Plan: | Centrum Zuid 2008, 2e herziening (Piusplein 26-30) |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2011001-e001 |
Sinds het einde van de jaren zeventig vormt de Wet geluidhinder (Wgh) het juridische kader voor het Nederlandse geluidsbeleid. De Wgh bevat een uitgebreid stelsel van bepalingen ter voorkoming en bestrijding van geluidshinder door wegverkeer, railverkeer en industriële activiteit. Het stelsel is gericht op het voorkomen van nieuwe geluidgehinderden.
Binnen het plangebied zijn geluidsgevoelige bestemmingen gelegen binnen de zones van wegen, zoals bedoeld in hoofdstuk VI van de wet ("zones langs wegen"). Het betreft 91 woningen. Voor deze geluidsgevoelige bestemmingen is een akoestisch onderzoek uitgevoerd en heeft een toetsing plaatsgevonden aan de normen uit de Wet geluidhinder.5 Hieronder worden enkel de conclusies weergegeven. De volledige rapportage is een separate bijlage bij deze bestemmingsplantoelichting.
In de zin van de Wet geluidhinder is het onderhavige plangebied gelegen binnen de geluidzone van de Piusstraat, het Piusplein, de Paleisring en de Koopvaardijstraat. Voor de overige wegen gelegen in de nabije omgeving van het plangebied geldt een maximum snelheid van 30 km/uur. In de zin van de Wet geluidhinder zijn dergelijke wegen niet-zoneplichtig en zouden derhalve buiten beschouwing kunnen blijven. Gelet op jurisprudentie is voor de 30 km/uur wegen vanuit het oogpunt van een 'goede ruimtelijke ordening' toch akoestisch onderzoek uitgevoerd. Derhalve is de Clerxstraat eveneens in het onderzoek betrokken.
Zoneplichtige wegen
Uit de berekeningsresultaten blijkt dat de geluidbelasting vanwege het wegverkeer op het Piusplein zuid en de Piusstraat ten hoogste 61 dB bedraagt, waarmee de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden.
De geluidbelasting vanwege het wegverkeer op het Piusplein noord bedraagt ten hoogste 50 dB, waarmee de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden.
De geluidbelasting vanwege het wegverkeer op de Paleisring bedraagt ten hoogste 52 dB, waarmee de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden.
Ten gevolge van het wegverkeer op de overige wegen wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet overschreden waarmee nader onderzoek achterwege kan blijven.
Gelet op de overschrijding van de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, is het aan het college van Burgemeester en Wethouders om een hogere waarde te verlenen. Een hogere waarde kan verleend worden nadat inzichtelijk is gemaakt dat bron-, overdrachts- en/of ontvangermaatregelen onvoldoende effectief zijn en er wordt voldaan aan de voorwaarden zoals gesteld in het hogere waardenbeleid.
Bronmaatregelen
Bronmaatregelen in de vorm van een stiller wegdek worden waarschijnlijk in de toekomst met regulier onderhoud toegepast. Met het toepassen van bijvoorbeeld dunne deklagen kan een geluidreductie van 3-4 dB gehaald worden. De voorkeursgrenswaarde zal op een aantal appartementen dan nog steeds overschreden worden.
Overdrachtsmaatregelen
Aangezien de nieuwbouw zeer hoog wordt en de overschrijding van de voorkeursgrenswaarde ook op een aantal appartementen op de hoogste verdiepingen geldt is het niet mogelijk een doelmatig scherm toe te passen. Tevens is een dergelijk scherm om stedenbouwkundige redenen niet gewenst. Ten slotte is een ononderbroken scherm technisch onmogelijk omdat de parkeergarage waarvan de inrit zeer dicht gelegen is bij de nieuwbouw ontsluit op de Piusstraat. Maatregelen in de vorm van een scherm zijn niet realistisch.
Ontvangermaatregelen
Het binnenmilieu wordt beschermd door de eisen opgelegd vanuit het Bouwbesluit. De geluidwering van de gevel dient zodanig te zijn dat het resulterende geluidniveau in de woning niet meer bedraagt dan 33 dB.
Niet-zoneplichtige wegen
Ten gevolge van het wegverkeer op de Clercxstraat bedraagt de geluidbelasting ten hoogste 47 dB exclusief aftrek ex artikel 110g Wgh. Voor alle niet-zoneplichtige wegen geldt dat toetsing aan de normering van de Wet geluidhinder formeel niet kan plaatsvinden. De geluidbelasting als gevolg van deze weg is dusdanig laag dat het nemen van maatregelen niet aan de orde is.
Parkeergarage
Met onderhavig bestemmingsplan wordt de realisatie van een parkeergarage mogelijk gemaakt. Een parkeergarage en de bijbehorende in- en uitritten zijn in de Wet geluidhinder niet-zoneplichtig en te beoordelen als industrielawaai. Teneinde cumulatie van wegverkeerslawaai en lawaai als gevolg van de parkeergarage inzichtelijk te maken én inzichtelijk te kunnen maken hoe hoog het geluidniveau als gevolg van de parkeergarage ten opzichte van het referentieniveau van het omgevingsgeluid is, is de inrichting bij het akoestisch onderzoek betrokken.
De geluidbelasting berekend met de rekenmethodiek voor industrielawaai is maximaal 53 dB(A). De richtwaarde 50 dB(A) wordt overschreden. De snelheid op de in- en uitrit van de parkeergarage is dusdanig laag dat met bronmaatregelen in de vorm van een stiller wegdek geen significante geluidreductie behaald wordt. Tevens is het geluidniveau als gevolg van de in- en uitrit lager dan het referentieniveau. De geluidbelasting ten gevolge van de in- en uitrit van de bestaande parkeergarage levert daarom geen belemmering op voor de ontwikkeling.
Beleid
Voor de woningen aan de oost en zuid gevel waarvoor een overschrijding van de grenswaarde van 53 dB geldt, wordt in het bouwplan voorzien in een geluidluwe gevel en buitenruimte bij het balkon. Het balkon wordt afgeschermd met een glazen constructie met goede naad en kierdichting. Hiermee kan worden voldaan aan de voorwaarden zoals gesteld in het 'Ontheffingenbeleid Wet geluidhinder".
5.4.2 Railverkeerslawaai
Binnen het plangebied zijn geen geluidsgevoelige bestemmingen gelegen binnen de zone van het spoortraject Tilburg-Breda / Tilburg-Eindhoven / Tilburg-'s-Hertogenbosch. De normen uit hoofdstuk VII ("zones langs spoorwegen") van de Wet geluidhinder zijn hierdoor niet van toepassing.
In het plangebied is de vestiging uitgesloten van bedrijven die vallen onder artikel 2.4 van het Inrichtingen en Vergunningen Besluit (c.q. de desbetreffende bijlage bij de Wabo). Hoofdstuk V "Zones rond industrieterreinen" van de Wet geluidhinder is hierdoor niet van toepassing. Tevens ligt het plangebied niet binnen een geluidszone van een bedrijf buiten het plangebied.
Als gevolg van de nabijheid van het militaire vliegveld Gilze-Rijen gelden in delen van Tilburg geluidcontouren (de zogenaamde Ke-contouren). Deze contouren liggen niet over het plangebied.