direct naar inhoud van 9.3 Burgerparticipatie
Plan: Reeshof Oost 2010
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2010012-e001

9.3 Burgerparticipatie

9.3.1 Inloopavond concept bestemmingsplan

Op 21 december 2010 is ter uitvoering van het bepaalde in de door de raad vastgestelde nota "Handreiking Burgerparticipatie" een informatieavond gehouden in Wijkcentrum Heyhoef, Kerkenbosplaats 1 te Tilburg. Tijdens deze informatieavond is een toelichting gegeven op de aard en het doel van het bestemmingsplan. Daarnaast is het eerste concept van de verbeelding gepresenteerd. Tevens is de gelegenheid gegeven tot het stellen van vragen en het maken van opmerkingen, zowel mondeling als schriftelijk.

De belangrijkste opmerkingen die op deze avond werden gemaakt betroffen de mogelijkheid om in de toekomst een fietspad aan te leggen langs de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg (BBvVV) en een aftakking hiervan naar de Dwingeloostraat. De volgende opmerkingen zijn geplaatst:

  • geluidsoverlast;
  • kostenaspect;
  • aftakking is overbodig aangezien verderop via de Reeshofdijk en Diepenveenstraat al een oversteekmogelijkheid aanwezig is voor fietsers;
  • het zogenaamde 'zonnebloem-/maïsveldje' langs de BBvVV beplanten met bomen aansluitend aan de bosstrook;
  • fietspad kan ook worden aanlegd aan oostzijde van BBvVV mede gelet op: extra kosten verkeerslichten, extra wachttijd voor inkomend en uitgaand verkeer Huibevendreef, geen aantasting bestaande bosstrook, onoverzichtelijk bij kruising met tankstation en Huibevendreef - BBvVV;
  • onveiligheid fietspad voor gedeelte tussen benzinestation aan de BBvVV en de bosstrook.

Standpunt gemeente Tilburg

Binnen het concept-ontwerpbestemmingsplan is de mogelijkheid opgenomen om aan de westzijde van de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg een toekomstig fietspad aan te leggen tussen de Reeshofdijk en de Moerse Dreef. Ook wordt hierbij een aftakking mogelijk gemaakt langs de Huibevendreef die uitkomt in de Dwingeloostraat. De gevreesde geluidsoverlast zal zich beperken tot fietsers en brommers/scooters.

Door het mogelijk maken van de aanleg van het fietspad in de nabije toekomst wordt een fietsverbinding mogelijk gemaakt tussen de sternetfietsroute gelegen langs de Reeshofdijk en de Langendijk en om deze vervolgens aan te laten sluiten op de fietsroute bij de Moerse Dreef. In de "Ruimtelijke Structuurvisie Tilburg 2020, stad van contrasten" is opgenomen dat één van de belangrijkste fietsverbindingen die nog ontbreekt, de verbinding is tussen de Oude Warande en Lobelia. Een fietsverbinding parallel aan de burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg kan daar voor zorgen. De bestaande fietsoversteek aan de Diepenveenstraat dwars door de wijk is hiervoor niet de meest logische en duidelijk herkenbare verbinding. Binnen het plangebied zal de nieuw aan te leggen fietsroute voor het gedeelte tussen de Reeshofdijk en de Huibevendreef in de bestaande bosstrook worden aangelegd met een oversteekmogelijkheid ter hoogte van de bestaande verkeerslichtinstallatie en een aftakking naar de bestaande wijk. De oppervlakte aan bos die hiermee verdwijnt wordt binnen het Drijflanengebied gecompenseerd volgens de berekeningsmethode die hiervoor in acht dient te worden genomen. Met name is gekozen om de fietsroute aan de westzijde van de Burg. Baron van Voorst tot Voorstweg aan te leggen vanwege het feit dat reeds aan de westzijde van de Burg. Baron van Voorst tot Voorstweg, voorzover gelegen buiten het plangebied, het fietspad al aanwezig is en vervolgens hierop kan aansluiten. Dit betreft dan ook een logische situering van het fietspad zonder dat de fietser hierbij geconfronteerd wordt met diverse oversteekpunten met de Burg. Baron van Voorst tot Voorstweg. Door een goede afregeling van de verkeerslichtinstallatie zal de wachttijd voor inkomend en uitgaand verkeer van de wijk niet tot problemen leiden. Ook het bestaande tankstation is voor langzaam verkeer makkelijker te bereiken. Verder zal de veiligheid verbeteren aangezien nu door voetgangers en fietsers regelmatig de Huibevendreef vice versa wordt overgestoken om in het bosgebied te wandelen dan wel via de Reeshofdijk of de wijk de route te vervolgen. Daarnaast is de aanleg van het fietspad aan de oostzijde van de Burg. Baron van Voorst tot Voorstweg in principe geen optie aangezien zowel het noordelijk als het zuidelijk perceel langs deze weg in eigendom zijn van particulieren en omdat hier een belangrijke afwateringssloot ligt. Tevens is het gebied (beter bekend als het Drijflanengebied) ingericht natuurgebied.

9.3.2 Brandstofverkooppunt Huibevendreef 18 - 20 - 22

In het kader van de inspraakverordening heeft in het voortraject van deze bestemmingsplanprocedure burgerparticipatie op basis van de door de raad vastgestelde nota Handreiking Burgerparticipatie plaatsgevonden. Door de initiatitiefnemer is individueel contact opgenomen met de direct omwonenden en het plan aan hen voorgelegd. Uit het verslag van deze gesprekken kan worden opgemaakt dat alle benaderde omwonenden/eigenaren positief reageerden op het plan. Er zijn in het kader van de burgerparticitpatie derhalve geen opmerkingen gemaakt die aanleiding gaven tot aanpassing van de plannen. Het verslag van de burgerparticipatie is als bijlage toegevoegd Bijlage 4 Verslag burgerparticipatie Huibevendreef 18 - 20 - 22.