direct naar inhoud van 3.2 Stedenbouwkundige visie 2011
Plan: Piushavengebied 2009, 2e wijziging (Nieuw Jeruzalem)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2012002-e001

3.2 Stedenbouwkundige visie 2011

In de Stedenbouwkundige visie 2011 staat m.b.t. het plangebied Kanaalzicht / Jeruzalem het volgende:

" Stedenbouwkundige opzet

De blokkenstructuur van Jeruzalem is uitgangspunt. De blokkenmaat is verwant en ook de orientatie naar het water wordt gevolgd. Op de hoofdassen zijnde de Caspar Houbenstraat en bij de Meijerijbaan, Ringbaan Zuid staan woontorens aan de waterkant. De hoogte is in verhouding tot het belang van de as, zo'n 12 bouwlagen bij de Caspar Houbenstraat zo'n 16 bouwlagen bij de Meijerijbaan.

De blokkenstructuur is opgebouwd uit grondgebonden woningen die voor een groot deel kunnen worden uitgevoerd met keuzemogelijkheden voor woonprogramma en architecturale elementen. Om die reden wordt gestreefd naar een generieke verkavelingsvorm, maar bepaalde hoeksituaties worden als bijzonder ervaren, zoals de hoek bij de kanaalarm. De stedenbouwkundige opzet is gereed en wordt nu uitgewerkt naar een stedenbouwkundig- en beeldkwaliteitsplan.

Herontwikkeling Jeruzalem, Tiwos

De flats aan de Caspar Houbenstraat, Veluwestraat en de Twentestraat en de woningen worden gesloopt. De locaties worden herontwikkeld met grondgebonden woningen (Twentestraat) en appartementen (Caspar Houbenstraat). Het voorlopig programma houdt in: 36 grondgebonden woningen en 77 appartementen, verdeeld over sociale huur en koop (goedkoop, middel en duur). Uitgangspunt voor Tiwos en Kanaalzicht is dat een integraal stedenbouwkundig en beeldkwaliteitsplan wordt gemaakt.

Verkeersstructuur

De verkeersstructuur bedient de woonblokken, maar houdt de kanaalrand verkeersvrij. De parkeeroplossingen worden gezocht binnen de woonblokken of bij de straatinrichting. Gebouwd parkeren wordt voorzien bij de woontorens. Er is een nieuwe ontsluitingsweg voorzien in de Schielandstraat en vervolgens dwars over de Meijerijbaan.

Om de Havendijk volwaardig onderdeel te laten zijn van het havenpark, willen we de verkeersfunctie terugdringen. Om dit te bereiken moet een tweede verkeersontsluiting langs het talud van de Meijerijbaan gerealiseerd worden.

Groenstructuur

De groenstructuur koppelt de buurtfuncties in de openbare ruimte aan het oeverpark en stimuleert zodoende de mix tussen oude en nieuwe bewoners. In de Caspar Houbenstraat worden de groenelementen ingezet ter ondersteuning van de entree en de verbinding naar het kanaal en versterkt het onderdeel van de Langestraat als onderdeel van het Piushavengebied.

De centrale as investeert in presence voor beide plandelen. De rand investeert in (gemengde) verblijfskwaliteit. De gevraagde openbaarheid van de oevers is nu verzekerd. Een haventje behoort nog tot de mogelijkheden, maar is niet langer uitgangspunt voor de gebiedsontwikkeling. Het is inzetbaar als louter privaat initiatief. Een sterk element van de groenstructuur op stedelijk niveau is het naar de ringbaan halen van het natuurpark Moerenburg. Dit kan door vergroening van de bestaande situatie (met herstel van de bestaande brug over het kanaal). Zinvoller is echter een nieuwe (voetgangers en fietsers)-brug te overwegen, waarbij de taluds kunnen verdwijnen. Op die manier verdwijnt een barriere tussen Jeruzalem en Koningshoeve en wordt het natuurpark optimaler naar de stad getrokken met aansluiting op de sternnetfietsroute naar de Heuvel. "

Een andere bijdrage aan een betere verbinding tussen Jeruzalem en omliggende stad wordt geleverd door een pontje tussen De Werf en de Twentestraat. Deze oversteekplaats maakt een rondje mogelijk bij de kop van de haven en is een werkelijk historische verbinding tussen noord en zuid."