.

Het plangebied ligt in het horizontale ILS-vlak. Ter plaatse van het plangebied gelden twee zones. Op kaartbijlage 1 zijn de zones aangegeven.
In de zone ten zuidoosten van de zonegrens ILS is bebouwing toegestaan tot een hoogte van 41 m +NAP, derhalve 41 - 21 = maximaal 20 m boven maaiveld.
In de zone ten noordwesten van de zonegrens ILS is bebouwing toegestaan tot slechts 21 m +NAP. Dat houdt in dat ter plaatse in principe geen nieuwe (bovengrondse) bebouwing mag worden opgericht. Het Ministerie van Defensie hanteert echter nadere voorwaarden die nieuwbouw tot 8 m ter plaatse toch mogelijk kan maken.
Het Ministerie van Defensie heeft inmiddels aangegeven in te stemmen met de voorgestane ontwikkelingen.

Inner Horizontal and Conical Surface (IHCS) en invliegfunnel
Ook de IHCS en invliegfunnel moeten vrij blijven van bebouwing. Binnen het plangebied varieert de onderkant van deze zones van 35 m +NAP tot 64 m +NAP. Dat betekent dat de bebouwing binnen het plangebied in het kader van IHCS en invliegfunnel niet hoger mag reiken dan 35 - 21 = 14 m boven maaiveld.

Conclusie
Voor onderhavig plan heeft alleen het ILS rechtstreekse gevolgen voor de bouwmogelijkheden. De zones naar aanleiding van de militaire vliegbasis zijn 'doorvertaald' in de planregels:

  • ILS: lid 12.1
  • IHCS en invliegfunnel: lid 12.2
  • radarverstoringsgebied: lid 12.4