direct naar inhoud van 4.2 Stedenbouwkundige aspecten en welstand
Plan: Spoorzone West 2012
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2012010-e001

4.2 Stedenbouwkundige aspecten en welstand

4.2.1 Hoogbouw

Het gemeentelijke hoogbouwbeleid is opgenomen in de Handreiking Hoogbouw die op 29 oktober 2007 is vastgesteld door de gemeenteraad.

De gemeente Tilburg staat positief tegenover hoogbouw. Hoogbouw stimuleert de bedrijvigheid, draagt bij aan functiemenging, zorgt voor herkenbaarheid, de leesbaarheid van de stad, kan bijdragen aan de verbetering van de openbare ruimte en zorgt voor het zuinig omgaan met ruimte.

Onder hoogbouw worden gebouwen hoger dan 15 meter verstaan. Hoogbouw kan niet overal in de stad. De gemeente Tilburg geeft in de Handreiking Hoogbouw aan waar zij in de stad op de lange termijn hoogbouw wenselijk acht. Dit is aangegeven op een prioriteitenkaart. Met rood is het voorkeursgebied aangegeven, met geel het gebied waar hoogbouw overwogen kan worden en met grijs de gebieden waar hoogbouw ongewenst is.

Locaties waar de gemeente graag hoogbouw ziet zijn: de Spoorzone tot aan de Universiteit van Tilburg, de Kempenbaan en het Laar.

De plekken waar hoogbouw het overwegen waard is, zijn gebieden langs de hoofdinfrastructuur zoals de Ringbanen, gebieden langs stadsranden en groenranden zoals de Piushaven, het St. Elisabeth Ziekenhuis en het Wandelbos en de (winkel)centra Wagnerplein, Paletplein, Heyhoef en De Knoop.

afbeelding "i_NL.IMRO.0855.BSP2012010-e001_0004.png"

4.2.2 Toetsing hoogbouw gebied Vormenfabriek

Het nieuwe plan met betrekking tot het gebied van de voormalige Vormenfabriek voorziet in gebouwen die meer dan 15 meter hoog zijn, waardoor er sprake is van hoogbouw. De Handreiking Hoogbouw duidt de locatie aan als voorkeurslocatie hoogbouw. Hiervoor geldt wel een verantwoordingsplicht die hierna wordt ingevuld.

4.2.3 stedenbouwkundige uitgangspunten

Het voorliggende plan is gebaseerd op de volgende uitgangspunten zoals door het college van burgemeester en wethouders is vastgesteld d.d. 3 juli 2012 (zie Bijlage 2 Collegebesluit uitgangspunten Vormenfabriek):

Programma:

  • het plan voorziet in 14.000 m2 b.v.o.;
  • het plan gaat uit van:
    • 1. gestapelde woningen (appartementen): maximaal 40% van 14.000 m² b.v.o.
    • 2. grondgebonden woningen: minimaal 60% van 14.000 m² b.v.o.;
  • binnen het plan wordt uitgegaan van maximaal 2500 m² commerciële ruimte, primair ten behoeve van maatschappelijke voorzieningen voor de wijk;
  • voor wat betreft het parkeren dient het plan te voldoen aan voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein op basis van vastgestelde parkeernormen geïntegreerd in de bebouwing;
  • ontsluiting van het parkeren op voldoende afstand van de kruising Hart van Brabantlaan/St. Ceciliastraat;
  • handhaving van bestaande bomen die het perceel omzomen;
  • de bestaande speelvoorziening voor de jeugd moet worden opgenomen binnen het gebied van de Vormenfabriek;
  • verplaatsen bestaande hondenuitlaatplaats naar Van Gend en Loosterrein;
  • concrete betrokkenheid van daadwerkelijke afnemers bij de ontwikkeling.

Ruimtelijk-functioneel:

  • de Hart van Brabantlaan wordt aangemerkt als 'bedrijvig lint'. Dit houdt in dat op basis van de uitgangspunten met betrekking tot de linten commerciële ruimten gesitueerd kunnen worden in de 'plint' van het gebouw;
  • de gestapelde bebouwing langs de Hart van Brabantlaan ondersteunt de stedelijke karakteristiek van de Hart van Brabantlaan die gekenmerkt wordt door hoogbouw langs één van de belangrijkste gebiedsontsluitingswegen van Tilburg. Anderzijds wordt door de bewoners, de omgevingscommissie en stedenbouw het erg op prijs gesteld dat de kleine schaal van de Bomenbuurt niet geheel verdwijnt achter wandvormende appartemtenbebouwing. Er wordt een balans gevraagd tussen de herkenbaarheid van de buurt en de afschermende werking van hoogbouw voor geluid.
  • hoogbouw is ten dienste van het gebied en daarmee ter ondersteuning van de voorgaande uitgangspunten;
  • de benodigde parkeercapaciteit ten behoeve van het nieuwbouwproject op het gebied Vormenfabriek welke bepaald wordt aan de hand van de vastgestelde parkeernormering, wordt op eigen terrein gerealiseerd in een parkeergarage die deel uit maakt van de bebouwing en wordt uitgevoerd als eerste bovengrondse bouwlaag;
  • in verband met de verkeersveiligheid dient de entree van de parkeergarage op voldoende afstand met de kruising met de Hart van Brabantlaan/St. Ceciliastraat te worden gesitueerd.
  • omdat vele woningen worden ontsloten op de eerste bouwlaag (wegens parkeren op maaiveld), moeten voldoende stijgpunten worden voorzien voor minder validen.
4.2.4 Welstand

Bouwplannen moeten worden getoetst aan ´redelijke eisen van welstand´, zo zegt de Woningwet. Naast het bestemmingsplan is het welstandsbeleid een middel om de ruimtelijke kwaliteit van de publieke omgeving te waarborgen bij de vele bouwplannen die in de stad worden gerealiseerd. Sinds 1 juli 2004 moet iedere gemeente de gehanteerde welstandscriteria vastleggen in een Welstandsnota, die door de raad moet worden vastgesteld. In Tilburg is dat in juni 2004 gebeurd, onder de titel ´Welstandsnota 2004. Meer aandacht waar dat moet, meer vrijheid waar dat kan´.

Op 19 december 2011 heeft de gemeenteraad besloten tot actualisering van de Welstandsnota 2004. Voor een gedetailleerde beschrijving van de thans geldende regeling wordt verwezen naar de Welstandsnota 2004 en het raadsbesluit van 19 december 2011.

Verder heeft de raad in mei 2011 besloten om een omgevingscommissie in te stellen. Deze commissie is op 1 januari 2012 van start gegaan en vervangt drie voormalige adviescommissies, te weten de Welstandscommissie, de Monumentencommissie en de Adviescommissie Stedelijk Groen.