direct naar inhoud van 2.2 Functionele structuur
Plan: Reeshof Oost 2010
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2010012-e001

2.2 Functionele structuur

  • 1. Ontsluiting en parkeren

Autoverkeer

De oorspronkelijke ontsluitingsstructuur van het gebied Reeshof Oost kende een indeling in hoofdontsluitingswegen (Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg) , buurtverzamelwegen (Huibevendreef, de Heereveldendreef en de Moersedreef), buurtstraten en woonstraten. Deze wegencategorisering is niet meer van toepassing.

In het kader van het beleid m.b.t. “Duurzaam Veilig” worden in heel Tilburg maatregelen voorbereid die tot doel hebben te komen tot een structurele verbetering van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de stad. Er wordt een maximumsnelheid van 30 km per uur binnen de bebouwde kom ingevoerd. De wegbeheerder kan ook wegen aanwijzen waar een hogere maximumsnelheid van respectievelijk 50 of 70 km/h is toegestaan (de zgn. Gebiedsontsluitingswegen GOW ). In de wegencategorisering is nog een derde categorie "voorlopige gebiedsontsluitingsweg" opgenomen.

Het beleid is vastgelegd in het Tilburgs Verkeers- en Vervoersplan (TVVP) van 2003. Medio 2010 is er gestart met een herziening van het categoriseringsplan waarbij alle wegen gecategoriseerd worden volgens de twee categorieën Erftoegangsweg of Gebiedsontsluitingsweg. Deze is nog niet bestuurlijk vastgesteld.

De wegen die binnen het plangebied Reeshof Oost 2010 een functie als gebiedsontsluitingsweg hebben, zijn de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg, de Huibevendreef en de Moersedreef. De Heereveldendreef heeft vooralsnog de status van 'voorlopige GOW'. De overige wegen zijn als erftoegangsweg (30 km/uurzone) ingericht.

Een belangrijk knelpunt deed zich voor op de Dongenseweg ter hoogte van de kruising met de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg. In beide richtingen, en vanaf de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg richting Dongenseweg wordt de maximale intensiteit bereikt.

Bij de aansluiting van de Moersedreef op de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg waren ook problemen evenals bij de aansluiting van de Jozef Platteweg op de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg. Ook op de Huibevendreef richting Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg wordt de maximale intensiteit bereikt.

De kruising met de Dongenseweg is inmiddels veranderd van een T-kruising naar een volledige kruising, waarbij een rechtstreekse verbinding met de Burgemeester Letschertweg is gekomen. De opstelvakken op de kruising zijn aangepast en gebaseerd op het verkeersaanbod wat voor 2020 wordt verwacht.

De kruising met de Moersedreef is aangepast waarbij er extra voorsorteervakken zijn gecreëerd. Ook de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg is verdubbeld tussen de Moersedreef en de Brakman.

De Huibevendreef is nog niet aangepast. Momenteel wordt wel, bij wijze van proef, de vrije busbaan op de Huibevendreef, ter hoogte van de kruising met de BBVV-weg ingezet als extra linksafvak voor autoverkeer. Na een evaluatie zal beoordeeld worden of deze situatie definitief gemaakt wordt of dat de busbaan wordt hersteld.

De Bredaseweg kent ook verschillende knelpunten. Op de kruising met de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg richting het centrum wordt de maximale capaciteit bereikt. Een goede doorstroming komt hier in gevaar. In tegengestelde richting worden er problemen verwacht met de doorstroming vanaf de kruising met de Reeshofweg, en verderop, ter hoogte van de Hultenseweg wordt ook de maximale capaciteit bereikt. Om de verkeerscapaciteit van de Bredaseweg op te voeren is inmiddels het gedeelte van de Bredaseweg, gelegen tussen tussen de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg en de Baronielaan, verbreed. In 2012/2013 wordt het gedeelte van de Bredaseweg tussen de BBVV-weg en de Letscherweg verdubbeld tot 2x2 rijstroken.

afbeelding "i_NL.IMRO.0855.BSP2010012-e001_0004.jpg"

verkeersstructuur

dikke rode lijn: hoofdverkeerstructuur

stippellijnen: secundaire verkeerstructuur  

Langzaam verkeer

Voor het fietsverkeer in de Reeshof is een stelsel van langzaamverkeerroutes aangelegd, deels volgens de uitgangspunten en verbindingen uit het Fietsplan 1993, en deels op basis van voortschrijdend inzicht. In 2006 is het Fietsplan Tilburg 2005 - 2015 vastgesteld.

