Plan: | Koolhoven Buiten 2011 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2010017-e001 |
Geluid beïnvloedt in belangrijke mate de kwaliteit van de leefomgeving. De spoorlijn Tilburg – Breda en de Bredaseweg zijn gelegen in de nabije omgeving van het plangebied. De Koolhovenlaan is in het plangebied zelf gelegen. De invloed van deze bronnen zijn beoordeeld in een akoestisch onderzoek voor Koolhoven Buiten. De conclusies van het gehouden onderzoek zijn hieronder weergegeven, de volledige rapportage is een separate bijlage bij dit bestemmingsplan.
Normstelling weg en railverkeerslawaai
Voor woningen en andere geluidgevoelige bestemmingen geldt een maximaal toelaatbare geluidbelasting voor nieuwe situaties van 48 dB als gevolg van wegverkeerslawaai. Onder nieuwe situaties wordt verstaan de aanleg van een nieuwe (spoor)weg en/of de realisatie van nieuwe geluidgevoelige objecten binnen de zone van een bestaande weg of spoorweg.
Als gevolg van railverkeerslawaai geldt voor woningen en andere geluidgevoelige bestemmingen een maximaal toelaatbare geluidbelasting voor nieuwe situaties van 55 dB. Onder nieuwe situaties wordt verstaan de aanleg van een nieuwe spoorlijn of de realisatie van nieuwe geluidgevoelige objecten binnen de zone van een bestaande spoorlijn. Indien niet aan de voorkeursgrenswaarde kan worden voldaan kan het college van B&W van de gemeente Tilburg een 'hogere waarde' verlenen. Dit houdt in dat B&W onder voorwaarden een hogere geluidbelasting op het bouwplan toestaat. Voor een binnenstedelijk gebied is de maximale ontheffingswaarde 63 voor wegverkeerslawaai. De maximale ontheffingswaarde voor railverkeerslawaai bedraagt 68 dB.
Voor nieuwe situaties geldt een maximale binnenwaarde van 33 dB met geopende ventilatievoorzieningen voor wegverkeer en een maximale binnenwaarde van 35 dB voor railverkeer.
Geen gebruik van dove gevels
Uit het onderzoek blijkt dat voor een aantal gevels in de bouwblokken A en B de voorkeursgrenswaarde van 55 dB ten gevolge van het railverkeer wordt overschreden. Ten gevolge van het wegverkeer wordt (omdat tijdens de verbreding van de Bredaseweg deze uitgevoerd wordt met stil asfalt) de voorkeursgrenswaarde niet overschreden.
In tegenstelling tot wat in de akoestische rapportage is aangegeven wordt er in dit geval niet gekozen voor het toepassen van geluiddove gevels. Geluiddove gevels beperken over het algemeen de woonkwaliteit en leggen een dwingende randvoorwaarde op aan de woningplattegrond.
Op een groot deel van de gevels bedraagt de geluidbelasting tussen de 56 en 58 dB. Het gebied kan niet meer getypeerd worden als een uitleggebied omdat de overige gebieden in DE Wijk al uitgewerkt zijn. Daarom zal een hogere waarde voor een beperkt aantal gevels in de woonblokken A en B worden verleend.
Er zal een hogere waarde worden verleend voor de volgende bouwblokken, ter verduidelijking is de gehanteerde benaming van de blokken bijgevoegd bij de beschikking hogere waard zie bijlage bij de regels: Beschikking hogere waarde.
Waarneempunt Woonblok |
Waarneemhoogte in m | Geluidbelasting |
A.1 | 7,5 | 66 dB |
A.2 | 7,5 | 62 dB |
A.3 | 7,5 | 57 dB |
B.1 | 7,5 | 60 dB |
B.2 | 7,5 | 56 dB |
B.3 | 7,5 | 59 dB |
De hogere waarde is per bouwblok onder voorwaarden verleend.
Deze voorwaarden zijn dat per wooneenheid minimaal één geluidluwe zijde aanwezig is. Aan deze zijde dient minimaal, één verblijfsruimte, bij voorkeur de hoofdslaapkamer te zijn gesitueerd. De buitenruimte (bij grondgebonden woningen de tuin) dient ook aan deze zijde te liggen.