Er zijn routes die behoren tot de categorie 'Sternetfietsroutes' en primaire fietsroutes.

Aan het samenhangende netwerk van Sternetfietsroutes worden hoge eisen gesteld t.a.v. directheid, veiligheid, aantrekkelijkheid en comfort.

De Langendijk en de Reeshofdijk maken deel uit van het fietssternet. Deze twee oostwest gerichte fietsverbindingen zijn geprojecteerd over twee van oudsher in het gebied aanwezige wegen, die dateren van voor de stadsuitleg. Over deze fietsroutes is beperkt auto(bestemmings)verkeer toegestaan in verband met de bereikbaarheid van een aantal op deze wegen ontsloten percelen. Beide routes zijn aangesloten met het overige fietssternet van Tilburg, zodat goede fietsverbindingen met de rest van Tilburg aanwezig zijn. De sternetroute over de Reeshofdijk voert langs winkelcentrum Heyhoef en loopt door via Stadsrand Dalem naar Rijen

Langs de westzijde van de BBVV-weg is een nieuwe sternetfietsroute tussen de Reeshofdijk en de Moersedreef gepland met een aftakking naar de Dwingeloostraat.

Aanvullend op deze sternetroutes is er een aantal secundaire fietsroutes, dat de Reeshof verder ontsluit. Binnen het plangebied Reeshof Oost 2010 zijn dit:

  • een secundaire fietsroute, vanaf winkelcentrum Heyhoef, langs de Heereveldendreef (deels nog aan te leggen), via de Bladelstraat, de Brummenweg, en het Brummenpad richting Moerse pad en bedrijventerrein Vossenberg;
  • een secundaire fietsroute die via de zgn. diagonaal (Genemuidenstraat en Dubbeldamstraat) de wijk Huibeven ontsluit, vervolgens de Langendijk kruist en door Gesworen Hoek over de Bergeijkstraat, langs het winkelcentrum Buurmalsenplein, Blaricumparklaan en Bakkumstraat doorloopt naar de Moerse dreef;
  • een belangrijke recreatieve fietsroute loopt langs de zuidoever van het Wilhelminakanaal. Dit fietspad kruist de Burg. Baron van Voorst tot Voorstweg ongelijkvloers en geeft zo een aangename en snelle verbinding met het Wandelbos en het Zand.

Openbaar vervoer

Reeshof Oost is met het openbaar vervoer ontsloten door middel van het NS-station Tilburg Reeshof en de buslijnen 2, 3 en 4.

De provincie Noord Brabant is opdrachtgever van het openbaar vervoer in Tilburg. De lijnvoering en de inrichting van de belangrijkste haltes zijn gebaseerd op het Tilburgs Openbaar vervoer Plan (TOP) uit 2000. De aansturing door de provincie gebeurt op basis van de provinciale OV-Visie: OV in Brabant: Snel - Schoon - Sociaal. Deze wordt in 2011 geactualiseerd. Over de dagelijkse uitvoering van het openbaar vervoer zijn door de provincie afspraken vastgelegd in de concessie met vervoerder Veolia, die loopt tot 2014. Jaarlijks worden de plannen voor wijziging van het openbaar vervoer vastgelegd in een exploitatieplan.

In 2010 wordt nieuw openbaar vervoerbeleid vastgelegd in een regionale OV-visie Midden Brabant

Parkeren

Reeshof Oost beschikt over de benodigde parkeergelegenheid:

  • a. in het openbaar gebied: parkeren in het openbaar gebied vindt in de woonbuurten op verschillende manieren plaats:
    • 1. langs de kant van de weg zijn in verschillende buurt- of woonstraten langsparkeerhavens aangelegd;
    • 2. in verschillende buurtstraten zijn op de koppen van bouwblokken parkeerconcentraties aangelegd (haaks parkeren);
    • 3. in Gesworen Hoek zijn veelvuldig kleine parkeerterreinen op binnenterreinen aangelegd, die bereikbaar zijn via een (onder)doorgang in de straatwand).

  • b. op eigen terrein;
    • 1.  in veel straten wordt aan de voorzijde van de woningen geparkeerd op eigen terrein, al dan niet in carports;
    • 2. verspreid over het gebied komen garageboxen voor.

  • 2. Wonen

Het wonen gebeurt in hoofdzaak in twee lagen met kap. Gestapelde bebouwing maakt een klein deel uit van het woningaanbod (alleen in Gesworen Hoek) en bestaat uit drie, vier of een enkele keer vijf woonlagen.

Op 1 januari 2010 woonden in het plangebied totaal 9.139 mensen. Per 1 januari 2009 waren in het plangebied totaal 3.453 woningen gebouwd.

  • 3. Voorzieningen, bedrijvigheid en werkgelegenheid

Op buurtnivo zijn de volgende voorzieningen aanwezig.

Sociaal-cultureel

In het Wijkcentrum 'Heyhoef' (dat buiten het plangebied ligt) is voor de gehele wijk de Reeshof een wijkcentrum gerealiseerd. In de nabijheid van het winkelcentrum "Buurmalsenplein" in Gesworen Hoek ligt in Huibeven de Rooms Katholieke Emmauskerk aan de Groenlostraat.

Onderwijs en kinderopvang

In het gebied zijn drie basisscholen aanwezig:

  • 'Dalton' basisschool Helen Parkhurst aan de Bergeijkstraat 20;
  • de openbare basisschool 'Gesworen Hoek', Bemmelstraat 6;
  • de Dalton basisschool 'Helen Parkhurst', Gramsbergenlaan 4;

Aan de Dalenstraat is het bijzonder kinderdagverblijf "'t Dijkje" gevestigd. Voorts zijn er binnen het plangebied diverse kinderdagverblijven en buitenschoolse opvang aanwezig.

Winkelvoorzieningen

In het plangebied is de detailhandel geconcentreerd in het buurtwinkelcentrum aan het Buurmalsenplein in Gesworen Hoek. Het omvat o.m. een supermarkt, "food"speciaalzaken, een redelijk assortiment aan "non-food"zaken. Daarnaast zijn er o.a. nog een kapsalon, een snackbar, een pizzeria/shoarma en een opticiën gevestigd.

Horeca

Aan de Huibevendreef zijn een wok restaurant en een cafetaria gevestigd.

Sport en recreatie

In het noordwesten van het plangebied liggen sportvelden (complex Bijstervelden). Ten noorden van het Bladelpad/-straat ligt een korfbalvereniging; er staat hier een verenigingsgebouw. Ten zuiden van het Bladelpad staat een gebouw voor de scouting, een sportschool en een sauna. In de zuidpunt is nog wat ruimte om nieuwe sportfaciliteiten te realiseren.

Op de hoek van de Bergeykstraat met de Bemmelstraat bevindt zich de gymzaal "De Hinde" (Bergeijkstraat 18). Aan de Huibevendreef ligt een tennispark evenals aan de Bijsterveldenlaan (op het terrein van voetbalvereniging 't Zand).

In de kanaalzone zijn voorzieningen voor wandelen en fietsen aanwezig.

Medische voorzieningen

In Huibeven is het Gezondheidscentrum Reeshof gerealiseerd (Dubbeldamstraat 2-10) en een tandartsenpraktijkruimte aan het Drongelenhof 20.

Overige voorzieningen

In het plangebied ligt een benzineverkooppunt aan de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorst weg. Ernaast ligt een bedrijf met dienstwoning. Aan de Huibevendreef 18 t/m 22 wordt een tankstation gevestigd (nieuwe ontwikkeling).

Vanuit het bestaande tennispaviljoen aan de Huibevendreef is het mogelijk onder voorwaarden gedurende maximaal 3 dagen per jaar in de maand december vuurwerk te verkopen. Ook bestaat de mogelijkheid gedurende de maand december kerstbomen te verkopen vanaf hetzelfde perceel aan de Huibevendreef.

Bedrijvigheid en werkgelegenheid 

In het plangebied zijn nagenoeg geen bedrijven gevestigd. De aanwezige voorzieningen bieden werkgelegenheid, de aan huis gebonden beroepen en een enkel bedrijf aan huis.

Buiten plangebied 

Voorzieningen binnen Reeshof, maar buiten het plangebied, bestaan uit sportvoorzieningen, scholen en wijkwinkelcentrum "Heyhoef". Deze voorzieningen bieden ook werkgelegenheid.

Buiten de grenzen van het plangebied ligt de industrieterreinen Vossenberg, Albion en Kraaiven. Metaalverwerkende bedrijven, transport- en overslagbedrijven, distributie-bedrijven, aannemers, milieubedrijven en enkele perifere detailhandelsvestigingen leveren hier arbeidsplaatsen.